نفس بد بو : علل و درمان

نفس بد بو برای شما و اطرافیان شما ناخوشایند است و همچنین می تواند نشانه مشکلات سلامتی جدی باشد. نفس بدبو می تواند راه بدن شما برای اعلام مشکل در بدن شما باشد.

چگونه بدانیم که نفس ما بد بو است؟

این آزمایش را در منزل انجام دهید: داخل مچ دست خود را لیس بزنید و سپس آن را بو کنید، اگر بوی بدی داشت، احتمال زیاد نفس شما نیز بد بو است. حال در آینه زبان خود را چک کنید. آیا زرد یا سفید است؟ اگر اینچنین است احتمالا نفس شما بد بو است.

عوامل ایجاد نفس بد بو کدامند؟

نفس بدبو اصولا به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شوند (عدم استفاده از نخ دندان یا مسواک نزدن کافی). البته می تواند به علل دیگری مانند بیماری های لثه، دیابت، سوءتغذیه و حتی سرطان باشد.

بسیاری از افراد از داشتن نفس بدبو شوکه میشوند چرا که به گفته خود آنها “بعد از هر وعده مسواک می زنند”. اگر از نخ دندان استفاده نمی کنید، پلاک و باکتری ایجاد کننده نفس بد بو را از 30% سطح دندان خود تمیز نمی کنید. اگر زبان خود را تمیز کنید، از میزان کثیفی زبان خود تعجب خواهید کرد. اگر برای اولین بار زبان خود را تمیز می کنید، ممکن است حتی زبان شما دچار خونریزی شود و در مراحل بعدی یک مایع زرد رنگ از زبان شما خواهد آمد ولی بعد از 6 ماه متوجه خواهید شد که زبان شما کاملا تمیز است.

آیا سیر باعث بدبو شدن نفس می شود؟

روغن های موجود در غذاهای بودار مانند سیر و پیاز را می توان تا 3 روز بعد از مصرف، احساس کرد. دلیلی وجود ندارد که از خوردن سیر لذت نبرید اما پیشنهاد می کنیم حتما بعد از خوردن آن یک عدد سیب بخورید یا آدامس بجوید تا بزاق بیشتری ترشح شود. زمانی که در مورد بوی بد دهان صحبت می کنیم، بزاق بهترین دوست شماست.

چگونه نفس بدبو را در مان کنیم؟

  • از دهانشویه استفاده نکنید (دهانشویه دهان را خشک می کند در حالی که برای از بین بردن نفس بد بو نیاز به بزاق فراوان در دهان است).
  • از استعمال دخانیات بپرهیزید.
  • بعد از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. این کار سنتی است اما باور کنید موثر است!
  • زبان خود را تمیز کنید.
  • آب فراوان بنوشید

این مطلب را از دست ندهید:

دندان قروچه و ایجاد حساسیت در دندان ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *