بیماری ژنژویت چیست و چگونه باید پیشگیری و درمان کرد؟

بیماری ژنژویت

بیماری ژنژویت به معنی التهاب لثه به دلیل تجمع باکتری ها بر روی سطح دندان است. افراد پس از دچار شدن به بیماری ژنژویت با مشکل تورم و قرمز رنگ شدن لثه مواجه خواهند شد. اکثر این افراد هنگام مسواک زدن دچار خونریزی لثه میشوند. واقعیت این است که اگر افراد مبتلا به ژنژویت بهداشت دهان و دندان خود را رعایت میکردند هیچوقت به این بیماری دچار نمیشدند. در ادامه در رابطه با این موضوع راهنمایی های بیشتری خواهیم کرد.

دلایل ابتلا به بیماری ژنژویت

عوامل متعددی موجب بروز ژنژویت می گردد. پلاک های دندانی، درمان های اشتباه دارویی، سوءتغذیه، ویروسها یا باکتریها و یا حتی قارچهای خاص، تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بلوغ و یائسگی از عوامل ابتلا به این بیماری هستند. گفتنی است که بیماری هایی مانند دیابت، ایدز و برخی از سرطانها به پیشرفت هرچه بیشتر این بیمار کمک میکنند.

باید به این نکته اشاره کرد که در پژوهش های اخیر صورت گرفته، این نتیجه حاصل گردیده است که رابطه ای مستقیم بین بیماری های قلبی عروقی و ناراحتی های لثه وجود دارد.

علائم ابتلا به بیماری ژنژویت

علائم متداول:

در صورت بروز بیماری، فرد اغلب از درد شدید لثه رنج میبرد. علاوه بر این، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، از علائم رایج ژنژویت است.

علائم خاص:

بوی بد دهان و نرم شدن لثه ها از علائم خاص این بیماری هستند که در بعضی افراد رویت میشوند.

انواع ژنژویت

  • ژنژویت ایجاد شده در اثر عوامل پلاک دندان :

این نوع به دلیل پلاک دندان، داروها، سو تغذیه و عوامل سیستمیک بوجود می آید.

  • ژنژویت ایجاد شده در اثر عوامل غیر پلاک دندان:

عمدتا توسط باکتریها، ویروسها یا قارچ، عامل ژنتیکی، آلرژی، بیماری های خاص، زخم ها یا حساسیت به اشیاء خارجی پدید می آید.

پیشگیری و درمان بیماری ژنژویت

برای جلوگیری از تشکیل پلاک روی دندان ها، بایستی حتما بهداشت دهان و دندان رعایت شود. این موضوع بسیار مهم است که روزانه از نخ دندان استفاده شود. حداقل سالی ۲ بار برای چکاپ دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. از یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت دندان ها پیروی کنید. اگر رژیم غذایی متعادل برایتان مقدور نیست ، مکمل های ویتامینی دریافت نمایید.

با رعایت بهداشت دهان و دندان در خانه و استفاده از دستورات درمانی دندانپزشک این بیماری درمان می شود. تحقیقات جدید نشان داده که میوه و یا حتی عصاره بلوبری در درمان این بیماری و از بین بردن پلاک های دندانی بسیار کمک کننده است.

منبع:

healthline.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *