عصب کشی یا روت کانال چیست؟

شیوه درمانی عصب کشی یا روت کانال نوعی درمان است که از آن به منظور ترمیم و حفظ دندان هایی استفاده می شود که به شدت پوسیده شده اند یا در حال پوسیدن هستند. در طول پروسه عصب کشی، عصب ها و مغز (پالپ) دندان خارج شده و درون دندان تمیز می شود.

کانال ریشه، اصطلاحی است که برای توصیف حفره طبیعی درون مرکز دندان از آن استفاده می شود.مغز دندان نیز به بخش نرم درون کانال ریشه گفته می شود.اگر پوسیدگی دندان جدی گرفته نشود و عصب کشی انجام نگردد، بافت اطراف دندان عفونی شده و ممکن است آبسه صورت بگیرد.

چه کسی نیاز به عصب کشی دارد؟

چرا در پروسه عصب کشی، مغز دندان باید خارج شود؟

هنگامی که بافت عصب دندان یا مغز دندان آسیب می بیند، باکتری ها درون محفظه مغز دندان تکثیر می شوند. باکتری ها و باقی مانده های غذا موجب عفونت یا آبسه دندان می شوند.

آبسه محفظه ای پر از عفونت است که در انتهای کانال دندان شکل می گیرد. آبسه هنگامی اتفاق می افتد که عفونت تا انتهای کانال دندان نفوذ کند. عفونت موجود در کانال یک دندان علاوه بر آبسه موجب بروز مشکلات زیر نیز می شود:

·         احساس سوزش که ممکن است به دیگر نواحی صورت، گردن یا سر اشاعه یابد.

·         از بین رفتن دندان های حول کانال

·         ایجاد شدن حفره ای در کنار کانال دندان

در طول پروسه عصب کشی چه اتفاقی می افتد؟

پیش از اقدام به عصب کشی باید یک یا چند بار با دندانپزشک خود ملاقات داشته باشید و این کار حتما باید توسط دندانپزشک انجام شود. اولین گام برای تصمیم گیری در مورد انتخاب درمان عصب کشی، عکسبرداری از دندان ها با اشعه ایکس است تا نشانه های عفونت دیده شود. سپس دندانپزشک از بی حسی استفاده می کند تا محدوده اطراف دندان عفونی را بیحس کند. سپس باید محدوده مورد نظر را خشک کرد تا در طول مدت درمان هیچ آب دهانی در آن وجود نداشته باشد. بدین منظور دندانپزشک از یک جدار لاستیکی (سد لاستیکی) در کنار دندان استفاده می کند. سپس مغز دندان، بافت عصب پوسیده و جرم های اطراف آن خارج می شوند.بعد از آن کانال مربوطه تمیز می شود. در این حین دندانپزشک مرتبا به وسیله فشار آب یا سدیم هیپوکلریت اجرام درون محوطه کانال را می شوید.پس از تمیز شدن، دندان پر می شود، البته برخی دندانپزشک ها یک هفته پس از عصب کشی، دندان بیمار را پر می کنند. گام آخر، مراقبت از دندان عصب کشی شده است، زیرا در این مرحله دندان ها ضعیف و حساس می شوند و در صورت عدم مراقبت ممکن است دچار عفونت و شکستگی شوند و حتی بیفتند.

عصب کشی
آیا پروسه روت کانال درد دارد؟

شاید در باور عموم عصب کشی دردناک باشد، اما معمولا به علت استفاده از بی حسی این درمان چندان دردناک نیست. معمولا افرادی که تجربه چنین کاری دارند، عنوان می کنند که درد دندان پس از پر شدن بیشتر از پروسه عصب کشی است.

انواع مواد پر کننده دندان

پس از عصب کشی باید منتظر چه عوارضی بود؟

در طی چند روز پس از عصب کشی، ممکن است دندان ها به علت التهاب بافت دندانی حساس شوند، به ویژه اگر پیش از عصب کشی، شخص احساس درد یا عفونت داشته باشد. معمولا این حساسیت ها با داروهای مسکنی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن درمان می شوند و بیمار پس از چند روز به وضعیت طبیعی باز می گردد.

احتمال موفقیت عصب کشی چقدر است؟

شیوه درمانی عصب کشی یا روت کانال در 95 درصد مواقع موفقیت آمیز است. معمولا دندان هایی که با استفاده از عصب کشی درمان می شوند، عمری طولانی دارند.

درضمن از آنجا که پس از عصب کشی، دندان پر می شود یا از تاج برای آن استفاده می شود، ظاهر بدی پیدا نمی کند و اثرات عصب کشی بر روی آن مشخص نیست.

مشکلات احتمالی پس از عصب کشی (روت کانال)

با وجود اینکه عصب کشی ها معمولا موفقیت آمیز هستند، اما ممکن است پس از پایان کار به دلایلی مجددا مشکلاتی برای دندان ها ایجاد شود و دوباره عفونت کنند. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         بیش از یک کانال دندانی دچار عفونت شده باشد و دندانپزشک متوجه نشود.

·         در کانال دندانی ترک و شکستگی وجود داشته باشد که دندانپزشک متوجه نشود.

·         در طول زمان در مواد پر کننده دندان شکستگی ایجاد شده و باکتری ها از آن طریق وارد دندان شوند.

عصب کشی
مراقبت های پس از عصب کشی

پس از بازگشت به منزل صبر کنید تا بیحسی دهانتان از بین برود و سپس غذا بخورید تا زبانتان را گاز نگیرید. تا هنگام ریکاوری کامل و اجازه دندانپزشک با دندان پر شده چیزی نجوید.

حتما حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید.هنگام مسواک زدن، مسواک را به آرامی، به صورت دورانی و بدون هیچ فشار اضافه ای حرکت دهید و حتما از خمیردندان مناسب دندان های خود استفاده کنید.

از میزان غذاها و نوشیدنی های شکردار بکاهید و حتما روزانه برای تمیز کردن دندان هایتان وقت بگذارید، زیرا در غیر این صورت به سرعت دچار عفونت مجدد می شوند.

مراجعه منظم به دندانپزشک و چک آپ کامل پس از عصب کشی را فراموش نکنید.

اگر با وجود رعایت موارد مذکور، نشانه ها و علائم زیر را مشاهده کردید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید:

·         درد یا فشار شدید در چند روز متوالی

·         ورم مشهود درون یا بیرون دهان

·         واکنش آلرژیک به داروها

·         احساس سنگینی یا شلی زبان

·         بازگشت نشانه های پیش از عصب کشی

·         از بین رفتن تاج یا مواد پرکننده دندان

منابع:

webmd.com

aae.org

healthline.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *