انواع مواد پر کننده دندان

قبل از آن که به جنس مواد پر کننده دندان بپردازیم باید بدانید که اینله و اُنله‌ دو روش پر کردن دندان‌ بوده و از آن‌ ها برای دندان‌ هایی که به شدت تخریب شده‌اند، پر کردن حفره‌ های بزرگ و همچنین جایگزین کردن پرشدگی‌ های بزرگ استفاده می‌شود. از اینله ها برای ترمیم دندان و آسیب‌دیدگی بخش فرورفته‌ بالای دندان و از اُنله‌ها برای آسیب‌ های گسترده‌ تر استفاده می‌شود.

جنس مواد پر کننده دندان

جنس مواد پر کننده دندان متناسب با نیازهای شما بر اساس گستردگی پوسیدگی، اینکه به چه ماده‌ای حساسیت دارید، محل پوسیدگی در دهان و همچنین هزینه مورد نظرتان تعیین می‌شود.

انواع این مواد عبارتند از :

طلا

طلا به خوبی توسط بافت‌های لثه تحمل شده و تا بیش از ۲۰ سال مقاومت می کنند. البته، کاملا مشخص است که قیمت ترمیم دندان و پر کردن آن با طلا گرانترین انتخاب ممکن است و به چند جلسه درمان احتیاج دارد.

آمالگام

آمالگام مخلوطی از برخی فلزات از جمله جیوه، نقره، قلع، مس و روی است. پر کننده‌ های آمالگام که نقره ای رنگ هستند، نسبت به آب مقاومت بسیار خوبی داشته و نسبتاً ارزان هستند. اما، این مواد به خاطر رنگ تیره‌ای که دارند، از مواد پرسلینی و کامپوزیتی بیشتر به چشم آمده و به همین دلیل معمولا از آن ها برای پر کردن دندان های جلو، که بیشتر در معرض دید هستند استفاده نمی‌شود.

 

مواد پر کننده دندان

 

کاپوزیت سفید

کامپوزیت سفید ترکیبی از رزین اکریلیک و شیشه است. کامپوزیت سفید به خاطر رنگ سفیدش با رنگ دندان ها هماهنگ است.

البته، کامپوزیت ها به مرور زمان ساییده یا لب پر شده و همچنین مصرف قهوه، چای یا تنباکو باعث لک شدن دندان ها می‌شود.

به علاوه، کامپوزیت ها به اندازه مواد دیگر که در پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرند مقاوم نیستند.

پرسلین

پر کردن دندان با پر کننده‌های پرسلین (اینله‌ها و انله‌ها) مقاوم به لک بوده و می‌توان آن‌ها را با رنگ دندان‌ها هماهنگ کرد. عموماً پر کننده پرسلین بخش اعظم دندان را می‌پوشاند. هزینه پر کردن با این مواد تقریباً با هزینه پر کردن با طلا یکسان است.

عمل پر کردن دندان با هر دو ماده آمالگام نقره و کامپوزیت سفید مستلزم ایجاد یک سوراخ کوچک در دندان با استفاده از دریل است که بعداً با ماده پر کننده، پر می‌شود.

البته در انتها دندانپزشک، کامپوزیت را یک پولیش نهایی می‌زند تا این اطمینان حاصل شود که سطح آن تمیز و سفید بوده و با بقیه دندان هماهنگ است.

دندان را با مواد سفید پر کنیم یا سیاه؟

کامپوزیت یا آمالگام؟

از ماده کامپوزیت، بیشتر در دندان های جلویی و ماده آمالگام در دندان های عقب استفاده می شود.

بعضی از مراجعه کنندگان (بویژه بانوان) به درمانگاه ها و مطب های دندانپزشکی، خواهان این هستند که دندان های عقب آنان هم برای زیبایی بیشتر با ماده سفید رنگ پر گردد.

از آن جا که در ناحیه انتهایی دهان، دندان های آسیای کوچک و بزرگ قرار دارند و این دندان ها نقش اصلی را در جویدن بازی می کنند بهتر است که در ترمیمشان از آمالگام استفاده گردد.

البته امروزه کامپوزیت هایی با استحکام بسیار زیاد ساخته می شود که مخصوص دندان های آسیا است و بسیار عالی عمل می کند.

از دیگر تفاوت های کامپوزیت و آمالگام این موضوع است که آمالگام، اگرچه مقاومت بالایی دارد ولی کامپوزیت چسبندگی بیشتری به دندان دارد.

برای انتخاب ماده پر کننده دندان حتما بایستی از دندانپزشک مشورت بخواهید و انتخاب او بهترین گزینه خواهد بود.

 

بعد از عصب کشی چه باید کرد؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *