خطرات استفاده ازخمیردندان بزرگسالان برای کودکان

خمیردندان بزرگسالان مناسب کودکان نیست

استفاده کودکان از خمیردندان بزرگسالان رایج است. بسیاری از این خمیردندان ها حاوی مقادیر زیادی فلوراید است که برای کودکان مضر است. مضرات فلوراید موجود در خمیردندان می تواند سلامتی را بخصوص در دوران کودکی به خطر بیندازد. کودکان در سنین پایین مقادیر زیادی از خمیردندان مورد استفاده خود را قورت می دهند.

شاید شما ندانید اما فلوراید بسیار سمی است. فلوراید ممکن است زمانی که به صورت سطحی مورد استفاده قرار می گیرد، بتواند دندان ها را محکم کند اما باید هر زمان که توانستید از مصرف آن از منابع دیگر خودداری کنید.

خمیردندان بزرگسالان معمولا حاوی 100ppm فلوراید و گاهی بیشتر است. این امر موجب می شود که کودکان فلوراید را به میزانی مصرف کنند که موجب فلوروزیس شود که خود را به صورت خال یا لکه های قهوه ای و سفید بر روی دندان های دائمی نشان می دهد.

خطرات فلوراید خمیردندان بزرگسالان

فلوروزیس دندانی، تغییر شکل مینای دندان بر اثر مصرف بیش از حد فلوراید توسط کودکان در 8 سال اولیه زندگی می باشد. شکل خفیف آن خود را به صورت لکه و رگه های ابر مانند سفید بر روی دندان نشان می دهد. اشکال متوسط تا شدید آن خود را به صورت خال های قهوه ای تا لکه های سیاه نشان می دهد. این امر در کودکانی که آب حاوی فلوراید می نوشند شدیدتر است.

اثرات خطرناک فلوراید می تواند شامل استخوان های شکننده، تغییر رنگ دندان های دائمی (فلوروزیس دندانی)، تغییر رفتار، بیماری معده، حساسیت های پوستی، ضعف در هضم گلوکز و افزایش ریسک ابتلا به سرطان مغزاستخوان باشد.

راهنمایی هایی جهت حفظ کودکان از خطرات ناشی از فلوراید

  • از خمیردندان های بدون فلوراید یا خمیردندان هایی که فلوراید آنها کم است و مخصوص کودکان هستند استفاده کنید، مثل خمیردندان کودک مریدنت
  • کودکان زیر 2سال نباید به هیچ وجه از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنند
  • اگر از خمیردندان های کودک با میزان فلوراید پایین استفاده می کنید، حتما به اندازه یک نخود از آن استفاده کنید.
  • حتما بر فرایند مسواک زدن کودکان نظارت داشته باشید و حداقل روزی یکبار خودتان دندان های آن ها را، به خصوص دندان های آسیا و پشت دندان ها، مسواک کنید.
  • از آبکشی صحیح دهان بعد از مسواک زدن اطمینان حاصل کنید.

فلوروزیس از استفاده بیش از حد از فلوراید ناشی میشود

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *