بدترین زمان برای مسواک زدن چه زمانی است؟

همه ما درباره مزایای بیشمار مسواک زدن می دانیم و تصور می کنیم که مسواک زدن باعث از بین رفتن پلاک های دندان می شود، اما حقیقت این است که پلاک ها به خودی خود بد نیستند و همیشه هم باعث آسیب رساندن به دندان ها نمی شوند. در واقع هدف از مسواک زدن، حذف تمامی پلاک ها نیست، بلکه برای مدیریت کردن مقدار رشد این پلاک هاست، زیرا پلاک های بالغ باعث بروز بیماری های دهان و دندان می شوند، اما حذف تمامی آن ها از دهان نیز کاری اشتباه است، زیرا در صورت حذف کامل پلاک ها احتمال بروز برخی بیماری ها وجود دارد. بنابراین حفظ بهداشت دهان و دندان نیز اصولی دارد و نباید با شعار “هرچه بیشتر، بهتر” پیش رفت. به طور مثال حتی مسواک زدن نیز در برخی مواقع باعث بروز مشکلاتی برای دهان و دندان می گردد که ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که بدترین زمان برای مسواک زدن چه زمانی است.

بدترین زمان برای مسواک زدن

پیش از مصرف یک غذا یا نوشیدنی اسیدی:

همانطور که گفتیم، پلاک های دندان همیشه هم بد نیستند و این مسئله به مقدار رشد جمعیت آن ها بستگی دارد. در دقایق اولیه پس از مسواک زدن، لایه نازکی بر روی دندان های ما ایجاد می شود. این لایه، غشای اولیه پلاک هایی است که دندان های ما را می پوشانند و درواقع لایه ای ضروری برای حفاظت از دندان ها در برابر عوامل خارجی تهدید کننده سلامت آن ها می باشد. هنگامی که ما غذا یا نوشیدنی اسیدی مصرف می کنیم، اسیدها بر روی مینای دندان تاثیر می گذارند. تفاوتی ندارد که خوراکی مورد نظر، یک غذای سالم مانند سالاد باشد که سرشار از سس سرکه ای است یا یک خوراکی مضر مانند آبنبات لیمویی یا نوشابه پپسی، زیرا همگی این خوراکی ها دارای مواد اسیدی هستند. بنابراین بهتر است که از مسواک زدن، درست پیش از خوردن غذا اجتناب کنیم تا از غشای نازک ایجاد شده بر روی دندان محافظت شود.

انتخاب مسواک مناسب و روش صحیح مسواک زدن

بلافاصله پس از خوردن غذا:

از آنجا که در وعده های غذایی و نوشیدنی ها اسید وجود دارد، بهتر است که تا حدود 20 دقیقه پس از مصرف آن ها مسواک نزنیم. آب دهان ما اضافات غذایی را از دهان خارج می کند، مقدار pH درون دهان را خنثی کرده و سطح سلامت دهان را به توازن می رساند. از طرفی حتی وقتی که غشای پلاکی سالم بر روی دندان ها وجود دارد و از آن ها محافظت می کند، مینای دندان هنوز هم در معرض برخورد با اسیدها قرار داشته و لایه بیرونی آن نرم می شود، بنابراین مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن غذا باعث نرم شدن و تخریب مینای دندان می شود و باید پس از صرف هر وعده غذایی تا حدود 20 الی 30 دقیقه صبر کرد تا سطح pH درون دهان دوباره به حالت عادی بازگردد و سپس اقدام به مسواک زدن کرد.

نکته: اما این بدان معنی نیست که پس از صرف غذا دندان ها را به همان حالت رها کرد. مثلا می توانید پس از  غذا خوردن، دهان و دندان هایتان را با آب معمولی و ولرم بشویید. بدین صورت که آب را به مدت 10 الی 20 ثانیه در دهان چرخانده و سپس بیرون بریزید. این کار به حذف باقی مانده های اجزای غذا از میان دندان هایتان و خنثی کردن اسید موجود در دهان کمک کرده و توازن را به دهانتان باز می گرداند.

بلافاصله پس از صبحانه:

بهتر است که روزها پس از برخاستن از رختخواب و پیش از خوردن صبحانه مسواک بزنید، نه پس از صرف آن، زیرا شما ساعت ها در خواب بوده اید و پلاک های دندانی پس از آخرین مرتبه مسواک زدن در دهانتان تجمع و رشد کرده اند. مسواک زدن بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب با حذف پلاک ها از بروز پوسیدگی دندان پیشگیری می کند. البته لازم به ذکر نیست که همانگونه که پیشتر عنوان کردیم، بلافاصله پس از مسواک زدن نیز نباید صبحانه را میل کرد و این کار را باید حداقل 20 دقیقه به تعویق انداخت.

بدترین زمان برای مسواک زدن

بلافاصله پس از استفراغ:

از میان تمامی حالات، بلافاصله پس از استفراغ، بدترین زمان برای مسواک زدن است. پس از این اتفاق، اسیدهای بسیار قوی معده، مینای دندان را به شدت تهدید می کنند (به همین دلیل است که افرادی که به اختلالات بلع و گوارش مبتلا هستند، بعدها دچار مشکلات دهان و دندان می شوند) و به همین دلیل مسواک زدن پس از آن باعث آسیب رساندن به بافت نرم شده مینای دندان می شود.

منابع:

orawellness.com

timeslive.co.za

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *