آیا برای اولین دندان های کودک باید از خمیردندان استفاده کرد؟

درآمدن اولین دندان های کودک خیلی هیجان انگیز است بخصوص زمانی که کودک با آن نقطه های سفید به شما لبخند می زند. به عنوان والدین شما باید از همان ابتدا رسیدگی به دندان ها را تبدیل به یک عادت خوشایند برای فرزندتان کنید. زمانی که فرزند شما اولین دندان های خود را در می آورد، استفاده از خمیردندان کودک نقش مهمی در عادات بعدی رسیدگی به دهان و دندان دارد، اما چه زمانی باید کودک خود را با مسواک زدن با خمیر دندان آشنا کنید؟

با احتیاط عمل کنید

در مراحل اولیه رشد دندان های کودک ،  حتما با آرامش و احتیاط با دندان ها و لثه های کودک رفتار کنید. از مسواک کودک نرم استفاده کنید و یا با انگشت به آرامی دندان کودک را تمیز کنید. در این مرحله فقط از آب استفاده کنید، نیازی به استفاده از خمیردندان نیست مگر اینکه دندانپزشک کودک شما این را بگوید. با استفاده از مسواک، لثه های کودک را به آرامی ماساژ دهید، حتی اگر دندانی وجود نداشته باشد. شما با این کار کودک را به حس مسواک در دهان عادت می دهید همچنین کمک می کنید که کودک بیاموزد مسواک زدن کاری لذت بخش است و نه عملی آزاردهنده یا  عملی که باید از آن ترسید.

نیاز به خمیر دندان های کودک

خمیردندان نباید برای کودکان زیر 2 سال استفاده شود، چرا که کودکان توانایی صاف کردن سینه (تف کردن) را ندارند.

فلوراید ماده ای مفید است، به میزان کافی و در سن مناسب اما نه در دوره نوزادی. برای نوزاد خود، از خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کنید و زمانی که دندانپزشک کودکتان پیشنهاد کرد و یا زمانی که کودک به حدود 2 سالگی رسید از خمیردندان حاوی فلوراید برای دندان های کودک خود استفاده کنید.

برای اطمینان یافتن از زمان استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید و سایر نیازهای دهان و دندان فرزند خود با دندانپزشک یا پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا مزه خوبی دارد؟

هنگامی که زمان استفاده از خمیردندان فرا رسید، ابتدا خودتان خمیردندان کودکتان را مزه کنید. خمیردندانی انتخاب کنید که کمی شیرین بوده و احساسی طبیعی و خوشایند هنگام برخورد با لثه برای کودک ایجاد کند. این تست مزه خیلی مفید است، چرا که اکثر کودکان از خمیردندانی که مزه آن زیاد باشد، استقبال نمی کنند. خمیردندان نعناعی که شما از آن لذت می برید می تواند برای کودک شما بسیار ناخوشایند باشد.

خاطره بسازید

بعد از انتخاب خمیردندان مناسب برای فرزندتان و مسواک کردن اولین دندان های او، حتما از لبخند زیبای کودکتان عکس بگیرید. این عکس، یک دندان معمولی، خمیردندان و مسواک کودک را تبدیل به یک خاطره دلنشین می کند.

این مطلب را از دست ندهید:

اهمیت تمیز کردن دندان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *