سکته مغزی و بهداشت دهان و دندان : آیا بین این دو رابطه ای وجود دارد؟

هر چهار دقیقه، یک نفر در آمریکا بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست می دهد. مقالات علمی و دستاوردهای زیادی وجود دارد که نشان می دهد بهبود بهداشت دهان و دندان بر روی سلامت بدن تاثیرگذار است. اما تعجب آور خواهد بود اگر بدانیم بین بهداشت دهان و دندان و سکته مغزی نیز ارتباطی وجود دارد.

سکته مغزی چیست؟

برای درک ارتباط بین بهداشت دهان و دندان و سکته مغزی، ابتدا باید سکته مغزی را بشناسیم و بررسی کنیم که چه افرادی بیشتر در معرض آن قرار دارند.

سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که یک رگ خونی در مغز پاره شده و یا لخته شدن خون از رسیدن اکسیژن به مغز جلوگیری کند.

از پیامد های سکته مغزی  که بر روی ظاهر فرد تاثیر می گذارد، می توان به افتادگی صورت، ضعف ماهیچه های دست و اختلال در گفتار اشاره کرد. سکته مغزی در هر سن و شرایطی ممکن است رخ دهد، اما عده ای از افراد بیشتر در معرض آن قرار دارند:

افراد بالای 65 سال : خطر سکته مغزی با افزایش سن، بیشتر می شود که اکثر قربانیان آن 65 سال به بالا سن دارند.

افرادی که سبک زندگی اشتباهی را انتخاب می کنند: عدم تحرک، سیگار کشیدن، چاقی و ابتلا به بیماری هایی از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت، از اصلی ترین عوامل سکته مغزی هستند.

مطالعات اخیر نشان داده افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، عموما از بهداشت دهان و دندان ضعیفی برخوردار بوده اند و این عدم توجه در نهایت منجر به بیماری لثه می شود.

بیماری لثه چیست؟

بیش از 64 میلیون آمریکایی به بیماری لثه مبتلا هستند، یعنی تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال این کشور! این بیماری کاملا قابل پیشگیری است و از رشد و تکثیر بیش از حد باکتری ها در دهان بوجود می آید. بیماری لثه مراحل و سطوح مختلفی دارد که اکثر مواقع با درمان مناسب کاهش می یابد.

بهترین راه جلوگیری از بیماری لثه، رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان است. مسواک زدن مرتب، استفاده از نخ دندان و دهانشویه، جویدن آدامس بدون قند در بین وعده های غذایی و نیز مراجعه دوره ای به دندانپزشک (سالی دوبار) را جدی بگیرید.

با این توضیحات، چه رابطه ای میان سکته مغزی و بهداشت دهان و دندان وجود دارد؟

سکته مغزی و التهاب لثه

مهمترین ارتباط بین بیماری لثه و سکته مغزی، التهاب است. فراوانی باکتری های موجود در دهان، باعث عفونت و ملتهب شدن لثه می شود. متاسفانه باید بگوییم که این عفونت باکتریایی می تواند وارد جریان خون شده و خون را لخته کند و لخته شدن خون تهدید بزرگی است که می تواند موجب سکته مغزی شود.

نکته: مطالعات دیگری نیز وجود دارد که بیان کننده ارتباط بین التهاب لثه و امراض دیگر مانند دیابت ، سرطان دهان و حتی آلزایمر است.

بهداشت دهان و دندان کودک خود را جدی بگیرید.

سکته مغزی و بهداشت دهان و دندان

از آنجایی که بسیاری از مردم در معرض بیماری لثه و سکته مغزی قرار دارند، بایستی بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید. خصوصا توجه ویژه ای به افرادی که قبلا دچار سکته مغزی شده اند داشته باشید. این افراد به دلیل کاهش توانایی های حرکتی غالبا از بهداشت دهان و دندان غافل می شوند. اگر در بین عزیزان خود، از این دست افراد دارید، به آن ها کمک کنید که بتوانند بهداشت دندان های خود را حفظ کنند تا مجدد دچار سکته مغزی نشوند.

منابع:

perfectteeth.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *