ظاهر زبان چه چیز هایی درباره سلامتی شما می گوید؟

ظاهر زبان شما یک ابزار مهم برای سنجش سلامتی است که طی سالیان طولانی بعنوان معیاری قابل اتکا مورد بررسی قرار می گرفته است. قدمت این علم به طب سنتی چینی باز می گردد. حتی اکنون هم که برای چک آپ به پزشک مراجعه می کنید، ممکن است زبان شما را مورد بررسی قرار دهد. در این مقاله به سلامت زبان خواهیم پرداخت و نشانه های مختلفی که ممکن است بر روی آن بوجود آیند را مورد بررسی قرار می دهیم.

تشکیل لایه ای سفید رنگ بر روی زبان

زبان بطور معمول بایستی صورتی رنگ باشد. هنگامی که لایه ای سفید رنگ بر روی زبان تشکیل می شود، ممکن است نشان دهنده برفک دهان باشد که در اکثر مواقع این برفک دهان ناشی از عفونت مخمر دهان است. البته گفتنی است که این لایه ی سفید رنگ می تواند نشان دهنده مشکلی در سیستم گوارش نیز باشد، به این صورت که رشد باکتری ها در روده بیش از مقدار طبیعی است و بایستی حتما مورد درمان قرار گیرد. ارتقا بهداشت دهان و دندان، ترک سیگار و حذف غذاهای اسیدی و تند می تواند به رفع سفیدی روی زبان کمک ویژه ای کند.

تکه های سفید بر روی زبان

لوکوپلاکیا شرایطی است که در اثر تحریک زبان توسط دخانیات بوجود می آید. اولین نکته ای که پزشکان برای درمان پیشنهاد می دهند، ترک سیگار است. اگر این تکه های سفید رنگ را که بصورت غیر پیوسته است، بر روی زبان مشاهده کردید، علاوه بر اینکه زیر نظر پزشک به درمان می پردازید به دندانپزشک خود نیز مراجعه کنید. زیرا تکه های سفید رنگ یکی از علائمی است که می تواند نشان دهنده سرطان دهان باشد.

قرمزی بیش از حد ظاهر زبان

هنگامی که ظاهر زبان بیش از اندازه قرمز باشد، نشان دهنده کمبود اسید فولیک و یا ویتامین B12 باشد. با افزودن یک مکمل ویتامین به وعده صبحانه می توانید این مشکل را حل کنید.

تکه های قرمز رنگ بر روی زبان

اگر بر روی زبان خود تکه های برآمده قرمز رنگ مشاهده کردید، می تواند نشان دهنده تبی شدید باشد. در این صورت فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا می تواند علامتی خطرناک از یک بیماری جدی باشد و با رسیدگی به موقع می توان تا حد زیادی از آن پیشگیری کرد.

اهمیت تمیز کردن زبان

احساس درد بر روی زبان

اگر بر روی قسمتی از زبان خود احساس درد کردید، احتمالا شما به یکی از مواد غذایی که مصرف کردید آلرژی داشته اید. در بعضی مواقع ممکن است درد زبان نشانه ای از شروع یک بیماری باشد. چنانچه درد زبانتان  پس از مدتی کوتاه رفع نشد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی و درمان آن تجویز شود.

زبان مو دار

درباره دلایل و نحوه درمان این بیماری عجیب قبلا به طور کامل صحبت کرده ایم و در یکی از مقاله های پیشین که مربوط به دلایل تغییر رنگ زبان بود به آن پرداخته ایم. مقاله مربوط به زبان مو دار را می توانید مطالعه نمایید.

فراموش نکنید که مراجعه دوره ای به دندانپزشک اولین اقدام تدافعی درباره نگرانی های بهداشت دهان و دندان است. چنانچه هر یک از آثار فوق را بر روی زبان خود مشاهده کردید، ابتدا به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا تحت مداوا قرار بگیرید.

منابع:

perfectteeth.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *