اهمیت تمیز کردن زبان

همیشه در مورد اهمیت مسواک و نخ دندان زیاد صحبت می شود اما آیا در مورد تمیز کردن زبان و اهمیت آن برای سلامتی اطلاعاتی دارید؟

زبانی که تمیز نشده باشد غیر بهداشتی و بدبو بوده و برای سلامتی شما مضر است. اگر شما زبانتان را تمیز نمی کنید ما برای شما یک خبر خوب داریم: اینکار بسیار ساده است و انجام آن تنها چند ثانیه زمان می برد.

در اینجا 6 دلیل اصلی برای بهداشت زبان را مطالعه کنید:

۱- طعم غذای شما را بهبود می بخشد

تمیز کردن زبان با برداشتن کثیفی های جمع شده بر روی زبان، موجب می شود حسگرهای چشایی شما بهتر عمل کرده و شما طعم ها را بهتر حس کنید. زمانی که زبان شما توسط این مواد پوشانده شده باشد، نمی توانید حسگرهای چشایی خود را کاملا مورد استفاده قرار دهید و در نتیجه نمی توانید مزه غذا را به خوبی حس کنید.

۲- بهبود سلامت قلب

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان موجب بیماری های قلبی و همچنین دیابت و ناباروری می شود. ممکن است شما فکر کنید، من خیلی به بهداشت دهان و دندانم اهمیت می دهم! اما اگر شما زبان خود را تمیز نمی کنید، سطحی بزرگ در دهان خود را غیر بهداشتی نگه می دارید.

۳- پیشگیری از پوسیدگی

تمیزی و بهداشت زبان، به خصوص قسمت پشتی آن، باکتری و مواد سمی که باعث ایجاد پلاک می شوند را از بین می برید. این امر به این معناست که تجمع پلاک بر روی دندان های شما کمتر شده که در نهایت باعث پیشگیری از پوسیدگی و بیماری های لثه می شود.

۴- خلاصی از بوی بد دهان

برخی مطالعات نشان داده اند که 80 تا95 درصد بوی بد دهان به علت تجمع غذا، باکتری، قارچ و سلول های مرده است که در انتهای زبان جمع می شود. ممکن است جلوی زبان شما صورتی و تمیز به نظر برسد، اما زبان خود را جلوی آینه کامل بیرون بیاورید و پشت آن را بررسی کنید. متوجه خواهید شد که به رنگ سفید، زرد و یا حتی قهوه ای درآمده است- و دیگران می توانند بوی آن را احساس کنند (و حتی اگر بلند بخندید می توانند آن را ببیند).

۵- بهبود سیستم ایمنی

تمیز کردن زبان از جذب دوباره مواد سمی به بدن جلوگیری می کند. تمیز کردن زبان زمانی ضروریست که شما مریض هستید و مقادیر زیادی کثیفی ناشی از سرفه، عطسه و یا شربت سینه و سایر داروها در پشت زبان شما جمع می شود.

۶- بهبود سلامت دستگاه گوارش

تمیز کردن زبان و داشتن زبان تمیز هر دو به تولید بزاق  منجر می شوند که به گوارش شما کمک می کنند.

این مطلب را از دست ندهید:

غذاهایی که با بوی بد دهان مبارزه میکنند

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *