چه مواقعی باید از خمیردندان جرم گیر استفاده کرد؟

خمیردندان جرم گیر

دندان ها از مهمترین اعضای بدن هر فرد به حساب می آیند که نقش بارزی در سلامت بدن و  زیبایی دارند.

حفظ بهداشت دهان و دندان از جمله کارهایی است که باید به صورت عادت هر روزه هر فرد درآمده و از کودکی به اشخاص آموزش داده شود.

به همین دلیل است که محصولاتی مانند مسواک، نخ دندان و دهانشویه بخش بزرگی از تبلیغات تجاری و فرهنگی را در سرتاسر دنیا به خود اختصاص داده اند.

انتخاب خمیردندان

یکی از مهمترین تصمیمات هر فرد در حوزه سلامت، انتخاب خمیردندان متناسب با وضعیت دندان هایش می باشد.

از آنجا که خمیردندان های بسیار متنوعی با کارکردهای مختلف وجود دارند، شاید انتخاب نوع مناسب آن برای شما سخت باشد، اما اگر به وضعیت بهداشت و سلامت دهان و دندان خود به خوبی واقف باشید، انتخاب خمیردندان مناسب چندان دشوار نخواهد بود.

ما در این مقاله قصد داریم تا درباره یکی از شرایط خاص دندانی یعنی تشکیل پلاک و رسوب دندان و نوع خمیردندان متناسب با این شرایط، خمیردندان جرمگیر، با شما صحبت کنیم.

پلاک دندانی چیست و چگونه به وجود می آید؟

پلاک دندانی، غشایی نرم و چسبنده است که از غذاها و مایعات باقی مانده در دهان، آب دهان و باکتری های موجود در آن تشکیل می شود.

اگر این پلاک ها به خوبی و به وسیله مسواک، نخ دندان و دهانشویه از دهان خارج نشوند، به مرور زمان بر روی دندان ها و میان آن ها تجمع کرده و با تولید اسید در دهان موجب پیدایش لکه های سفید و قهوه ای بر روی دندان و نیز بروز بیماری های دندان و لثه می شوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در نتیجه باقی ماندن ۲۴ الی ۷۲ ساعته پلاک بر روی دندان ها به وجود می آید، تشکیل رسوب (تارتار) است که به دلیل ترکیب مواد معدنی آب دهان با پلاک های دندانی ایجاد می شود.

اگر شخص دارای ارتدونسی باشد، سیگار بکشد و یا به خشکی دهان مبتلا باشد، این وضعیت بغرنج تر می شود.

لکه های زرد روی دندان را جدی بگیرید

یکی از مهمترین مشکلاتی که پلاک‌ها و رسوب‌های دندانی به وجود می آورند، ایجاد لکه‌های زرد و یا لکه‌های رنگی دیگر بر روی دندان ها است.

این لکه ها علاوه بر از بین بردن زیبایی دندان و پایین آوردن سطح اعتماد به نفس شخص ،باعث بروز مشکلات دیگری از جمله پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و التهاب لثه می شود.

چه باید کرد؟

یکی از بهترین روش های از بین بردن پلاک های دندانی، استفاده از خمیردندان جرمگیری است که حاوی فلوراید بوده و درواقع ضد پلاک محسوب شود.

برخی از این خمیردندان ها با نام خمیردندان های سفید کننده نیز وارد بازار می شوند که همانطور که از نامشان پیداست، به سفید کردن دندان ها و از میان بردن لکه های زرد و قهوه ای روی دندان کمک می کنند.

تاثیر این خمیردندان ها به میزان شاخص RDA آن ها یا به اصطلاح میزان سایندگی نسبی آن ها بستگی دارد.

خمیردندان های جرمگیر و ضد پلاک به گونه ای طراحی شده اند که تا حد امکان پلاک های موجود بر روی دندان را از میان برده و از تشکیل رسوبات جدید بر روی دندان پیشگیری کنند.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، مقدار شاخص RDA در خمیردندان جرمگیر است.

سازمان سلامت دهان و دندان مقدار RDA مناسب برای خمیردندان های جرمگیر را کمتر از ۲۵۰ اعلام کرده است.

استفاده از خمیردندان هایی با RDA بیشتر از این مقدار باعث ساییدگی مینای دندان و کاهش استحکام دندان می شود.

درضمن به یاد داشته باشید که نباید از خمیردندان های جرم گیر، دائما و به مدت طولانی استفاده کرد.

چگونه از خمیردندان جرم گیر استفاده کنم؟

از خمیردندان های جرمگیر، حداقل دو بار در روز و هر نوبت به مدت دو دقیقه استفاده کنید.

پس از قرار دادن خمیردندان بر روی مسواک، مسواک را در زاویه ۴۵ درجه به سمت خط لثه گرفته و با حرکات کوتاه و آرام به سمت جلو و عقب مسواک بزنید.

به یاد داشته باشید که باکتری های مذکور بر روی زبان نیز تجمع می کنند، بنابراین مسواک زدن زبان را نیز فراموش نکنید.

اگر قصد استفاده از خمیردندان های جرمگیر را برای کودکانتان دارید، بهتر است که هنگام خرید دقت کرده و خمیردندان مخصوص کودکان را خریداری نمایید، زیرا میزان فلوراید موجود در خمیردندان باید مطابق با نیازهای کودک باشد تا از مسمومیت ناشی از استفاده بیش از حد فلوراید پیشگیری شود.

برخی از این نوع خمیردندان ها به صورت ژله ای عرضه می شوند که برای کودکان نیز جذابیت بیشتری دارند.

سخن آخر

حفظ بهداشت دهان و دندان برای پیشگیری از ایجاد پلاک و رسوب دندانی بسیار مهم است.

مسواک زدن حداقل دو بار در روز، استفاده از نخ دندان و دهانشویه، اجتناب از مصرف زیاد غذاهایی با مواد تشکیل دهنده چسبنده که اجزای آن ها پس از تجزیه در دهان تبدیل به پلاک دندانی می شوند، (مانند پفک، نوشابه، آدامس، شکلات و…) از جمله روش هایی است که می تواند از ایجاد پلاک و رسوب دندانی و در نتیجه بروز بسیاری از بیماری های دهان و دندان و لثه پیشگیری کند.

منابع:

drnancyhalsema.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *