مسواک زدن و خطرات رایج قلب و عروق

مطالعات اخیر در حوزه بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن را محدود به تمیزی دندان نمی داند. بسیاری مشکلات و خطرات قلبی و عروقی و تنفسی و رویه ای را در عادات مسواک زدن می جویند. مطالعه ای جدید در مجله اروپایی قلب و عروق (European Journal of Preventive Cardiology) منتشر شده است که نشان می دهد مسواک زدن دندان ها با کمتر شدن خطرات فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب نامنظم) و نارسایی قلبی (توانایی قلب در پمپاژ کردن خون یا استراحت و پر کردن دریچه ها از خون) در ارتباط است.

 

جامعه آماری مطالعه ارتباط مسواک زدن بر مشکلات قلبی و عروقی

در این مطالعه بازنگری، 161 هزار و 286 شرکت کننده در سیستم بیمه سلامت کره جنوبی در سنین 40 تا 79 سال و فاقد سابقه فیبریلاسیون دهلیزی یا نارسایی قلبی ثبت نام کردند. شرکت کنندگان تحت معاینه پزشکی معمول بین سالهای 2003 و 2004 قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به قد، وزن، تست های آزمایشگاهی، بیماری ها، شیوه زندگی، بهداشت دهان و دندان و رفتارهای بهداشت دهان و دندان جمع آوری شد.

با پیگیری و مطالعاتی که 10 سال و نیم به طول انجامید، 4،911 نفر (3/0%) از شرکت کنندگان دچار فیبریلاسیون دهلیزی شدند و برای 9،971 نفر (4.9%) نارسایی قلبی ایجاد شد.

 

نتایج مطالعه خطرات قلبی و عروقی

مطالعه نمونه ها نشان می دهد، که مسواک زدن سه یا چند بار در روز 10٪ خطر فیبریلاسیون دهلیزی را کمتر کرده است. در حالی که 12٪ احتمال و ریسک نارسایی قلبی را در این افراد طی 10.5 سال کاهش داده است. این یافته ها مستقل از عوامل مختلفی از جمله سن، جنس، وضعیت اقتصادی اقتصادی، ورزش منظم، مصرف الکل، شاخص توده بدنی و علائم بیماری مانند فشار خون بالا بوده است.

در حالی که این مطالعه مکانیسم ها و عملکرد ها را مورد بررسی قرار نداده است. احتمال می رود که مسواک زدن مکرر دندان ها، باعث کاهش باکتری های موجود در بیوفیلم لثوی شده و از این طریق مانع جابجایی و ورود به جریان خون می شود.

دکتر تائه جین سونگ، نویسنده ارشد (از دانشگاه Ewha Womans) ساکن سئول کره خاطرنشان كرد كه این تحلیل به یك كشور محدود بوده است. به عنوان یك مطالعه مشاهده ای، علتی را اثبات نمی كند. اما وی افزود: “ما در یک دوره طولانی گروه بزرگی را مورد مطالعه قرار دادیم. این امر به یافته های ما برای تجویز مسواک زدن بیش از 2 بار در روز قدرت و اعتبار لازم را می بخشد.”

منبع

Chang Y, Woo H G, Park J, Lee J S, Song T J. Improved oral hygiene care is associated with decreased risk of occurrence for atrial fibrillation and heart failure: a nationwide population-based cohort study. Eur J Prev Cardiol 2019; doi: 10.1177/2047487319886018. [Epub ahead of print].

 

گردآوری

عاطفه فریدون نیا

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *