تاریخچه نخ دندان

امروزه نخ دندان جزء اصلی بهداشت دهان و دندان است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که انسان چه زمانی شروع به استفاده از نخ دندان کرده است؟ ممکن است از جواب شگفت زده شوید.
نخ دندان مفهومی قدیمی تر از چیزی است که ممکن است به آن فکر کنید.

در حالی که ما دقیقاً شروع استفاده از نخ دندان را نمی دانیم، به نظر می رسد زمانی که مواد غذایی در دندان ها گیر کرده است، از نوعی پاک کننده بین دندانی استفاده کرده اند. اکتشافاتی صورت گرفته است که نشان می دهد تمیز کردن بین دندان ها در اوایل دوره ماقبل تاریخ انجام می شد!

آیا می دانید که حتی بعضی از گونه های میمون استفاده از نخ دندان را تمرین می کنند؟ برجسته ترین موردی است که در تایلند مشاهده شده است. میمون های بلند ماکویی که موها را از بازدید کنندگان انسانی خود بیرون می کشند و از آن به عنوان نخ استفاده می کنند! همچنین مشاهده شده است که نخ یا شاخه های نارگیل را برای تمیز کردن دندان هایشان استفاده می کنند. حتی مادران آنها وقت می گذارند تا به بچه های خود بیاموزند که چگونه به درستی نخ دندان استفاده کنند.

در سال 1815، یک دندانپزشک آمریکایی به نام Levi Spear Parmly ایده استفاده از نخ ابریشم موم دار را به عنوان نخ دندان معرفی کرد. وی در کتاب خود با عنوان “یک راهنمای عملی برای مدیریت دندانها” ، اظهار داشت که نخ ابریشم باید در شکاف بین دندانها حرکت کند تا بتواند مواد تحریک کننده ای را که هیچ مسواکی نمی تواند آن را از بین ببرد و منبع واقعی بیماری است، از بین ببرد.”

با گذشت زمان تا اواسط قرن بیستم، نخ دندان به آرامی محبوبیت پیدا کرد و استفاده از آن گسترده شد.
در طول جنگ جهانی دوم، دکتر Charles C. Bass ، معروف به “پدر دندانپزشکی پیشگیری” ، نخ نایلونی را ایجاد کرد همچنین خاطرنشان نمود که از جنس ابریشمی و با دوام تر است. پس از جنگ، نخ دندان به صورت جدی تری گسترش یافت.
استفاده صحیح از نخ دندان به صورت روزانه می تواند باعث حفظ سلامت دهان و دندان شود و یکی از ساده ترین راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

اولین سؤالی که یک دندانپزشک از بیمار هنگام ویزیت کردن می پرسد این است: “آیا هر روز نخ دندان استفاده میکنید؟ ” مورد دوم ، “از چه نوع نخ دندانی استفاده می کنید؟

انواع نخ دندان

نخ دندان نایلونی بدون موم

از رشته های نایلونی نازک ساخته شده است. به طور معمول ، هیچ طعمی ندارد.

مزایا: برای دندان هایی با فاصله نزدیک مناسب می باشد. بدون لغزش در فواصل بین دندان، نگه داشتن آن را آسان تر می کند و استفاده از آن، نتایج خوبی را به دنبال دارد. اگر دندان های شما به هم نزدیک هستند ، این نوع نخ دندان، ممکن است گزینه خوبی برایتان باشد.

معایب: خیلی مقاوم نیست در حین استفاده رشته ها سریع و به طور ناگهانی گسیخته میشوند.

نخ دندان با روکش موم

از نایلون استاندارد با روکش موم سبک ساخته شده است. ممکن است طعم نعنا یا دارچین داشته باشد.

مزایا: روکش موم باعث می شود تا نخ بین دندان ها راحت تر حرکت کند. مقاوم تر از نخ بدون روکش موم است، بنابراین هیچگونه پارگی و گسستگی در طول استفاده وجود ندارد.

معایب: این نوع نخ ضخیم تر از نخ بدون موم است، و این باعث می شود مشکل تر در شکاف های کوچک قرار گیرد. صاف بودن موم، گرفتن آن در دست را سخت تر و لغزش را بیشتر می کند و بافت موم ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد.

نخ دندان PTFE

از جنس پلی تترا فلوره اتیلن است، همان ماده ای که در پارچه Gore-Tex با تکنولوژی بالا استفاده می شود.

مزایا: برای افرادی که فک کوچک دارند و دندان های بسیار متراکم دارند مناسب است. چالش می کشید، بین دندان های متراکم به راحت حرکت میکند نخ دندان های معمولی در مرحله ورود به فضای تنگ میان دو دندان پاره می‌شوند.

معایب: با توجه به استفاده از اسید پرفلوئورو اتانوئیک، که یک ماده سرطان زای احتمالی است، در ساخت تفلون (PTFE)، بسیاری از متخصصان بهداشت دهان و دندان اغلب استفاده از یک محصول غیر PTFE را توصیه می کنند. این ترکیبات پرفوره نه تنها به عنوان مواد سرطان زا مشکوک هستند، بلکه می توانند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیاندازند و بر روی سطح هورمونها تأثیر بگذارند، زیرا آنها عامل ایجاد کننده غدد درون ریز هستند. توصیه میشود، در صورت بروز هرگونه نگرانی با دندانپزشک خود مشورت کنید.

نوار دندان

ضخیم تر و مسطح تر از نخ معمولی است. این هم به صورت موم و هم بدون موم می باشد.

مزایا: از آنجا که نوار دندان ضخیم است، برای افرادی که شکاف های بیشتری بین دندان هایشان دارند، گزینه مناسبی است. همچنین احتمال پاره شدن آن بسیار کمتر است.

معایب: برای دندان های متراکم گزینه مناسبی نمی باشد امکان ورود نخ دندان دشوار میباشد.

نخ دندان سوپر فلاس یا ارتودنسی

همان‌طور که از نام این محصول پیداست این نخ دندان مخصوص افرادی است که دندان‌های خود را ارتودنسی کرده‌اند. رد شدن نخ دندان های معمولی از سیم ارتودنسی کار غیرممکنی است. بنابراین این افراد برای نخ دندان زدن باید از نوع مخصوص این وسیله که در اصطلاح به آن Super Floss گفته می‌شود، استفاده کنند.

مزایا: برای از بین بردن پلاک فواصل باز ، گیره ها و ایمپلنت بسیار عالی است.

معایب: این نخ برای افراد با شکاف های باریک بین دندان هایشان مناسب نیست.

نخ دندان دسته دار الکتریکی

این یک نایلون مانند قلاب ماهیگیری محکم دارد که در حرکات نوسانی بین دندان ها ارتعاش ایجاد می کند.

مزایا: این گزینه جایگزین خوبی برای افرادی است که عملیات استفاده از نخ دندان برایشان مشکل است.

معایب: این نوع نخ می تواند به لثه آسیب بزند. استفاده بیش از حد از نخ دندان در واقع می تواند شکل بافت لثه شما را تغییر دهد، به خصوص در بخشی از لبخند شما قابل مشاهده باشد.

نخ طبیعی

گزینه سازگار با محیط زیست. و در محیط زیست تجزیه پذیر است.

مزایا: بعضی از برند ها از ابریشم نخی ساخته می شوند که در محل دفن زباله تجزیه و تحلیل می شوند و حتی ممکن است در حیاط شما تبدیل به کود می شود.

معایب: اگرچه قابل تجزیه در محیط زیست است، برخی از متخصصان محیط زیست و فعالان حقوق حیوانات نسبت به تأثیر تولید نخ دندان ابریشم بر حشرات سازنده ابریشم نگران هستند.

Water Flosser

این دستگاه تمیز کننده ای است که آب بسیار کمی را بین دندان های شما و یا در لثه شلیک می کند. این محصول با سهولت می تواند ذرات غذا و پلاک را از بین ببرد.

مزایا: استفاده از آن آسان است و ضایعات ایجاد نمی کند. این گزینه مناسب برای افرادی که دارای ارتودنسی هستند یا در مواقعی که استفاده از نخ دندان منظم می تواند مشکل باشد مناسب است.

معایب: قیمت بالا و به دلیل نیاز آن به برق و آب، استفاده از آن در خارج از خانه سخت تر باشد.

منبع:

https://www.deltadentalwa.com/blog/entry/2018/08/8-types-of-floss

https://smilesource.com/blog/a-brief-history-of-dental-floss/

گردآورنده:

مهندس عاطفه فریدون نیا

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *