تاثیر رژیم کتوژنیک بر سلامت دهان و دندان

همانطور که می دانید رژیم کتوژنیک، رژیمی است که گرایش به آن در این روزها بین بسیاری از مردم متداول شده و افراد زیادی سعی می کنند تا با استفاده از این رژیم به وزن دلخواه و ایده آل خود برسند. اما معمولا کسی به این موضوع فکر نمی کند که این رژیم چه تبعات منفی می تواند داشته باشد. در این مقاله فارغ از اینکه کارایی این رژیم غذایی به چه صورت است و آیا برای بدن مفید است یا مضر، به تاثیر آن بر سلامت دهان و دندان خواهیم پرداخت.

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات ولی با چربی بالا است. گوشت، ماهی، پنیر، آجیل و سبزیجات کم کربوهیدرات از اجزای اصلی این رژیم غذایی است. در این رژیم غذایی قند مصرفی به حداقل می رسد و این کاهش قند می تواند تجمع باکتری های دهان را کاهش دهد که به خودی خود برای سلامت دندان ها و لثه امری بسیار مفید است.

اما این تمام ماجرا نیست، بین رژیم کتوژنیک و سلامتی دهان و دندان یک رابطه دیگر نیز وجود دارد که شاید آن را دوست نداشته باشید که اصطلاحا به آن بوی کتو (کتوژنیک) می گویند.

افرادی که این رژیم غذایی را انتخاب می کنند معمولا نفس کشیدنشان همراه با بوی نامطبوعی است که اگر با باکتری های دهان ترکیب شود بوی ناخوشایندتری نیز پیدا می کند.

قطعا اکثر افراد نمی خواهند هنگامی که در محیط کار با همکاران خود در تعامل هستند، دهانشان بوی بد بدهد، حتی اگر در ازای آن وزن قابل توجهی را کم کنند.

دلایل بوی کتو

بوی ناشی از رژیم کتوژنیک مسئله ای دائمی نیست و یک عارضه جانبی موقتی محسوب می شود. با کاهش کربوهیدرات در بدن، کبد شروع به تولید کتون (ketone) می کند ولی بدن هنوز نمی تواند از همه آن ها استفاده کند و زمان می برد خود را با شرایط جدید وفق دهد. زمانی که بین کتون تولید شده و کتون مصرفی توازن برقرار شود، بوی بد دهان نیز از بین می رود. گزارش ها نشان می دهد که بیشتر افراد بین یک هفته تا یک ماه با این بوی ناخوشاینددرگیر بوده اند.

نحوه جلوگیری از بوی کتو

افرادی که هنگام رژیم کتوژنیک سعی می کنند با بوی بد دهان تقابل کنند، بهترین ترکیب را برای سلامت بدن و دهان و دندان خود بوجود می آورند، زیرا برخی از پیشنهاداتی که برای از بین بردن این بوی بد وجود دارد دقیقا همان کارهایی است که برای حفظ سلامت دهان و دندان مورد نیاز است. در ادامه چند روش برای جلوگیری از بوی بد رژیم غذایی کتوژنیک آورده ایم.

زیاد آب بنوشید

هنگامی که غذا نمی خورید بدن شما نیز براق تولید نمی کند. هنگامی که رژیم کتوژنیک را شروع می کنید، اشتهای شما به خوردن غذا کم شده و طبعا تولید بزاق نیز کم و کمتر می شود و محیط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می شود. بنابراین برای جلوگیری از تجمع باکتری ها، آب زیادی بنوشید. نوشیدن آب برای بالا بردن سطح انرژی بدن در طی رژیم نیز بسیار موثر خواهد بود.

کارهای روتین بهداشت دهان و دندان را انجام دهید

مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی ایده خوبی است زیرا دهان شما بزاق زیادی را تولید نمی کند. نخ دندان را از برنامه خود حذف کنید و حتما از دهانشویه بدون الکل استفاده نمایید. زیرا دهانشویه های الکل دار محیط دهان را خشک می کنند. در طی روز نیز سعی کنید کمی آدامس بدون قند بجوید.

رژیم قبلی را به آرامی کنار بگذارید

کربوهیدرات را به آرامی از رژیم غذایی خود حذف کنید. این کار به بدن شما این اجازه را می دهد که زمان بیشتری برای تطبیق با تغییرات داشته باشد و تعداد زیادی کتون را بطور همزمان آزاد نکند. این تطبیق تدریجی باعث می شود که بوی بد دهان نیز بشدت کاهش یابد.

سطح استرس را پایین نگهدارید

عصبی نشوید و از شرایط استرس زا دوری کنید. استرس نه تنها تولید بزاق را کاهش می دهد، بلکه هضم پروتئین را نیز با مشکل جدی رو به رو می کند. همچنین گفتنی است که استرس می تواند موجب رفلاکس معده شود که خود یکی از اصلی ترین دلایل بوی بد دهان است. بنابراین چنانچه قصد دارید رژیم کتوژنیک را شروع کنید، حتما راه های کاهش استرس را بیاموزید.

منابع:

perfectteeth.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *