تاثیر رژیم گیاهخواری بر سلامت دندان ها

هر روزه بنا به دلایل مختلفی به تعداد افرادی که به رژیم گیاهخواری می پیوندند، اضافه می شود. از دیرباز تاکنون درباره مزایا و معایب گیاهخواری بر روی سلامت انسان و این مسئله که اصلا باید به رژیم گیاهخواری روی آورد یا خیر بحث و گفت و گو می شود و این پدیده موافقان و مخالفانی دارد، اما در این مقاله قصد داریم که به طور خاص درباره مزایا و معایب رژیم گیاهخواری برای دندان ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گیاهخواری چه تاثیری بر روی سلامت دندان ها دارد؟

رژیم گیاهخواری و یا وگان به طور کلی برای سلامت شما مفید است، هرچند که اگر مراقب نباشید، ممکن است به استخوان های بدن از جمله دندان ها آسیب برساند و آن ها را ضعیف کند. نشریه ای در آمریکا به تازگی مدعی شده که طبق تحقیقات به عمل آمده، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند، بیش از دیگران دچار پوسیدگی دندان می شوند که یکی از دلایلش مصرف غذاهای اسیدی بیشتر است. همچنین مواد معدنی دندان های این افراد کمتر از سایرین است؛ اما دلیل آن چه می تواند باشد؟ کمبود ویتامین دی و کلسیم در رژیم غذایی این افراد دلیل عمده بروز این مشکلات است. به همین دلیل است که به گیاهخواران توصیه اکید می شود که بسیار مراقب رژیم غذایی خود باشند.

تاثیر قهوه بر روی دندان ها، آیا نوشیدن قهوه برای دندان مضر است؟

منابع سرشار از ویتامین دی برای وگان ها

غذاهای سرشار از ویتامین دی که وگان ها با مصرف آن مشکلی ندارند، شامل ماهی های چرب (ماهی ساردین، سالمون، خال مخالی و…)، تخم مرغ (اگر مرغ ویتامین دی مصرف کرده باشد) و قارچ (اگر زیر اشعه فرابنفش قرار گرفته باشد) می باشد. نور خورشید نیز یکی از مهمترین منابع ویتامین دی برای این افراد است.

منابع سرشار از کلسیم برای وگان ها

دانه توفو، سویا، کلم بروکلی، کلم کولارد سبز، کلم چینی، کلم پیچ، خردل، بامیه و… از منابع غذایی سرشار از کلسیم هستند که وگان ها می توانند مصرف کنند.

معایب رژیم گیاهخواری برای دندان ها

  • کمبود کلسیم، ویتامین دی و ویتامین ب 12 برای گیاهخواران و به خصوص وگان ها (افرادی که از محصولات لبنی نیز استفاده نمی کنند) مشکل ساز است. این ویتامین ها برای استحکام دندان و استخوان ضروری بوده و کمبود آن ها منجر به افزایش خطر بیماری های لثه و همچنین نرم شدن مینای دندان به مرور زمان و در نتیحه پوسیدگی دندان می شود.
  • ویتامین ب12 برای بهبود جراحت ها و بازسازی سلولی ضروری است. به دست آوردن این ویتامین بدون رژیمی غذایی مبتنی بر محصولات لبنی دشوار است. هرچند مواد غذایی و مکمل هایی برای تامین ب12 و ب2 برای وگان ها نیز در دسترس هستند.
  • گیاهخواران و وگان ها اغلب برای افزایش ویتامین بدنشان میوه بیشتری می خورند. میوه به طور کلی برای بدن مفید است، اما حاوی قند و اسید (به خصوص مرکبات) است که این مقدار قند و اسید منجر به افزایش خطر ساییدگی و فرسایش دندان می شود. بهتر است میوه هایی را انتخاب کنید که آب بیشتری دارند.

رژیم گیاهخواری

مزایای رژیم گیاهخواری برای دندان

  • همانطور که گفتیم کلسیم برای استحکام دندان ها و استخوان ها ضروری است و خوشبختانه این ماده در غذاهایی با مبنای گیاهی یافت می شود؛ از جمله دانه توفو، حبوبات، آجیل و دانه ها و همچنین سبزیجات سبز برگ دار مانند بروکلی، اسفناج و کلم پیچ.
  • برخی غذاهای فیبردار گیاهی حتی به تمیز شدن پلاک های دندانی کمک می کنند، از جمله تمامی میوه های تازه (مانند سیب) و سبزیجات (مانند هویج و کلم تازه). این مواد خوراکی باعث تولید آب دهان نیز می شوند و از این طریق به خنثی کردن هرگونه اسید کمک می کنند.
  • مصرف غذاهای گیاهی به بافت اطراف دندان و پیشگیری از التهاب لثه نیز کمک می کند.
  • برخی تحقیقات حاکی از این است که مصرف غذاهای گیاهی به کاهش خطر سرطان دهان کمک می کند، اما این مسئله بستگی به رعایت سایر نکات مربوط به سلامتی دهان و دندان نیز دارد، مانند ترک سیگار و مشروبات الکلی.
  • نوعی آمینو اسید در گوشت و مرغ وجود دارد که از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری می کند، اما خوشبختانه این ماده در لبنیات، دانه های سویا، آجیل و لوبیا نیز یافت می شود. در حقیقت این ماده به خمیردندان ها نیز اضافه می شود تا حساسیت دندان را درمان کند.

رژیم گیاهخواری

گیاهخواران برای حفظ سلامت دندانشان چه کنند؟

برای حفظ سلامت دهان ودندان ها باید تعادل را رعایت کرد. بنابراین اگر رژیم گیاهخواری را انتخاب کرده اید، باید مواد مورد نیاز بدن را تامین کنید. اگر گیاهخوار هستید، باید برای حفظ سلامت دهان ودندان چند نکته را رعایت کنید:

  • غذاهای متنوع و سرشار از آجیل ها، دانه ها، میوه ها و سبزیجات تازه، دانه توفو، حبوبات و لبنیات بخورید. بدن برای جذب کلسیم به ویتامین آ، دی و کا نیاز دارد.
  • به جای غذاهای فرآوری شده، غذاهای کامل بخورید، زیرا غذاهای فرآوری شده سرشار از قند هستند. به یاد داشته باشید که سس سالاد نیز حاوی مقدار زیادی قند و اسید است.
  • بیش از یک بار در روز غذاها و نوشیدنی های قندی و اسیدی (چه قند طبیعی و چه قند مصنوعی) نخورید و پس از آن حتما دهانتان را بشویید.
  • حداقل روزی دو بار و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید.
  • مصرف غذاها و مکمل هایی را که حاوی مقدار زیادی ویتامین هستند، فراموش نکنید.
  • برای تامین ویتامین دی بدنتان به طور طبیعی در روز و زیر نور آفتاب قدم بزنید.

فسفر و کربوهیدرات موثر در بهداشت دهان و دندان

منابع:

number18dental.com

deltadentalwa.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *