تاثیر قهوه بر روی دندان ها، آیا نوشیدن قهوه برای دندان مضر است؟

تاثیر قهوه بر روی دندان

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سرتاسر جهان است. بسیاری از ما نمی توانیم بدون نوشیدن قهوه روزمان را شروع کنیم. بعضی دیگر نیز هستند که شاید عادت به نوشیدن قهوه اول صبح نداشته باشند، اما علاقه زیادی به قهوه و محصولات مرتبط با آن دارند و حداقل روزی یکی دو فنجان می نوشند. از طرفی همه ما می دانیم که قهوه فواید زیادی برای بدن دارد، از جمله افزایش انرژی جسمی و روحی، از بین بردن خواب آلودگی و… اما آیا تاکنون به مضرات آن فکر کرده اید؟ ولی آیا تاثیر قهوه بر روی دندان ها منفی است؟

نوشیدن زیاد قهوه باعث لکه دار شدن دندان ها می شود. این نوشیدنی شامل ماده ای به نام تانن است که نوعی پلی فنول می باشد که در آب تجزیه می شود.

تانن در نوشیدنی های دیگر مانند چای نیز یافت می شود. تانن ترکیباتی رنگی ایجاد می کند که به دندان ها می چسبد و لکی زرد رنگ بر روی آن ها ایجاد می کند.

نوشیدن تنها یک فنجان قهوه در روز می تواند چنین بلایی بر سر دندان ها بیاورد، اما از آنجا که نمی توان قهوه یا چای را به طور کلی از زندگی حذف کرد، بهترین روش پیشگیری از این اتفاق ناخوشایند چیست؟ با ما همراه باشید.

خلاص شدن از دست لکه های قهوه

اگر عاشق قهوه هستید، هیچ نگران نباشید. گاهی دندانپزشک ها می توانند با چک آپ ها و تمیزکردن دندان ها، شما را از شر این لکه ها خلاص کنند، بنابراین اگر عادت به نوشیدن قهوه دارید، حتما به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

تاثیر قهوه بر روی دنداندرضمن خود شما هم می توانید در خانه اعمالی را انجام بدهید که لکه های قهوه را از بین ببرید؛ مثلا استفاده از خمیردندان های سفید کننده و یا مسواک های برقی به جای مسواک های دستی و مسواک زدن به تعداد حداقل دو بار در روز و هر روز حدود دو دقیقه.

آیا سلامتی دندان ها بر زیبایی چهره تاثیرگذار است؟

دیگر مضرات قهوه برای دندان

قهوه نیز مانند هر نوشیدنی دیگری، البته به جز آب، باعث رشد باکتری ها درون دهان می شود که این امر منجر به فرسایش و ساییدگی دندان و مینای آن می شود.یکی دیگر از تاثیرات قهوه بر روی دندان و دهان، بوی بد دهان است، زیرا مقدار آب دهان را به تدریج کاهش می دهد که این امر منجر به رشد سریع باکتری ها در دهان و خشکی دهان می شود و خشکی دهان نیز منجر به بد بو شدن دهان می گردد.

به همین دلیل است که برخی دندانپزشک ها توصیه می کنند که پس از نوشیدن قهوه، آدامس بدون شکر بجوید.از طرفی مقداری از محتویات قهوه پس از نوشیدن به زبان می چسبد.

برای اجتناب از این مشکل، پیش از نوشیدن قهوه، غذا بخورید و پس از نوشیدن آن نیز از یک مسواک مخصوص زبان استفاده کنید.

کند شدن دندان بر اثر غذاهای ترش و اسیدی

پیشگیری از ایجاد لکه های قهوه بر روی دندان

اگر به هیچ عنوان قصد ندارید که قهوه را از برنامه غذایی خود حذف کنید، حداقل از مقدار آن کم کنید.

مثلا می توانید هر روز صبح یک فنجان قهوه و هر روز عصر یک فنجان چای سبز بنوشید. از اضافه کردن خامه و شکر به قهوه خودداری کنید، زیرا این مواد رشد باکتری های تغییر رنگ دهنده را تسریع می کنند.

شاید اینگونه به نظر بیاید که اضافه کردن خامه باعث کم رنگ تر شدن نوشیدنی و در نتیجه کم کردن تاثیر قهوه بر روی دندان می شود، اما اینگونه نیست. در قهوه خامه دار نیز به همان مقدار اسید و رنگدانه وجود دارد که در قهوه تلخ.

به جای اینکه در طول روز چندین فنجان کوچک قهوه بنوشید، تمامی آن را در یک وعده بنوشید. علاوه بر این، بهتر است که پس از نوشیدن قهوه، یک لیوان آب نیز برای شستن دهان و دندان هایتان بنوشید.

اگر قهوه سرد را ترجیح می دهید، آن را از طریق نی بنوشید تا خطر ایجاد لکه را کاهش دهد. درکل شاید عجیب به نظر بیاید، اما پیشنهاد می کنیم که قهوه گرم را نیز با نی بنوشید.

این کار باعث می شود که نوشیدنی هنگام ورود به دهان با دندان های شما برخورد نکند و در نتیجه لکه ای بر جای نگذارد. درضمن پس از نوشیدن هر فنجان قهوه و شستن دهانتان با آب، دندان هایتان را حداکثر تا 30 دقیقه بعد از نوشیدن قهوه مسواک بزنید.

تاثیر قهوه بر روی دندانبه یاد داشته باشید که قهوه یک نوشیدنی اسیدی است. مسواک زدن با خمیردندان مناسب پس از خوردن یا نوشیدن مواد اسیدی، مینای دندان را ضعیف کرده و باعث بروز لکه می شود. خوردن برخی غذاها نیز می تواند به جلوگیری از لکه ها کمک کند.

میوه ها و سبزیجات خام مانند توت فرنگی و لیمو، حاوی فیبرهای طبیعی هستند که با تجزیه باکتری ها دندان ها را تمیز می کنند.

سخن آخر

اگر عاشق قهوه هستید، مجبور نیستید که حتما آن را کنار بگذارید تا از تاثیرات قهوه بر روی دندان هایتان بکاهید. شما می توانید حتی با نویشدن قهوه نیز دندان های سفید و لبخندی زیبا داشته باشید. فقط کافی است که در نوشیدن آن زیاده روی نکنید و بیش از دو فنجان در روز ننوشید و نیز مسواک زدن و مراجعه منظم به دندانپزشک را نیز فراموش نکنید.

منابع:

carefreedental.com

healthline.com

mydesertdental.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *