فلوروزیس از استفاده بیش از حد فلوراید ناشی میشود

فلوراید چه می کند؟

فلوراید یک ماده معدنی بوده که با محکم کردن مینای دندان به استحکام آن کمک می کند. فلوراید همچنین تشکیل استخوان های جدید در طول زندگی را تحریک نموده و در نتیجه تا حد زیادی از پوکی استخوان نیز پیشگیری می کند.

منابع غذایی حاوی فلوراید کدامند؟

غذاهای بسیار کمی دارای فلوراید هستند. استثناها شامل آب دارای فلوراید، نوشیدنی ها و شیرخشک حاوی آب دارای فلوراید و برخی ماهی ها می شوند.

اگر به اندازه کافی فلوراید به بدن نرسد چه اتفاقی میفتد؟

مصرف ناکافی فلوراید، ریسک ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. عوارض می تواند شامل حفره بر روی دندان و دندان درد باشد.

کودکان و نوزادانی که ساکن مناطقی هستند که در آب آن فلوراید وجود ندارد ممکن است در معرض ریسک کمبود فلوراید قرار بگیرند. معمولا دندانپزشکان برای این کودکان مکمل فلوراید تجویز می کنند.

فلوروزیس

فلوراید اگر بیش از اندازه مصرف شود، سمی است. اگر مقادیر زیادی به صورت یکجا مصرف شود می تواند منجر به حالت تهوع، دردهای شکمی و  استفراغ شود.

اگر در طولانی مدت، فلوراید بیش از حد مصرف شود منجر به فلوروزیس می شود. فلوروزیس دو نوع دارد: فلوروزیس مینای دندان یا فلوروزیس ملایم یا شدید اسکلتی. فلوروزیس مینای دندان نتیجه مصرف بیش از اندازه فلوراید قبل از درآمدن اولین دندان شیری بوده و خود را به صورت لکه های قهوه ای و حفره بر روی دندان کودکان نشان می دهد. نوع دوم فلوروزیس بسیار نادر است. این بیماری با درد و سفت شدگی مفاصل رد نوع ملایم آن آغاز شده و به تکلیس فلج کننده رباط ها، تحلیل عضلات، مشکلات عصبی، بی حرکتی و احتمالا پوکی استخوان منجر خواهد شد.

اگر آب محل زندگی شما حاوی فلوراید است ممکن است برای شما این سوال پیش آید که آیا این امر بی خطر است؟ کارشناسان معتقدند آب دارای فلوراید مشکل زا بوده و ممکن است منجر به سرطان شود و همچنین در پیشگیری از پوسیدگی دندان بی اثر است. با این حال مطالعات فراوان نشان داده که چنانچه فلوراید به درستی مصرف شود، خطری نداشته و همچنین می تواند در کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان اثربخش باشد. فلوراید در بهبود سلامت دهان و دندان افراد تاثیر بسزایی داشته است. برای تاثیرگذاری بهتر باید در کنار آب شامل فلوراید از خمیردندان های حاوی فلوراید نیز استفاده شود. علاوه بر این انجمن سرطان آمریکا تاکنون شواهدقوی جهت ارتباط مصرف آب حاوی فلوراید و ابتلا به سرطان نیافته است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *