برخی از مراقبت های جامع دندانپزشکی برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی در بحران کوید 19 (کرونا) – قسمت اول

دندانپزشکی در طی شیوع کوید 19

در طول همه گیری کوید 19، ارائه خدمات دندانپزشکی جهت درمان و مراقبت از دندان بسیار مشکل است و به دلیل تعطیلی بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی، موج عظیمی از نگرانی در بیماران ایجاد شده است. در این مراکز مبتلایان بدون علامت کوید 19 می توانند ویروس را به تعداد بسیاری منتقل کنند. علاوه بر این، تیم های دندانپزشکی نیز ممکن است حامل ویروس باشند چرا که رعایت فاصله فیزیکی بین دندانپزشک و بیماران در طول درمان غیرممکن است.

 

 مراقبت از انتقال ویروس کوید 19 در حین دندانپزشکی

خانه اول ویروس کوید 19، بزاق، گلو و معابر بینی بیمار است. بنابراین، مداخلات و ابزار دندانپزشکی می توانند سرفه های غیر ارادی ایجاد و یا لثه را تحریک کنند که این امر قطرات عفونی و ذرات معلق را از دهان وارد هوا می کند. علاوه بر این، روشهای معمول دندانپزشکی مانند پر کردن و پاکسازی باعث ایجاد اسپری و ذرات معلق در هوا می شوند که ذرات کوچکتر را به هوا و مناطق اطراف پخش و پرتاب می کند. برای آن دسته از روش های تولید هوازی (AGP)، تیم های دندانپزشکی باید ماسک مخصوص تنفس، عینک و محافظ صورت را پوشانده و پروتکل های بهداشتی حداکثری و طولانی را در مناطق جراحی و بین خود و بیمار انجام دهند.

علاوه بر این، در طول بیماری همه گیر کوید 19، بسیاری از دندانپزشکان مستقر در بیمارستان ممکن است نقش کمک رسانی به بخش های دیگر بیمارستان را ایفا کنند. از این رو بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی در جامعه به دلایل ایمنی، عملاً اقدام به تعطیل کردن مراکز کرده اند. از سویی، این تعطیلی سراسری به این دلیل است که تجهیزات محافظ شخصی (PPE) کمیاب است و فقط در خارج از بیمارستان ها به طور غیر مستقیم قابل دسترسی است. از طرفی به علت شیوع کوید 19، تجهیزات PPE به طور قابل ملاحظه ای برای کارکنان خط مقدم انجام لوله گذاری اورژانس و یا آن دسته از تیم های پرستار بیماران مبتلا به کوید 19 در اولویت قرار دارد.

مشکلات دهان و دندان رده 3 در دوران شبوع کوید 19

در نتیجه پیشنهاد می گردد افراد دارای مشکلات دندانپزشکی در مرحله اول مشاوره ویدیویی یا تلفنی از پزشک خود دریافت کنند. این مشاوره های مجازی این امکان را به دندانپزشکان می دهد که بتوانند با خیال راحت با توجه به اهمیت و با رده بندی مشکلات، مشاوره ی لازم را برای خودمدیریت موقتی دردهای دندان و عفونت ها به بیماران ارائه دهند. در این صورت بخشی از درمان بدون اینکه بیماران از قرنطینه و امنیت خانه های خود خارج شوند انجام می شود.

 

گردآوری

عاطفه فریدون نیا

 

برخی از مراقبت های جامع دندانپزشکی برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی در بحران کوید 19 (کرونا) – قسمت دوم

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *