آیا سلامت دهان و دندان بر بیماری های قلبی و عفونی تاثیر گذار است؟

بارها شنیده ایم که حفظ سلامت دهان و دندان برای سلامتی تمامی بدن ضروری است. بسیاری از مردم دنیا به مشکلات و بیماری های لثه دچار هستند، اما هیچ اطلاعی از آن ندارند. این مسئله بدان دلیل است که بیماران احساس بیماری نمی کنند، بنابراین دلیلی برای مراجعه به دندانپزشک و اتخاذ شیوه های درمانی نمی بینند. شواهد متعدد نشان از تاثیر سلامت دهان و دندان بر بیماری های قلبی دارد. تحقیقات نشان می دهد که اگر فردی بیماری لثه پیشرفته یا کمی پیشرفته داشته باشد، خطر ابتلایش به بیماری های قلبی بیشتر از سایر اشخاص است.

چرا این دو بخش به یکدیگر مرتبطند؟

سلامت دهان و دندان و بیماری های قلبی به دلیل اشاعه و گسترش باکتری و دیگر جرم ها از طریق جریان خون و از دهان به سایر بخش های بدن به یکدیگر مرتبط هستند. هنگامی که این باکتری ها به قلب می رسند، خودشان را به بخش آسیب دیده رسانده و باعث التهاب می شوند. این امر منجر به بیماری هایی همچون اندوکارتیتیس (التهاب پوشش داخلی قلب) یا همان عفونت غشای داخلی قلب می شود. دیگر بیماری های قلبی از جمله تصلب شرایین (گرفتگی شریان ها) و سکته نیز به التهاب منتج از باکتری دهانی مرتبط هستند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

بیمارانی که به بیماری های مزمن لثه مانند ورم لثه مبتلا هستند، به دلیل سطح پایین سلامت دهان، بیشتر از سایرین در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند؛ به خصوص اگر این بیماری ها تشخیص داده نشده و یا درمان نشوند. باکتری هایی که به عفونت لثه مرتبط هستند، در دهان وجود دارند و می توانند وارد جریان خون شوند که بدین طریق خودشان را به رگ های خونی چسبانده و خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهند. حتی اگر شما متوجه التهاب لثه تان نشوید، باز هم عدم حفظ بهداشت دهان و دندان و تجمع پلاک های دندانی، شما را در معرض خطر بیماری های لثه قرار می دهد. باکتری ها می توانند به درون جریان خون وارد شده و باعث افزایش پروتئین می شود که خودش نشانه التهاب درون رگ های خونی است. این امر باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته می شود.

سلامت دهان و دندان

تحقیقاتی که اخیرا در میان بیش از 65000 بیمار مبتلا به بیماری های قلبی (از جمله حملات قلبی) انجام شده، نشان می دهند که:

  • پس از عامل سن که یکی از عوامل مهم در ارتباط با بیماری های قلبی می باشد، ارتباطی بین افتادن دندان (به عنوان نشانه ای از عدم سلامت دهان و دندان) و بیماری قلبی کرونری (شریانی) وجود دارد.
  • تاثیر سلامت دهان و دندان بر روی سلامت کل بدن تنها به بیماری های قلبی محدود نمی شود. مطالعات نشان می دهد که بیماری های لثه (به خصوص آن دسته از بیماری هایی که بر اثر عفونت باکتریایی به وجود می آیند) با بیماری آرتریت روماتیسمی در ارتباط است.
  • تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شده، نشان از ارتباط بیماری باکتریایی مذکور لثه و خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده دارد.

خمیر دندان را با چه معیاری انتخاب می کنید؟

نشانه ها و علائم هشدار دهنده

به گفته سازمان سلامت دهان و دندان آمریکا، حتی اگر بیماری لثه شما در مراحل اولیه باشد، باز هم بیماری محسوب می شود. از جمله علائم بیماری های لثه که ممکن است منجر به بیماری های قلبی و عفونی شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لثه ها قرمز شده و در صورت لمس شدن، می سوزند.
  • هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان، لثه ها خونریزی می کنند.
  • چرک و یا نشانه های دیگری از عفونت در کنار لثه و دندان دیده می شود.
  • دهان دائما بوی بدی می دهد یا مزه بدی دارد.
  • برخی از دندان ها لق شده یا احساس می کنید که در حال فاصله گرفتن از دندان های دیگر هستند.
  • عقب رفتگی لثه (احساس می کنید که دندان های بیشتر یا بزرگتری نسبت به قبل دارید)
  • درد در هنگام گاز زدن یا جویدن غذا
  • افتادن دندان ها

انواع بیماری های لثه که باعث بروز بیماری های قلبی می شوند

همانطور که گفتیم، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ابتدا منجر به بیماری های دندان و لثه و سپس باعث بروز عفونت و حتی بیماری های قلبی می شود؛ اما در این میان برخی بیماری های لثه تاثیر بیشتری بر این امر دارند و درواقع برای قلب خطرناک تر هستند؛ از جمله ورم لثه، التهاب لثه، پری کرونیت (نوعی عفونت باکتریایی که در بافت های نرم اطراف تاج دندان یا همان بخش سفید رنگ دندان که بیرون از لثه قرار دارد، ایجاد می شود و گاها به آن عفونت دندان عقل نیز می گویند) و پوسیدگی یا همان کرم خوردگی دندان.

نحوه پیشگیری

حال که درباره تاثیر سلامت دهان و دندان بر روی بیماری های قلبی دانستید، خوب است این نکته را یادآور شویم که حفظ بهداشت دهان و دندان و انجام منظم معاینات دندانپزشکی بهترین شیوه های مراقبت از خود در برابر گسترش بیماری های لثه و در نتیجه عفونت و بیماری های قلبی هستند. بهتر است که دو بار در هفته همراه با مسواکی که پرزهای نرمی دارد و به راحتی در دهان شما جای می گیرد،مسواک بزنید تا مسواک به تمامی بخش های دندان هایتان برسد و آن ها را تمیز کند. شما باید هر روز از نخ دندان استفاده کنید و مرتبا برای جرمگیری به دندانپزشک مراجعه نمایید.

منابع:

health.harvard.edu

webmd.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *