علائم و دلایل تیر کشیدن دندان

علائم

علائم حساسیت دندانی بیشتر هنگام خوردن یا نوشیدن خوراکی‌های سرد، داغ، ترش یا شیرین بروز می‌کنند که معمولا با تیر کشیدن دندان خود را نشان میدهد.

این مشکل می‌تواند در هر زمانی برای یک یا چند دندان رخ دهد، کل دندان‌ها نیز حتی ممکن است نسبت به کمی تغییر دچار تیر کشیدن شوند (مثلا وقتی در زمستان هوای سرد را تنفس می‌کنیم).

به‌ طور کلی این درد تیز و ناگهانی است، اما در برخی موارد می‌تواند ملال‌آور و طولانی باشد و برای چندین ساعت ادامه یابد.

چند علائم از حساسیت دندانی عبارت‌اند از:

  • تیر کشیدن دندان هنگام خورن غذا ها و مایعات داغ یا سرد
  • درد هنگام جویدن آدامس
  • ادامه دار بودن درد پس از خوردن غذا ها و مایعات داغ یا سرد
  • احساس درد شدید و فشار در نزدیکی ناحیه‌ی سینوس که معمولا با درد سینوس اشتباه گرفته می‌شود و باید فورا به دندانپزشک مراجعه کرد.
  • درد شدید و مداوم در یک نقطه اما مطمئن نیستید که دقیقا کدام دندان دردناک است (بافت پالپ دندان ممکن است عفونی‌شده باشد. در صورت بروز چنین مشکلی باید در اسرع وقت به متخصص دندانپزشک مراجعه کرد.)

راه های درمان

درمان دندانپزشکی

چند نوع درمان دندانپزشکی برای درمان حساسیت دندانی وجود دارد و هر دندانپزشک روش های مورد نظر خود را به کار می‌گیرد که بیشتر آن ها را توصیه می‌کند و تشخیص صحیح علت حساسیت دندانی برای درمان این مشکل بسیار مهم و ضروری است.

فلوراید تراپی

ژل، دهان‌شویه یا وارنیش فلوراید می‌توانند برای حساسیت دندانی مؤثر واقع شوند.

بسته به علت حساسیت دندانی، متخصص دندانپزشکی شما در ویزیت‌ های دندانپزشکی منظم، دو هفته‌ای یک‌بار، ممکن است ژل‌ها، دهان‌ شویه و وارنیش فلورایدی مخصوصی را به روی دندان‌های مبتلا بکار ببرد تا محافظی را برای دندان‌ها ایجاد کند.

درمان دندان قروچه

اگر دندان قروچه دارید از دندانپزشک خود درباره استفاده از نایت گارد و محافظ دهانی که برای استفاده در خواب ساخته می‌شود صحبت کنید

روش‌های دیگر دندانپزشکی

یک درمان دندانپزشکی که مینای آسیب‌ دیده دندان را احیا کند نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در موقعیت‌هایی که حساسیت دندانی متوسط یا شدیدی نسبت به دمای بالا وجود داشته باشد از روش‌های پر کردن دندان، روکش دندان، درمان احیا کننده‌ ی لثه و در صورت تحلیل رفتن لثه، جراحی پیوند لثه یا عصب‌کشی می‌توان برای رفع این مشکل استفاده کرد.

کسانی که تاکنون تلاش‌های بسیاری برای رفع این مشکل کرده‌اند اما هنوز دچار حساسیت دندانی هستند، با دندانپزشک خود درباره روش‌های درمانی دیگر صحبت کنند.

متخصص دندانپزشکی می‌تواند برای تسکین درد، ترکیبات شیمیایی را مستقیماً روی ریشه دندان وارد کند یا محلول‌هایی فلورایدی قوی را تجویز کند.

درمان خانگی برای حساسیت دندانی

روش‌هایی وجود دارند که شما را قادر خواهند ساخت تا دردتان را کنترل و از دندان خود محافظت کنید.

تعدادی محصولات برای افرادی که از حساسیت دندانی رنج می‌برند موجود می‌باشند، مثل برخی خمیردندان ها و نیز محلول های مراقبت دندانی که مخصوص حساسیت دندانی تولید می‌شوند. به ‌طورکلی می‌توان به این مراحل و روش ها اشاره کرد:

  • خمیردندان ضد حساسیت نیز گزینه ای بسیار خوب برای رفع این مشکل است که بعد از چند روز استفاده، درد و تیر کشیدن دندان شما را تاحد زیادی کاهش داده و با ادامه دادن آن مشکل حساسیت دندانی شما رفع خواهد شد. ( از مسواک نرم استفاده کنید)
  • کمبود و یا وجود بیش ‌از اندازه‌ی بزاق دهان می‌تواند باعث نرم شدن دندان شود، ازاین‌رو می‌توانید از جوش‌شیرین برای سخت شدن دندان و حساسیت زدایی استفاده کنید.
  • جویدن آدامس بدون قند دندانتان را سخت تر خواهد کرد زیرا این کار باعث تولید بیشتر بزاق خواهد شد.
  • هنگامی‌که دندان هایتان با غذاهای حاوی قند یا اسید زیاد دردناک می‌شوند، حساسیت دندانی خود را با دهان شویه فلورایدی کنترل کنید.
  •  مصرف شیرینی و غذا های اسیدی را کاهش دهید و اگر سیگار می‌کشید و اهل دخانیات هستید فورا آن را ترک کنید.
  • استفاده از مواد خانگی سفید کننده‌ی دندان را که حاوی مواد پاک‌کننده سایشی و قوی هستند کاهش دهید.

منبع:

healthline.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *