بهداشت دهان و دندان در محیط کار

اگر سطح آگاهی از اهمیت مراقبت از دهان و دندان و نیز نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان در محیط کار افزایش یابد، هم کارمندان و هم کارفرمایان از این مسئله سود خواهند برد. یک محیط کاری سالم – چه از نظر جسمی و از چه نظر روحی – باعث می شود که افراد به حضور در محل کار مشتاق تر شده و تبدیل به نیروی کار سازنده تر و خلاق تری شوند.

یکی از راه های نشان دادن تعهد نسبت به محیط کاری سالم، اهمیت دادن به سلامت و پاکیزگی دندان های کارمندان و تعیین سیاست هایی مبنی بر هرچه سالم تر ماندن محیط کاری کارمندان است؛ بدینگونه رضایت کارمندان نیز افزایش می یابد.

چرا در محیط های کاری باید به سلامت دهان و دندان اهمیت داد؟

سالانه کارمندان زیادی، ساعت های طولانی را برای مراجعه به دندانپزشک و درمان بیماری های دهان و دندانشان، از کار مرخصی می گیرند؛ اما جالب است بدانید که اکثر این بیماری ها با مراقبت های روزانه و دائمی قابل پیشگیری هستند. بیماری های دهان و دندان، تنها به دندان درد و پوسیدگی دندان ارتباط ندارند، بلکه این بیماری ها بیش از آنچه که فکر می کنید، برروی سلامت کل بدن تاثیر می گذارند و همین امر هم موجب بروز مشکلات متعددی در زندگی فرد و نیز مختل شدن روند کاری وی می شود. خوشبختانه روش های زیادی برای حفظ سلامت دهان و دندان وجود دارد. برخی از این روش ها که شامل محیط کاری می شوند، رفتارهایی است که کارمندان باید حین کار انجام دهند و برخی دیگر نیز شامل مواردی است که کارفرمایان باید رعایت کنند.

کارهایی که کارفرمایان باید درجهت حفظ بهداشت دهان و دندان در محیط کار انجام دهند:

تهیه آبسردکن برای محیط کاری

اگر کارفرما هستید، حتما باید یک آبسردکن خریداری کرده و در محل کار کارمندان قرار دهید و کارمندان را نیز به استفاده از آن تشویق کنید. می توانید برای آگاه سازی کارمندان از مزیت های نوشیدن آب به جای نوشیدنی های شیرین و انرژی زا، پوسترهایی برروی دیوارهای محل کار نصب کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که معمولا آب شیر، به دلیل داشتن فلوراید بیشتر، سالم تر از آب معدنی موجود در بطری بوده و درجهت کاهش پوسیدگی دندان موثرتر است.

ارائه میان وعده های سالم

اگر قصد دارید که تولد، سالگرد، بازنشستگی یا موفقیتی را در محل کار جشن بگیرید، بهتر است که از میان وعده های سالمی استفاده کنید که قند کمتری داشته و برای دندان مضر نباشند. میوه های تازه، آجیل و پنیر، از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و تولید آب دهان را نیز افزایش می دهند که همین امر پلاک های دندان را کاهش می دهد.

تشویق کردن کارمندان به مسواک زدن در محل کار

همانطور که می دانید، هر فردی باید حداقل دو بار در روز مسواک بزند. اکثر افراد این کار را پس از بیدار شدن و پیش از رفتن به رختخواب انجام می دهند، اما مسواک زدن پس از مصرف وعده های غذایی نیز خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان را کاهش می دهد (البته نباید بلافاصله پس از غذا خوردن مسواک زد).

ممکن است که کارمندان شما در محل کار مسواک نزنند، اما بهتر است که شما آن ها را به این کار تشویق کنید تا تبدیل به عادتی خوب درمیانشان شود. اگر کارمندان یک مسواک در میز کارشان داشته باشند، بیشتر به مسواک زدن ترغیب می شوند تا هنگامی که هر روز یک مسواک از منزل با خود به محل کار بیاورند؛ البته مسواک ها باید دردار باشند تا باکتری ها برروی برس آن ها جمع نشده و موجب بیماری نشوند.

تشکیل کمپین های سلامت دهان و دندان

می توانید در محل کار خود کمپین هایی تشکیل دهید و علاوه بر اشاعه اطلاعاتی درباره حفظ بهداشت دهان و دندان، این کار را به عادتی خوب برای تمامی افراد محیط کاریتان و تمامی افرادی که به کمپین پیوستند، تبدیل کنید.

کارهایی که کارمندان باید درجهت مراقبت از دهان و دندان در محیط کار انجام دهند:

جویدن آدامس بدون قند

اگر آنقدر مشغول کار هستید که زمان کافی برای مسواک زدن در محل کار ندارید و یا محل کارتان، فضای لازم را برای انجام چنین کاری ندارد، می توانید پس از صرف غذا، آدامس بدون قند بجوید. جویدن آدامس بدون قند به حذف باقی مانده غذا و نیز باکتری ها از لثه و دندان ها کمک می کند. بهتر است که آدامس موردنظر حاوی زایلیتول باشد که تولید آب دهان را افزایش می دهد.

مراقب رژیم غذایی خود باشید

انتخاب غذا درجهت حفظ سلامت دهان و دندان، بسیار مهم است. ازآنجا که بسیاری از شاغلین، اکثر ساعات روز خود را در محل کار می گذرانند، بخش اعظمی از وعده های غذایی خود را نیز در همان محل کار صرف می کنند.

بهداشت دهان و دندان در محیط کار

شما باید مراقب نوشیدنی ها و خوراکی های مصرفیتان در محل کار باشید؛ مثلا اگر قصد صرف میان وعده در محل کار دارید، بهتر است که از خوراکی های شیرینی مانند شیرینی و آبنبات اجتناب کرده و درعوض، خوراکی هایی مانند میوه و صیفی جات بخورید که تولید آب دهان را افزایش داده و قند موجود در دهان را نیز پاک می کند.

درارتباط با نوشیدنی ها نیز همانطور که پیشتر گفتیم، آب بهترین گزینه است. تا آنجا که می توانید از نوشیدن نوشیدنی های شیرینی مانند نوشابه، آبمیوه های غیرطبیعی و نوشابه های انرژی زا خودداری کنید.

منابع:

cosmetic-dentist-melbourne.com.au

bupahealthierworkplaces.com.au

dentalhealth.org

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *