کند شدن دندان بر اثر غذاهای ترش و اسیدی

غذاهای ترش و اسیدی از محبوب ترین غذاها میان اعضای خانواده ها به شمار می آیند که به خصوص در هنگام تعطیلات و دورهمی ها بسیار مصرف می شوند، اما آیا می دانید مصرف بی رویه غذاهای ترش چه تاثیری بر روی دندان های شما دارد؟ آیا واقعا موجب کند شدن دندان می شود؟ در این مقاله با ما همراه باشید.

غذاهای اسیدی و ترش

خوراکی های زیادی در این دسته بندی قرار می گیرند که مرکبات از معروف ترین آن ها به شمار می آیند.

میوه هایی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو ترش، لیمو شیرین و… همانقدر که مفید هستند، اسیدی نیز می باشند و به همین دلیل است که حتما باید آن ها را همراه با آب مصرف کرد تا آسیبی به مینای دندان وارد نکنند.

البته این محصولات تنها خوراکی های اسیدی نیستند و خیارشور، قره قروت، محصولاتی  مانند سس پاستا، سس کچاپ، سس سالسا و سس تند، قهوه و مشروبات الکلی نیز در این دسته بندی جای می گیرند.

مصرف غذاهای اسیدی چه تاثیری بر روی دندان ها دارد؟

اسید موجود در این مواد بر روی مینای دندان قرار گرفته و به آن آسیب می زند و بنابراین رنگ دندان ها تغییر می کند و باعث ساییدگی و فرسایش دندان ها نیز می شود.

فرسایش دندان به پدیده ای گفته می شود که طی آن مینای دندان از بین رفته و بخشی از دندان به نام عاج دندان که زیر مینا قرار دارد، نمایان می شود و به همین دلیل پلاک های دندانی، آسیب بسیاری به این بخش وارد می کنند.

از جمله نشانه های فرسایش یا همان ساییدگی دندان می توان به حساسیت دندانی (به گرما و سرما)، تغییر رنگ دندان، گرد شدن دندان ها، تیز شدن دندان ها،شفافیت دندان و ترک خوردن آن اشاره کرد.

یکی دیگر از عواقب ضعیف شدن مینای دندان نیز از دست دادن مواد معدنی است که باعث حساسیت دندانی و حتی پوسیدگی دندان می شود.

اسید باعث نرم شدن مینای دندان می گردد، بنابراین به هیچ وجه نباید بلافاصله پس از مصرف خوراکی های اسیدی مسواک زد، زیرا سرعت تضعیف مینای دندان زیادتر می شود. بهتر است که ابتدا دهانتان را با آب بشویید و پس از مدتی مسواک بزنید.

چگونه می توان روند ساییدگی دندان را کم کرد؟

سعی کنید که غذاهای اسیدی را در کنار غذاهایی با سطح pH بالاتر (قلیایی) که مقدار اسیدیته بودن آن ها کمتر است، مصرف کنید.

برخی از خوراکی ها مانند آجیل ها، پنیر، جو، انبه، طالبی، موز، سیب، تخم مرغ، سبزیجات، برنج قهوه ای و غلات کامل از این دسته هستند.

ماهی و گوشت نیز اسید کمی دارند. این غذاها با خنثی کردن اسید موجود در آب دهان و با تولید کلسیم و فسفر مورد نیاز به عنوان مواد معدنی برای دندان از مینای آن حفاظت می کنند.

اسید معده را جدی بگیرید

یکی از مهمترین دلایل ساییدگی دندان، ترشح بیش از حد اسید معده است. مشکل ترشح بیش از حد اسید معده که دلایل زیادی نیز برای بروز آن وجود دارد، علاوه بر آسیب زدن به ارگان های داخلی باعث ساییدگی دندان ها نیز می شود.

بدین صورت که فرد بیمار دچار رفلاکس معده شده و معمولا با استفراغ و یا ترش کردن، مقداری از اسید معده اش وارد دهان می شود و در اثر برخورد با دندان ها آن ها را به مرور تخریب می کند و موجب کند شدن دندان می شود.

اگر از چنین اختلالاتی رنج می برید، بهتر است که هرچه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کرده و مشکلتان را رفع کنید.

پیشگیری از ساییدگی دندان

یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از فرسایش دندان،حداقل سالی دو بار مراجعه به مطب دندانپزشک است. این کار نقش مهمی در حفظ بهداشت دهان و دندان ایفا می کند.

از طرفی باید همیشه مقدار زیادی آب بنوشید تا آب دهان کافی برای تمیز کردن اسید داخل دهان تولید شود. از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید تا به ترمیم مینا،کاهش خطر پوسیدگی و کند شدن دندان کمک کند.

درضمن فلوراید به بازسازی مواد معدنی مینای دندان نیز کمک می کند. شستن دهان و دندان با دهانشویه نیز باعث کاهش حساسیت دندانی می شود.

روزی حداقل یک بار استفاده از نخ دندان نیز توصیه می شود. درضمن یادتان باشد که برای پیشگیری از آسیب رسیدن به مینای دندان، به خصوص مینای تضعیف شده در اثر مصرف غذاهای اسیدی، از مسواک هایی با پرز نرم استفاده کنید.

از آنجا که مهمترین دلیل ساییدگی دندان مصرف نوشیدنی های اسیدی همچون آب مرکبات است، می توان برای نوشیدن آن ها از نی استفاده کرد تا از تاثیرات مضرشان کاست.

یکی دیگر از مهمترین مولفه ها برای پیشگیری از این مشکل، ترک سیگار و مشروبات الکلی است. جویدن بیش از حد آدامس نیز به دلیل قند موجود در آن به تدریج سبب ساییدگی دندان ها می شود.

منابع:

deltadentalins.com

lybrate.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *