پیشگیری و درمان حساسیت دندان

چگونه از بروز حساسيت دندان پيشگيری كنيم ؟

  • بهداشت مناسب دهان و دندان

به طور كلی رعايت بهداشت دهان و دندان از بروز حساسيت دندان جلوگيری می كند. كه اين امر با ۲ بار مسواك زدن در روز به مدت ۲ دقيقه و با استفاده از يكی از مسواك های با كيفيت و داراي الياف نرم و يكي از خمير دندان های حاوی فلورايد صورت می گيرد. از دندانپزشك براي نشان دادن روش بهينه مسواك زدن برای رفع نياز های دندانی خود كمك بخواهيد.

  • روش هاي صحيح مسواك زدن

راه حل اصلي جلوگيری از حساسيت دندان، پيشگيری از تحليل لثه ها است. كاستن از فشار در هنگام مسواك زدن، بسيار مؤثر است. مسواك های برقی دارای سيستم های حساس به فشار هستند كه درصورت وارد شدن فشار زياد، مسواك زدن را متوقف می كنند. ثابت شده است كه مسواك های برقی با حركات نوسانی، چرخشی پلاك های بيشتری را نسبت به مسواك های دستی بر می دارد. به خاطر داشته باشيد درصورتی كه عاج دندان نمايان شود، حتی اگر احساس درد نداشته باشيد نیز تاپايان عمر بهبود نخواهد يافت. پس رعايت بهداشت دهان و دندان، حتی در زمانی كه احساس درد نمی كنيد، درجلوگيری از پوسيدگی ريشه بسيار مهم میباشد.

چه چيز سبب بروز حساسيت دندان می شود ؟

دلايل اصلی از دست دادن مينای دندان يا تحليل لثه ها عبارتند از:

  • مسواك نامناسب وفشار بيش از حد به دندان ها هنگام مسواك زدن
  • استفاده از خمير دندانی با قدرت سايندگي بيش از اندازه

نمايان شدن عاج دندان و سپس حساسيت دندان ها مي تواند درپی اين عوامل بروز كند.

دراين مرحله تمام محرك های خارجی مانند شيرينی غذاهای اسيدی يا نوشيدنی ها و يا حتي لمس دندان ها مي تواند ايجاد درد كند. درصورت عدم رعايت بهداشت، پيامد بعدی گسترش پوسيدگی ريشه دندان است كه بايد توسط دندانپزشك درمان شود.

از دست دادن مينای دندان يا تحليل لثه ها، باعث می شود عاج دندانها بدون محافظ مانده و نسبت به دندان دارای مينای طبيعی نرمتر و دارای منافذ بيشتری می شود. بنابراين، دسترسی باكتری ها به آن بسيار آسان تر و امكان گسترش پوسيدگی بيشتر است.

استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت باعث پوشش مجاری عاجی می شود و از درد جلوگیری می کند. این گونه خمیر دندان ها حداقل ۴ تا ۶ هفته باید استفاده شوند تا اثر بخش باشند.

اغلب پرهیز از غذاها و نوشیدنی های خیلی سرد یا اسیدی، عدم استفاده از خمیردندان های ضدجرم، استفاده از مسواک نرم و مسواک زدن ملایم، استفاده از محلول های حاوی فلوراید برای شست وشوی دهان، استفاده از گارد شبانه برای افرادی که دندان قروچه دارند، موثر است. در نهایت اگر این پیشنهادها اثر بخش نبود، حتما به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

درمان حساسیت دندان

اگر اخیراً دندانی ترمیم کرده‌اید و به خوراکی‌های گرم و سرد حساس شده‌اید، نگران نباشید. این نوع حساسیت طبیعی است و باید ظرف چند هفته از بین برود. در این حالت گوشتینه درون دندان کمی ملتهب شده و مدتی طول می‌کشد تا به حال عادی برگردد. اگر درد بعد از چند هفته برطرف نشود، نزد دندان‌پزشک بروید، زیرا ممکن است عصب دندان آسیب‌دیده باشد.

در موارد دیگر، درمان حساسیت دندان به سرما به آسانی استفاده از خمیردندان مناسب و خودداری از خوردن برخی غذاها و آشامیدنی‌ها است. دندان حساس را بپوشانید. استفاده از خمیر دندان مخصوص حساسیت مجاری لخت شده را با کلرواسترونسیم می‌پوشاند که مانند فلورورسدیم کلسیم را از بزاق جذب کرده و روی مینا می‌کشد. برای تأثیر بیشتر باید مرتباً و با دقت مسواک بزنید.

دهانشویه استفاده کنید. دهان‌شویهٔ حاوی فلورور به پوشاندن مجاری کمک زیادی می‌کند. مسکن بخورید. اگر بعد از مراجعه به‌ دندان‌پزشک دندانتان حساس شده است، برای رفع ناراحتی می‌توانید ایبوپروفن بخورید. آرام مسواک بزنید. همیشه از مسواک نرم استفاده کنید. قبل از استفاده مسواک را با آب گرم خیس کنید و هیچ‌وقت محکم مسواک را روی دندان‌ها نکشید. شاید شایع‌ترین علت حساسیت دندان‌ها استفاده از مسواک زبر و محکم کشیدن آن روی دندان‌ها است. این کار درست مثل ارّه کردن درخت است. حتی گاهی جای بریدن روی دندان پدیدار می‌شود.

روش مسواک زدن را تغییر دهید. شما هم مثل بیشتر مردم با حرارت شروع به مسواک زدن می‌کنید و بعد از مدتی حوصله‌تان سر می‌رود و کار را با سرهم‌بندی به پایان می‌برید؟ همیشه هم مسواک زدن را از یک نقطه شروع می‌کنید؟ معمولاً حساسیت در همین نقطه شروع است. مسواک زدن را از پشت دندان‌های پائین شروع کنید. اینجا دور از دسترس‌ترین قسمت در دهان است که همیشه جرم در آنجا جمع می‌شود. بنابراین، باید بیشترین سعی خود را در تمیز کردن این نقطه به‌کار برید.

خوراکی‌های اسیدی نخورید. غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی، مثل گوجه‌فرنگی، لیمو و نوشابه‌های گازدار، خیلی سریع مینای دندان را می‌خورند و باعث حساسیت آنها به تغییر دما می‌گردند. بعضی‌ها در تابستان بیشتر دچار حساسیت دندان می‌شوند، چون بیشتر گوجه فرنگی و لیمو می‌خورند.

درمان الکتریکی کنید

اگر هیچ یک از این کارها حساسیت دندانتان را از بین نبرد، دندان‌پزشک ممکن است روش استفاده از جریان الکتریکی برای کشیدن فلورور بر روی مجاری را توصیه کند. این کار در مطب دندان‌پزشک انجام می‌شود.

بلافاصله بعد از خوردن غذا مسواک نزنید

مسواک زدن دندان‌ها ظرف نیم ساعت بعد از مصرف یک وعده غذایی یا نوشیدن یک فنجان قهوه، می‌تواند آسیب جدی به دندان‌ها وارد کند.

پس از مصرف مایعات یا مواد غذایی اسیدی، این اسید می‌تواند مینای دندان و حتی لایه زیرین آن موسوم به دنتین را تخریب کند.

اگر زمان مسواک زدن دندانها مناسب نباشد یعنی ظرف 20 دقیقه تا نیم ساعت پس از صرف غذا یا نوشیدنی‌ها، اسید موجود در مواد غذایی به سطح عمیق‌تر دندان‌ها راه پیدا می‌کند و در نتیجه خیلی سریعتر موجب پوسیدگی و تخریب دندان‌ها می‌شود.

دکتر هووارد آر.گامبل، رییس آکادمی دندانپزشکی عمومی در انگلیس تاکید کرد: اگر بلافاصله بعد از غذا خوردن، مسواک بزنید در واقع باعث می‌شوید که اسید از مینای دندان عبور کرده و به لایه‌های عمیق تر آن برسد که حاصل آن پوسیدگی سریع‌تر دندان است. به این ترتیب دندانپزشکان توصیه می‌کنند بویژه در مواردی که از مایعات اسیدی یا مواد غذایی ادویه دار استفاده می‌کنید حتما بین نیم تا یک ساعت صبر کنید و پس از آن مسواک بزنید تا بتوانید به اندازه کافی از اثرات منفی مصرف مواد اسیدی بر روی دندان‌ها جلوگیری نمایید.

منبع:

allremedies.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *