زمان تعویض مسواک چه هنگامی است؟

همانطور که همیشه کفش ها و لباس های کهنه خود را تعویض می کنید، مسواک کهنه خود را نیز باید تعویض کنید، اما سوال اینجاست که تعویض مسواک را هرچند وقت یک بار باید انجام داد؟

پاسخ آن بستگی به میزان استفاده از مسواک، وضعیت سلامت دهان و دندان و ترجیحات خود شما دارد. قصد نداریم که حال شما را بد کنیم، اما هم اکنون که این مقاله را می خوانید، احتمالا حدود 10 میلیون باکتری بر روی مسواکتان قرار دارند.

اوضاع از این هم بدتر می شود، وقتی بدانید که ویروس ها و باکتری های بیرون آمده از اسپری خوشبوکننده دستشویی شما آنقدر در هوا باقی می مانند تا بر روی سطوح اجسام موجود در دستشویی از جمله مسواک شما بنشینند؛ بنابراین هربار پیش از مسواک زدن از خود بپرسید که آیا زمان تعویض مسواک سر رسیده یا خیر.

چه زمانی مسواک جدید بخریم؟

مسواک ها را باید هر سه الی چهار ماه یک بار تعویض کرد که این تعداد با توجه به این نکته در نظر گرفته شده که شما حداقل دو بار در روز مسواک می زنید، اما اگر بیمار هستید و به خصوص اگر مسواک در کنار سایر مسواک های اهل خانه قرار می گیرد، این کار باید سریعتر انجام گیرد.

اگر نسبت به تعویض مسواک خود شک دارید، به پرزهای آن دقت کنید. اگر پرزهای مسواک ساییده شده و فرسوده باشند، دیگر به طور کامل توانایی تمیز کردن دندان ها را ندارند.

تعویض کردن مسواک

یکی از نشانه های فرسوده شدن پرزهای مسواک، خم شدن آن هاست. درضمن شما می توانید پس از هربار مسواک، زبانتان را بر روی دندان هایتان بکشید و اگر احساس کردید که مثل همیشه به اندازه کافی تمیز نشده اند، می توانید به کهنه شدن مسواک خود شک کنید.

از آنجا که کودکان اغلب شدیدتر از بزرگسالان مسواک می زنند، باید مسواکشان را زودتر تعویض کرد.

انواع مسواک ها

در دسته بندی کلی مسواک ها دو نوع مسواک وجود دارد: دستی و الکتریکی. شما می توانید هرکدام را که برایتان راحت تر است و باعث می شود که شما به طور منظم میل به مسواک زدن داشته باشید، انتخاب کنید.

انتخاب مسواک مناسب و روش صحیح مسواک زدن

مسواک دستی قابل انتقال است و هر زمان که نیاز داشته باشید، می توانید از آن استفاده کنید. سر و صدایی ندارد و شما در طول مسواک زدن کنترل کاملی بر روی فشار وارده بر دندان ها و لثه هایتان دارید.

مسواک برقی نیاز به شارژ کردن دارد و هنگام سفر دردسرسازتر است. هرچند حرکت چرخشی پرزها باعث تمیزی آسانتر میان خط لثه می شود.

بسیاری از مسواک های الکتریکی سنسورهایی دارند که شما را از مدت زمان مناسب مسواک زدن آگاه می کنند و فشار موردنیاز را با هشدار به شما اطلاع می دهند.

در واقع اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هیچ علاقه ای به استفاده از نخ دندان ندارید، مسواک های برقی یکی از جایگزین های پیشنهادی برای آن ها هستند.

نگهداری مسواک

شما بدون در نظر گرفتن نوع مسواکتان باید آن را تمیز نگاه دارید. موسسه دهان و دندان آمریکا در اینباره می گوید که باید مسواک را پس از مسواک زدن زیر شیر آب شست تا آب دهان و مواد روی آن از بین برود.

برخی متخصصان نیز پیشنهاد می کنند که هرچند وقت یک بار مسواکتان را به مدت 20 دقیقه در محلول دهانشویه غوطه ور کنید تا از کثیفی ها پاک شود. سپس باید مسواک را در حالتی عمودی قرار داد، به طوری که پرزها با جریان هوا خشک شوند.

تعویض مسواک

نگاه داشتن مسواک در یک محفظه بسته باعث تجمع باکتری ها می شود، بنابراین بهترین کار این است که اجازه دهید تا پرزهای مسواک پس از هر بار استفاده کاملا خشک شوند. بهتر است که از مسواک های دردار استفاده نکنید.

تحقیقات نشان می دهد که به صورت کلی باکتری کافی برای بیمار کردن شما بر روی مسواکتان وجود ندارد، مگر اینکه پرزهای آن را با در بپوشانید. این کار منجر به رشد میکروارگانیسم های فرصت طلب می شود.

مسواک نرم استفاده کنیم یا زبر؟

از طرفی تحقیقات نشان می دهد که بیش از 60 درصد مسواک هایی که در دستشویی نگاه داشته می شوند، پوشیده از مواد باکتریایی هستند، بنابراین بهتر است که مسواکتان را در جای دیگری از منزل نگاه دارید، اما در صورت نگاهداری مسواک در دستشویی، آن را درون کابینت مخصوص قرار دهید.

اگر در حال سفر هستید، از مسواک های یک بار مصرف در طول سفر استفاده کنید.

هرچند وقت یک بار باید مسواک را عوض کرد؟

عادت چندین باره خرید مسواک جدید باید برای هر فردی در خانواده جا بیفتد. تعداد دفعات تعویض مسواک به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما داشتن یک مسواک جدید و تازه حس خوبی به افراد می دهد و طبق تحقیقات انجام شده، یک مسواک نو توانایی از بین بردن پلاک های دندانی بیشتری را دارد.

آیا مسواک بین دندانی جایگزین مناسبی برای نخ دندان است؟

سخن آخر

اگر آخرین باری که مسواکتان را عوض کردید، به یاد نمی آورید، نشانه خوبی برای شما نیست، زیرا این مسئله می تواند به دلایل مختلفی به سلامت دهان و دندان شما آسیب برساند، زیرا مسواک کهنه، دندان ها را خوب تمیز نمی کند و از طرفی این مسواک ها محلی برای تجمع باکتری هایی هستند که با ورود به دهان شما توسط مسواکتان باعث بروز بیماری ها و عواقب مختلفی می شوند.

بنابراین اگر مدت زمان زیادی از خرید مسواک شما می گذرد، بهتر است که هرچه زودتر اقدام به تعویض مسواک و خرید مسواکی نو کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *