هرآنچه که باید در مورد خمیردندان ضد حساسیت بدانید

احتمالا همگی شما نام خمیردندان ضد حساسیت را شنیده اید؛ اما ممکن است پرسش های مختلفی درباره این نوع خمیردندان در ذهن شما نقش بسته باشد؛ مثلا در مورد ویژگی های آن، محتویاتش، نحوه عملکرد و بسیاری موارد دیگر.

ما در این مقاله به پرسش های احتمالی شما در این زمینه پاسخ داده و در مورد ویژگی های خمیردندان ضد حساسیت توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

حساسیت دندانی چیست؟

حساسیت دندانی به دردی گفته می شود که به دلایلی مانند از بین رفتن بافت لثه در هنگام خوردن و آشامیدن مواد غذایی سرد، گرم، اسیدی و چسبناک و حتی تنفس هوای سرد با دهان ایجاد می شود.

شدت این درد ممکن است کم و زیاد باشد و گاهی نیز موقتا از بین برود، اما بی توجهی به این مشکل می تواند باعث بروز انواع بیماری های دهان و دندان گردد.

خمیردندان ضد حساسیت چیست؟

همانطور که می دانید خمیردندان ها به طور کلی موادی هستند که دندان ها را پاکیزه نگاه داشته و باعث خوشبو شدن دهان می شوند.

خمیردندان ها انواع مختلفی دارند که هرکدام به دلیل دارا بودن برخی ویژگی ها برای نوع خاصی از دندان ها مناسب هستند.

خمیردندان ها به طور کلی از دو نوع ماده اصلی تشکیل می شوند: ماده فعال که تاثیر درمانی داشته و ماده غیرفعال که باعث طعم بخشیدن به خمیردندان می شود؛

اما خمیردندان های ضد حساسیت علاوه بر مواد مذکور، مواد فعال دیگری نیز دارند که به طور خاص به درمان و حل مشکل دندان های حساس می پردازد.

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate) یکی از این مواد فعال است که در زیر به اختصار درباره آن توضیح خواهیم داد:

پتاسیم نیترات:

وجود این ماده در خمیردندان باعث می شود تا از ارسال برخی سیگنال های تحریک خاص مانند حساسیت به گرما و سرما به مغز جلوگیری گردد. به همین دلیل است که از پتاسیم نیترات با نام “آرام بخش عصب ها” نیز یاد می شود.

چه کسانی به خمیردندان ضد حساسیت نیاز دارند؟

در دندان های طبیعی و سالم، لایه ای به نام مینای دندان از تاج دندان یعنی بخش بالای خط لثه محافظت می کند.

در زیر خط لثه (تاج دندان)، لایه ای به نام سمنتوم (بافت نازک و نسبتا سخت استخوانی که ریشه دندان را می پوشاند) از ریشه دندان حفاظت می کند.

عاج دندان نیز در زیر مینای دندان و سمنتوم قرار گرفته است. هنگامی که مینای دندان و سمنتوم که درواقع لایه های رویی و محافظ عاج دندان هستند، از بین بروند، گرما، سرما و غذاهای اسیدی و یا چسبناک به عصب ها و سلول های دندان می رسند و باعث حساسیت شدید دندان می شوند.

از دیگر دلایل بروز این اتفاق نیز می توان به بیماری عقب نشینی لثه اشاره کرد. یکی از روش های درمان این مشکل، استفاده از خمیردندان ضد حساسیت است که حاوی ترکیباتی می باشد که از انتقال سیگنال های بروز حساسیت از سطح دندان به عصب ها و مغز جلوگیری می کند؛

البته به یاد داشته باشید که تنها یک بار استفاده از این نوع خمیردندان ها بهبودی حاصل نخواهد کرد و معمولا باید حدود یک ماه و به طور مداوم از آن ها استفاده نمود.

خمیر دندان را با چه معیاری انتخاب می کنید؟

خمیردندان ضد حساسیتنحوه عملکرد خمیردندان ضد حساسیت چگونه است؟

پتاسیم نیترات موجود در خمیردندان های ضد حساسیت با وارد شدن به لوله های کوچک درون عاج دندان و راهیابی به عصب های پالپ دندان (بافت همبندی که در مرکز دندان قرار می گیرد و شامل اعصاب و عروق خونی و سلول هایی به نام ادنتوپلاست می باشد) و جلوگیری از انتقال سیگنال های درد به مغز، حساسیت دندانی را کاهش می دهد.

یکی از بزرگ ترین مزیت های پتاسیم نیترات این است که قابلیت تجمع درون بافت دندان را دارد، بنابراین شما با هر بار مسواک زدن به همراه خمیردندان ضد حساسیت، مقدار بیشتری پتاسیم نیترات را درون دندان خود انباشته می کنید و هر مرتبه که گرما، سرما و غذاهای اسیدی باعث ایجاد حساسیت برای دندان شما شوند، این ماده از ارسال سیگنال درد به مغزتان پیشگیری می کند.

راهنمایی هایی جهت انتخاب خمیردندان مناسب

سخن آخر

برخلاف باور عامه، نادیده گرفتن حساسیت دندانی باعث بروز برخی بیماری های دهان و دندان می شود.

یکی از بهترین روش های پیشگیری از این مشکل، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت از لثه است، اما درصورت بروز این مشکل، استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت از مناسب ترین شیوه های مقابله با آن می باشد.

بنابراین اگر در هنگام خوردن غذاهای سرد و گرم یا اسیدی و… دچار درد دندانی می شوید، خرید خمیردندان ضد حساسیت را حتما در برنامه های خود بگنجانید.

منابع:

askthedentist.com

sharecare.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *