آیا می توان جای خمیردندان از مواد دیگری برای تمیز کردن دندان استفاده کرد؟

خمیردندان ها یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامت دهان و تمیز کردن دندان ، استحکام و سفیدی دندان هستند.

این محصولات شامل مواد تشکیل دهنده متفاوتی هستند که در طول زمان و با کشفیات جدید به آن ها اضافه شده و هرکدام متناسب با شرایط و وضعیت دهان و دندان شخص می باشند.

حتما برای شما نیز پیش آمده که به جایی رفته اید که دسترسی به خمیردندان نداشتید و خمیردندان خودتان را نیز در منزل جا گذاشتید، مانند زمان هایی که در جنگل کمپ می زنید، در شهری دیگر چادر می زنید و به علت دیروقت بودن فروشگاه ها بسته هستند و…

شاید با خود فکر کرده اید که چه باید بکنید و راه حلی به ذهنتان نرسیده است. ما در این مقاله به چندین مورد از آن ها اشاره می کنیم تا در صورت نیاز بتوانید از این مواد جایگزین استفاده کنید.

جایگزین های خمیردندان برای تمیز کردن دندان

نمک دریا

نمک دریا یکی از طبیعی ترین جایگرین های خمیردندان است. می توانید مسواکتان را در کمی نمک دریا فرو کنید و دندان هایتان را با آن مسواک کنید.

اگر نگران ساینده بودن این ماده هستید، می توانید پیش از اینکه مسواک را به نمک دریا آغشته کنید، آن را با آب خیس کنید.

تمیز کردن دندان

مسواک خشک

شاید باورتان نشود، اما استفاده از مسواک خشک نیز می تواند یکی دیگر از جایگزین های خمیردندان باشد، زیرا تاثیر زیادی بر روی بهداشت دهان و دندان هایتان دارد.

استفاده از مسواک خشک ساده و کم هزینه است و جایگزین خوبی برای خمیردندان می باشد. تنها تفاوت در این است که پس از استفاده از مسواک خشک، دهان خوشبو و نعنایی نمی شود.

مسواک زدن با آب خالص

اگر استفاده از مسواک خشک را نمی پسندید و فکر می کنید که به خوبی بر روی بهداشت دهان ودندان هایتان تاثیر ندارد، می توانید آن را به آب خالص آغشته کنید.

این کار باقی مانده های غذا را از روی دندان هایتان پاک می کند، اما باز هم به طور ویژه دهان را خوشبو نمی کند.

جوش شیرین

یکی دیگر از بهترین جایگزین های خمیردندان، جوش شیرین است، البته به شرطی که از آن به درستی استفاده شود.

اگر کمی جوش شیرین را باآب یا آب لیموی تازه ترکیب کنیم، خواص سفیدکنندگی نیز به آن اضافه می شود. اگر قصد خوشبو کردن دهانتان را نیز دارید، استفاده از چند قطره عرق یا آب نعناع نیز به شما توصیه می شود.

به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از جوش شیرین باعث سایش دندان شده و به مرور زمان مینای دندان را فرسوده و نازک می کند.

زردچوبه

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید، زردچوبه برخلاف رنگ زردی که دارد، باعث سفید شدن دندان های زرد شما می شود.

بسیاری از متخصصین بر این نکته تاکید کرده اند که زردچوبه می تواند جایگزین خوبی برای خمیردندان باشد. استفاده از این ماده به همراه مسواک علاوه بر تمیز کردن دندان، خاصیت ضد ورم و التهاب و ضد درد لثه نیز دارد.

زغال

از آنجا که زغال خاصیت سم زدایی دارد، عده ای بر این باور هستند که این ماده می تواند باکتری های دهان را از بین برده و در نتیجه باعث از بین رفتن بوی بد دهان شود.

یکی دیگر از خواص زغال از بین بردن جرم ها و لکه ها و نیز سفیدی و تمیز کردن دندان ها است.

اما یادتان باشد که به مقدار زیاد از زغال طبیعی استفاده نکنید، زیرا باعث مسمومیت می شود و خطرناک است.

هیدروژن پروکسید

هیدروژن پروکسید در پاکیزه و سفید نگاه داشتن دندان بسیار موثر است. می توانید مسواک خود را در مقداری محلول هیدروژن پروکسید فرو کرده و با آن مسواک بزنید.

یه یاد داشته باشید افرادی که دندان هایشان را پر کرده اند، نباید از این ماده استفاده کنند، زیرا هیدروژن پروکسید نباید با جیوه درون ماده فلزی دندان ها ترکیب شود.

روغن نارگیل

گفته می شود که در زمان قدیم از روغن نارگیل به عنوان روغن جام مقدس یاد می شده است.

این روغن برای مرطوب کردن پوست بسیار مفید بوده و برای مو نیز خواص زیادی دارد که در این مقال نمی گنجد.

اما در مورد دندان؛ روغن نارگیل خواص آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد که دهان را پاکیزه و سالم نگاه می دارد.

شما می توانید پیش از استفاده به این ماده جوش شیرین یا روغن های ضروری اضافه کنید.

تمیز کردن دندان

تمامی صابون های طبیعی

از صابون طبیعی معمولی نیز می توان برای مسواک زدن استفاده کرد. هرچند که این ماده، مزه صابون را در دهان شما به جای می گذارد که چندان خوشایند نیست، اما شما می توانید با اضافه کردن کمی نعناع فلفلی یا قرص نعناع از طعم اذیت کننده آن بکاهید.

سخن آخر

اگر به هیچکدام از این موارد دسترسی ندارید، می توانید از یک حوله نرم و کاملا تمیز و یا دستمالی نخی یا پنبه ای که کاملا بهداشتی است، استفاده کنید. بدین صورت که حوله یا دستمال را کمی مرطوب کرده و آن را آرام به تمامی دندان هایتان بمالید. این کار باعث می شود که جرم ها و پلاک های روی دندان هایتان برداشته شود.

درضمن می توانید از نخی کاملا تمیز و بهداشتی (مثلا نخی که از یک حوله تمیز جدا شده) به عنوان نخ دندان استفاده کنید.

اگر می خواهید که دهانتان خوشبو شود، اما قصد استفاده از آدامس، قرص نعناع و دیگر موادی که دارای شیرین کننده های طبیعی هستند را ندارید، می توانید کمی چای خشک یا نعناع بجوید و پس از جویدن آن را بیرون بیندازید.

درضمن در کنار تمامی این موارد، یادتان باشد که خوردن یک عدد سیب هر روز صبح و پیش از صبحانه بسیار به خوشبو شدن دهان و حتی تمیزی دندان های شما کمک می کند.

منابع:

standardmedia.co.ke

livingthenourishedlife.com

lifehacks.stackexchange.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *