بیماری فلوروزیس در کودکان به چه دلیل بوجود می آید و راه درمان و پیشگیری از آن ها چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی بسیار مهم بخصوص برای کودکان است. دهان ما حاوی باکتریایی است که از شکر موجود در غذاها و نوشیدنی هایی که در طی روز استفاده می کنیم تغذیه کرده و با تولید اسید، آسیب های جدی به بهداشت دهان و دندان ما وارد می کنند. برای رفع این مشکل می توان از فلوراید استفاده کرد، فلوراید می تواند از دندان های ما محافظت کند اما استفاده بیش از حد از این ماده نیز می تواند مشکلاتی را برای دندان ما ایجاد کند که مهم ترین آن مسمومیت فلورایدی یا بیماری فلوروزیس است.

بیماری فلوروزیس موجب تغییراتی در نمای ظاهری دندان ها می شود و لکه های سفید رنگی را بر روی دندان ایجاد می کند. این بیماری معمولا موجب درد نمی شود و فعالیت و کارکرد دندان را مختل نمی کند اما همانطور که گفته شد ظاهر دندان ها را خراب کرده و زیبایی چهره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماری فلوروزیس در کودکان زیر 8 سال و در اثر مصرف بالای فلوراید بوجود می آید. دقیقا در زمانی که دندان های دائمی کودک در زیر لثه ها در حال شکل گیری هستند. به همین دلیل است که همواره توصیه می کنیم که مراقب باشید کودکان هنگام مسواک زدن خمیردندان را نخورند.

دستاورد محققان درباره بیماری فلوروزیس

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند بر روی ظاهر دندان و تغییرات آن اثر گذار باشد و مسمومیت ناشی از فلوراید زیاد، یکی از آن ها است. برای دانستن میزان فلوروزیس، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بطور دوره ای اقدام به مطالعه گسترده و اندازه گیری آن می کند.

در راستای شناخت هرچه بهتر و مقابله با این بیماری، محققان ظاهر دندان های افراد مبتلا را بر اساس معیارهای علمی و تعیین شده نمره می دهند. اما در طی این آزمایشات دوره ای نتایج متفاوتی بدست آمده که بعضا کیفیت آن ها را زیر سوال می برد.

آخرین نتایج بدست آمده مرکز ملی آمار درمانی در آمریکا نشان می دهد که بیماری فلوروزیس نسبت به یک دهه قبل افزایش پیدا کرده است. اما این افزایش به چه معناست؟

در بین برخی از این بیماران مشاهده شد که دندان های دائمی وقتی زیر لثه مشغول شکل گیری هستند تحت تاثیر فلوروزیس قرار داشته اند و بعد از رویش نیز آثار این بیماری در آن ها دیده شده است.

برای پیشگیری از بیماری فلوروزیس در کودکان چه کنیم؟

با توجه به یافته های بعضا ضد و نقیض نمی توان نظر قطعی داد که چگونه می توان بطور کامل با این بیماری مقابله کرد اما می توان با مراقبت و آموزش صحیح به فرزندانمان از بروز این بیماری پیشگیری کنیم.

توصیه می کنیم که حتما از خمیردندان کودک برای فرزندانتان استفاده کنید. اگرچه فلوراید این خمیردندان ها کاملا کنترل شده و مطابق با نیاز دندان کودک است، اما حتما نحوه صحیح مسواک زدن را به فرزندان خود بیاموزید تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری نمایید.

منابع:

ilikemyteeth.org

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *