بهترین مسکن برای دندان درد چیست؟

کاهش درد دندان یکی از مهمترین و در عین حال چالش برانگیزترین مسائلی است که در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی وجود دارد، زیرا از طرفی بیمار انتظار دارد که در حین انجام درمان بر روی دندانش و نیز پس از آن دردی احساس نکند و از طرف دیگر بسیاری از بیماران به دنبال بهترین مسکن برای دندان درد هستند و خودشان در منزل برای خود نسخه پیچیده و سرخود از مسکن استفاده می کنند که این امر در برخی موارد منجر به عواقب متعددی می شود.

یکی از مهمترین دلایل درد دندان، التهاب لثه و دندان است که واسط های تولید درد در بافت نرم دندان را فعال می کند. بنابراین در این مواقع باید تشخیص داد که آیا آسیب به مغز دندان و بافت نرم، رسیده یا خیر و نیز اینکه آیا روند درمان باعث التهاب بیشتری می شود یا نه. اگر پاسخ، بله باشد، دندانپزشک باید تصمیم بگیرد که از چه مسکنی (مسکن بدون بی حسی و بیهوشی) برای تخفیف درد استفاده کند.

اما بهترین مسکن برای دندان درد چیست؟

ما در این مقاله به چند نوع از این مسکن ها اشاره می کنیم.

آسپیرین

این دارو یکی از شناخته شده ترین و پرمصرف ترین مسکن ها در دنیا می باشد. در حقیقت، آسپیرین اولین داروی کشف شده ضد التهاب بدون استرویید است. آسپیرین تب را کاهش می دهد و از لخته شدن خون پیشگیری می کند، به همین دلیل نیز بسیاری از پزشکان، این دارو را برای پیشگیری از سکته و حملات قلبی به بیمارانشان توصیه می کنند. بنابراین این دارو برای مواقعی که پس از کشیدن دندان، دچار درد شده اید، مناسب نیست. این دارو برای افرادی که به NSAID (داروهای ضد التهاب استروییدی) آلرژی دارند، افراد زیر 16 سال و افراد مبتلا به بیماری آسم و فشار خون بالا توصیه نمی شود. از عوارض جانبی آن می توان به درد شکم، مشکل گوارشی و حالت تهوع اشاره کرد.

بهترین مسکن برای دندان درد

ایبوپروفن یا کتوپروفن

بسیاری از افراد این دارو را یکی از بهترین مسکن ها برای درد دندان می دانند. از عوارض این دارو می توان به مشکلات روده کوچک و شکم اشاره کرد. درضمن افراد مبتلا به آسم نباید از این دارو استفاده کنند. پیش از مصرف، برچسب دارو و عوارض آن را کاملا مطالعه کنید.

استامینوفن

معمولا پزشکان برای سردردهای خفیف، درد ماهیچه، کمر درد، تب و دندان درد این مسکن را تجویز می کنند. استامینوفن به جای کاهش التهاب با مسدود کردن مسیر سیگنال های عصبی به مغز از انتقال درد جلوگیری می کند. این دارو برای افرادی که به NSAID حساسیت دارند و نمی توانند آسپیرین یا ایبوپروفن مصرف کنند، مناسب است. هرچند استفاده بیش از حد از استامینوفن باعث آسیب به کبد می شود، به خصوص هنگامی که همراه با سایر مسکن ها مصرف شود. بنابراین اگر به بیماری کبد مبتلا هستید، به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنید.

ناپروکسن

مصرف ناپروکسن باعث کاهش تورم شده و تا حدی به تخفیف درد کمک می کند. این دارو هورمون هایی را که باعث التهاب در بدن می شوند، کاهش می دهد. معمولا پزشکان در موارد تورم ناشی از درد قاعدگی، ورم کیسه های مفصلی، نقرس، آرتریت، ورم زانو یا خشکی مفصل، این دارو را تجویز می کنند. ناپروکسن تا حدودی برای درد دندان نیز مناسب است. به یاد داشته باشید که اگر سابقه واکنش آلرژیک به آسپیرین یا دیگر داروهای حاوی NSAID دارید، نباید ناپروکسن مصرف کنید. ناپروکسن نباید بیش از حد مجاز یا در دوره ای طولانی تر از حد تجویز شده مصرف شود، زیرا باعث افزایش خطر سکته یا حملات قلبی می شود.

کو کودامول

کو کودامول دارویی ترکیبی است که پزشکان آن را برای کاهش دردهای کوتاه مدت تجویز می کنند. این دارو در دوزهای مختلف وجود دارد و مانند استامینوفن کار می کند. کو کودامول، تولید دریافت کننده های موجود در مغز را کاهش می دهد. برخی از عوارض جانبی کو کودامول عبارتند از یبوست، حالت تهوع و استفراغ، خواب آلودگی و سرگیجه. اگر به کدیین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید، زیرا در ساختار کو کودامول، کدیین وجود دارد. درضمن در صورت ابتلا به افسردگی، آسم و مشکل کبد نیز باید از مصرف این دارو خودداری کنید.

بهترین مسکن برای دندان درد

دیکلوفناک

پزشکان اغلب دیکلوفناک را برای درمان دردهای نه چندان شدید تجویز می کنند. این دارو مقدار موادی را که باعث درد و التهاب در بدن می شوند، کاهش می دهد و قوی تر از ایبوپروفن نیز هست. از این دارو معمولا برای درمان علائم آرتریت، درد قاعدگی و یا سردردهای میگرنی استفاده می شود.

عوارض جانبی دیکلوفناک عبارتند از یبوست، مشکل گوارش و هضم، اسهال، سردرد، خواب آلودگی، اوقات تلخی و افزایش فشار خون. دیکلوفناک خطر ابتلا به سکته یا حملات قلبی را نیز افزایش داده و موجب خونریزی معده و روده کوچک می شود. اگر مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری قلبی هستید و یا سابقه خونریزی یا زخم معده، آسم و یا بیماری کبد و کلیه دارید، حتما پیش از تجویز دارو با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

استفاده از درمان های غیر شیمیایی به جای مسکن ها برای کاهش درد دندان

همه ما خوب می دانیم که مصرف داروهای شیمیایی، عوارض زیادی به همراه دارد و در بسیاری اوقات داروهای گیاهی و درمان های غیر شیمیایی درست و بجا، گزینه های مناسب تری برای جایگزینی هستند. از جمله این درمان های خانگی می توان به شستن دهان با آب نمک ولرم، قرار دادن سیر خورد شده و گل میخک بر روی دندان و جویدن برگ میوه گوآوا اشاره کرد.

منابع:

24houremergencydentistlondon.com

home.bt.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *