آیا می توان خوردن سیب را جایگزین مسواک کرد؟ ( سیب چه تاثیری روی دندان دارد )

(چه میوه ها و سبزیجاتی برای حفظ سلامت دندان مفید هستند؟)

یک اصطلاح در میان مردم وجود دارد که می گوید: “با خوردن یک سیب در روز، خود را از پزشک ها بی نیاز کنید”، اما این جمله چقدر صحت دارد؟ سیب چه تاثیری روی دندان دارد ؟ آیا می توان سیب یا هرگونه میوه و سبزیجات دیگری را جایگزین مسواک دانست؟ ما در این مقاله به تمامی این پرسش ها پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید:

سیب چه تاثیری روی دندان دارد ؟

سال هاست که بسیاری از مردم عنوان “مسواک طبیعی” را به سیب نسبت می دهند، زیرا پوست ضخیم این میوه و فیبر سرشاری که در آن وجود دارد، بافتی بسیار مناسب را برای تمیز کردن دندان ها به صورت طبیعی تشکیل داده و مانند یک مسواک زبر برای از بین بردن پلاک های جمع شده بر روی دندان عمل می کنند.

سیب مانند برخی میوه ها و صیفی جات دیگر از جمله هویج و کلم، خاصیت سایندگی دارد و هنگام جویده شدن، پلاک های دندانی را از بین برده و از تغییر رنگ های جزیی دندان جلوگیری می کند؛ به طوری که این تاثیرات با چشم غیرمسلح نیز دیده می شود.

از طرفی خوردن سیب باعث افزایش تولید آب دهان می شود که این امر موجب از بین رفتن باکتری های دهان می گردد. هرچند امروزه سیب هایی در گلخانه ها و باغ ها تولید می شود که نسبت به سیب های قدیمی، قند بیشتری در ترکیب خود دارند.

بسیاری از انواع سیب های امروزی، حاوی 15 درصد قند هستند، در صورتی که این مقدار در گذشته، 10 درصد یا کمتر بود. اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم، 15 درصد قند در یک سیب، تقریبا معادل چهار قاشق چایخوری شکر می باشد.

بنابراین بهتر است که روزانه سیب کمتری مصرف کنید، به خصوص مابین غذاها و به صورت آب سیب. تحقیقات نشان داده که بیشتر پوسیدگی های دندانی بزرگسالان به دلیل مصرف بیش از حد میوه و آب میوه اتفاق می افتد.

این پدیده در مورد کودکان بیش از بزرگسالان صدق می کند. بنابراین آب میوه های کودکان باید همیشه رقیق باشد.

نکته: لازم به ذکر است که قند موجود در میوه، فروکتوز بوده و با قند و شکری که برای سلامتی بدن و به خصوص دیابتی ها مضر هستند، متفاوت می باشد و تنها مصرف زیاد آن تاثیر بدی بر روی سلامت دندان ها دارد و درضمن فیبر موجود در سیب باعث کند شدن روند جذب قند سیب توسط بدن می شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با استفاده از ۵ ماده غذایی

درکل می توان گفت که سیب به دلیل داشتن مواد مغذی، ویتامین و فیبر برای سلامت دندان ها و سفیدی آن ها و نیز سلامت لثه ها مفید است، اما به هیچ عنوان نمی توان آن را و یا هرگونه خوراکی مفید دیگری را جایگزین مسواک کرد و تنها می توان از آن به عنوان نیروی کمکی استفاده نمود. از آنجا که سیب حاوی قند و اسید است، در طولانی مدت ممکن است ضررهایی نیز داشته باشد. بنابراین در هنگام خوردن سیب باید به این نکات دقت کنید:

  •  یک سیب را به طور کامل و در یک وعده بخورید، زیرا گاز زدن سیب باعث آزادسازی بیشتر قند و اسید شده و در طولانی مدت به دندان ها آسیب می زند.
  • سیب را همراه با دیگر غذاها بخورید تا اسید آن خنثی شود؛ مثلا یک تکه پنیر یا نان.
  • سیب را با آب بشویید تا اسیدها و قند سطح پوستش از بین برود.
  • پس از خوردن سیب، 30 دقیقه صبر کنید و سپس مسواک بزنید. اگر بلافاصله پس از خوردن سیب، دندان هایتان را مسواک بزنید، ممکن است که مینای دندانتان ساییده شده و از بین برود.

چه غذاهایی (به جز سیب) برای سلامت دندان ها مفید هستند؟

بهتر است بدانید که به جز سیب، خوراکی های دیگری نیز وجود دارد که باعث حفظ سلامت دندان ها می شود. هرچند که نمی توان آن ها را جایگزین مسواک دانست، اما مزیت های فراوانی را می توان برای آن ها برشمرد.

هویج

هویج خام مانند مسواک  طبیعی عمل کرده و با پوسیدگی دندان ها مقابله می کند. جویدن هویج باعث ماساژ دادن لثه ها شده و کراتین و ویتامین A موجود در آن باعث حذف پلاک ها و استحکام بخشیدن به مینای دندان می شود.

سیب چه تاثیری روی دندان دارد

کلم

جویدن کلم باعث تمیزی دندان و ماساژ لثه ها شده و به تولید بیشتر آب دهان برای خنثی کردن باکتری ها کمک می کند.

توت فرنگی

شاید فکر کنید توت فرنگی شیرین و اسیدی بوده و دندان ها را نیز قرمز می کند، پس چه منفعتی برای دندان ها دارد؟ این میوه حاوی اسید مالیک می باشد که یک سفیدکننده طبیعی برای مینای دندان است. خوردن توت فرنگی باعث جلوگیری از تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان ها می شود. از آنجا که ممکن است دانه های توت فرنگی در میان دندان ها گیر کند، باید پس از مصرف آن از نخ دندان استفاده کرد.

منابع:

macdentalcare.com

curaprox.com

portmandentalcare.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *