تاثیرات افتادن دندان در دوران میانسالی

افتادن دندان ، یک مشکل رایج است که ممکن است در هر سنی رخ دهد. این مسئله باعث تغییر ظاهر فرد شده و بر روی اعتماد به نفس و لبخند زدن او نیز تاثیر می گذارد، اما افتادن دندان، عواقب بسیار دیگری نیز دارد که در طولانی مدت و در صورت استفاده نکردن از جایگزین های دندان بروز پیدا می کند. البته برخلاف تصور عموم، پیر شدن تنها دلیل و یا دلیل اصلی افتادن دندان نیست. ما در این مقاله به بررسی علل و عواقب افتادن دندان می پردازیم.

علل افتادن دندان

افتادن دندان، علل متعددی دارد. کشف علت اصلی این واقعه، می تواند به درمان آن و پیشگیری از آسیب های بیشتر پیشگیری کند. از جمله علل اصلی افتادن دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عادات غذایی بد و نامناسب
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • انجام رفتارهای آسیب زننده و مضر برای دندان مانند دندان قروچه، نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا، پیرسینگ لب و زبان، جویدن یخ، سیگار کشیدن و…
  • تصادف و جراحت
  • عفونت و بیماری های لثه

تاثیرات سوء بر روی لثه و فک

هنگامی که شما تلاش می کنید تا بدون دندان، چیزی را بجوید، لثه و فک شما باید به سختی کار کند تا از خرد شدن کامل غذا اطمینان یافته و بتواند آن را قورت دهد. بدین ترتیب، دندان ها، لثه ها و فک شما فرسوده شده و در هنگام کار دچار درد می شوند، این امر نیز اغلب موجب بروز دردهای شدیدتر و مشکلات بدتری مانند عفونت لثه می شود.

از طرفی افتادن دندان باعث ایجاد فضای خالی در دهان و میان دندان ها می شود، بنابراین دندان ها شروع به حرکت کرده و شکل ظاهری دهان تغییر می کند. غذاهای باقی مانده و باکتری ها نیز به راحتی در این فضاهای خالی گیر کرده و باعث بروز عفونت و پوسیدگی می شوند.

تاثیرات روحی و روانی افتادن دندان

فک، لثه و دندان های شما ظاهر منحصر به فرد شما را تشکیل می دهند و ایراد و شکستگی آن ها موجب تغییر شدید ظاهر شما می شود. بهتر است بدانید که افتادن دندان و در نتیجه از بین رفتن استخوان آن، تغییر ظاهر صورت شما را تسریع بخشیده، از اعتماد به نفستان می کاهد، علاقه تان به لبخند زدن را کاهش می دهد، بر روی رژیم غذایی شما تاثیر می گذارد و به سلامت روابط اجتماعی و فردی و در نتیجه زندگی شما آسیب می زند.

تاثیر افتادن دندان در سنین بالا

افتادن دندان برابر است با از بین رفتن استخوان

چه یک دندان بر اثر عفونت بیفتد و چه بر اثر جراحت، استخوان درون آن به سرعت منقبض و کوچک می شود. از بین رفتن بخش اعظم استخوان معمولا در سال اول افتادن دندان اتفاق میفتد.

به همین دلیل است که نباید جایگزینی دندان را به تاخیر انداخت. اوضاع استخوان زیر دندان پس از افتادن دندان روز به روز وخیم تر می شود و ممکن است این مشکل به مرور زمان به استخوان دندان های دیگر نیز نفوذ کرده و در نتیجه باعث افتادن دندان های دیگر نیز بشود.

به همین دلیل است که افتادن تنها یک یا دو دندان، بر روی ظاهر شخص تاثیر گذاشته و به نوعی، روند پیری را تسریع می کند و از آنجا که این تغییرات، تدریجی است، ممکن است که شما به راحتی متوجه آن ها نشوید، اما مدتی پس از افتادن دندان ها، کم کم پوست کنار فک و چانه، شروع به چروک شدن می کند و گونه هایتان افتاده می شود.

افتادن دندان می تواند تا ده سال، شما را پیرتر از سنتان نشان دهد. بنابراین منتظر بروز این نشانه ها نبوده و از آن پیشگیری کنید. مرتبا به دندانپزشک مراجعه کرده، از رعایت بهداشت دهان و دندان برای پیشگیری از افتادن دندان های بیشتر غافل نشوید و در صورت نیاز و پس از مشورت با دندانپزشک از دندان مصنوعی یا ایمپلنت و… برای جایگزینی دندان های افتاده استفاده کنید.

تاثیر مواد مخدر بر سلامتی و بهداشت دهان و دندان

مشکلات معده و سوء تغذیه

نداشتن دندان باعث ایجاد مانع بر سر راه کار اصلی دندان یعنی جویدن می شود. خوب نجویدن غذاها نیز باعث می شود که غذاها در ابعاد مورد نیاز وارد معده نشده و کار را برای هضم غذا دشوار کنند. از طرفی نداشتن دندان باعث می شود تا دیگر نتوانید بسیاری از غذاهای مورد علاقه تان را بخورید.

افزایش سن و افتادن دندان

طبق آمار و ارقام، درصد افرادی که بعد از 65 سالگی، دندان های طبیعی خود را حفظ کرده اند، کمتر از 18 درصد است و بیش از 27 درصد افراد در این محدوده سنی، تمامی دندان های خود را از دست داده اند.

مراقبت از دهان و دندان بعد از سن ۵۵ سالگی

تحقیقات نشان می دهد افرادی که دندان طبیعی دارند، به طور میانگین، حدود 10 سال بیشتر از افرادی که دندان مصنوعی دارند، زندگی می کنند؛ اما تمامی این آمار نشان دهنده این نیست که پیری به طور خودکار، عامل افتادن دندان ها محسوب می شود، بلکه همانطور که پیشتر گفتیم، این عارضه، دلایل متفاوتی دارد؛ بنابراین در صورت رعایت کامل نکات بهداشتی دهان و دندان و در صورت داشتن ژن خوب، امکان سالم ماندن دندان های شما در سنین میانسالی و پیری افزایش می یابد.

محافظت و پیشگیری

پیشگیری از افتادن دندان، کلید اجتناب از این عارضه و آسیب های ناشی از آن است؛ آسیب هایی که حتی بخش روحی و روانی ما را نیز بی نصیب نمی گذارند.

رعایت نکاتی مانند مراجعه منظم به دندانپزشک، حداقل روزی دو بار مسواک زدن و روزی یک بار استفاده از نخ دندان، کنار گذاشتن عادات بد دهان و دندان، رعایت رژیم غذایی مناسب و… از عوامل پیشگیری از افتادن دندان است؛ اما اگر دیگر کار از کار گذشته و نمی توان پیشگیری کرد، باید از جایگرین های دندان استفاده کرد.

در ایمپلنت دندان مانند رویش طبیعی خود دندان، معمولا استخوان مربوطه تحریک می شود. این کار باعث حفظ استخوان و در نتیجه حفظ ساختار و ویژگی های ظاهری صورت می شود.

منابع:

dentalways.com

smilesbyandrews.com

centreslapointe.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *