کاربرد فناوری نانو در دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان

تا به امروز، فناوری های نانو و مواد نانو به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. از این رو پتانسیل رشد این فن آوری در پزشکی و بهداشت دهان و دندان به حد قابل توجه ای افزایش یافته است. سه زمینه اصلی کاربرد مواد نانو که به طور خاص مورد هدف قرار می گیرند: تشخیص، تجویز دارو و داروهای احیا کننده است. از طرفی حوزه های اصلی ذرات نانو در زمینه دندانپزشکی در سطح جهان شامل سفید کردن دندانها، خمیرهای صیقل دهنده سطح مینا، پوشش ایمپلنت دندان، پر کردن دندان، عوامل ضد حساسیت و جلوگیری از پوسیدگی می باشد.

هیدروکسی آپاتیت، پرکننده حفره

هیدروکسی آپاتیت شبکه ای از کلسیم است که به طور طبیعی در دندان ها و استخوان ها یافت می شود. این ماده از درد دندان جلوگیری کرده و به کاهش و رفع حساسیت کمک می کند. با ایجاد روکش بر روی ترک ها و پوشش شکاف های ریز، اسید را قبل از رسیدن به مینای دندان تجزیه می کند و از دندان در برابر پوسیدگی و ایجاد حفره محافظت می کند. هیدروکسی آپاتیت همچنین منبعی از یون های کلسیم و فسفات است که همراه با فلوراید به بازسازی سطح دندان کمک می کند.

هیدروکسیاپتایت، از بین برنده باکتری

ذرات نانو هیدروکسیاپتایت دارای خواص ضد پوسیدگی هستند، که خطر بیماری لثه و بوی بد دهان ناشی از باکتری های دهان را کاهش می دهد. استفاده آن در خمیر دندان ها تا حد زیادی به تولیدکنندگان کمک می کند که محصول لازم جهت رفع بوی بد دهان را با کیفیت قابل توجه ارائه کنند.

دی اکسید تیتانیوم ، سفید کننده

دی اکسید تیتانیوم یک رنگدانه کاملاً سفید است. ضریب شکست بالایی دارد، به این معنی که نور را بازتاب می دهد و یک محصول بسیار سفید ایجاد می کند. دی اکسید تیتانیوم به طور گسترده ای در خمیر دندان استفاده می شود، اما اغلب ذرات مورد استفاده به اندازه کافی کوچک نیستند تا بتوانند به عنوان ذرات نانو تعریف شوند.

سهم بازار خمیردندان و دهانشویه

دکتر رابرت هیل، از دانشگاه کوئین مری لندن، که به تولید خمیر دندان حاوی نانو ذرات هیدروکسی آپاتیت کمک کرد، باور دارد که خمیر دندان یک محصول بهداشتی و آرایشی است که می بایست روزانه مصرف شود. در بازار امروز محصولات مراقبت از دهان و دندان، بیشترین سهم متعلق به خمیردندان است. ارزش بازار خمیردندان در سال 2018 معادل 26.1 میلیارد دلار برآورد شده است و پیش بینی می شود تا سال 2024 به 37.0 میلیارد دلار برسد.

آینده بهداشت دهان و دندان با فناوری نانو

با توجه به علاقمندی گسترده از ذرات نانو در مقایسه با فناوری های موجود منطقی است در سال های آتی شاهد محصولات آرایشی بهداشتی و دهان و دندان حاوی این فن آوری باشیم. دانش و فناوری نانو در زمینه محصولات بهداشت دهان و دندان به بهبود کیفیت مراقبت و گسترش آن در زمینه داروهای مرطوب کننده، خمیر دندان و دهانشویه کمک می کند. در حال حاضر استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی ذرات نانو، مانند مواد دندانی حاوی ذرات نانو، دی اکسید تیتانیوم، معمولاً در سلامت پریودنتال استفاده می شوند.

گردآوری

مرجان حنیفی- واحد توسعه برند گروه صنعتی پاکشو

منبع

Florence Carrouel .

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *