چرا باید از نخ دندان استفاده کنیم و این کار چه مزایایی دارد؟

استفاده از نخ دندان در کنار مسواک زدن یکی از ضروری ترین مراحل حفظ بهداشت دهان و دندان است. با وجود اینکه نخ دندان کشیدن یکی از ساده ترین و موثرترین شیوه های حفظ بهداشت دهان ،دندان و سلامت لثه است، حدود ۹۰ درصد مردم ایران یا هرگز از نخ دندان استفاده نمی کنند و یا به دفعات کافی، یعنی حداقل دو بار در روز، این کار را انجام نمی دهند.ما در این مقاله مزایای استفاده از نخ دندان ، نحوه انتخاب و استفاده از آن را برای شما شرح داده ایم. با ما همراه باشید.

چرا باید از نخ دندان استفاده کنم؟

بسیاری از مشکلات دهان و دندان با ایجاد پلاک بر روی دندان ها آغاز می شود. این ماده چسبنده، از غذا، آب دهان، باکتری و اسید تشکیل شده و وجود آن باعث بروز مشکلات زیادی، از جمله التهاب و سوزش لثه، بیماری های لثه و افتادن دندان ها می شود. دو بار مسواک زدن در روز به جلوگیری از تشکیل پلاک بر روی دندان ها کمک می کند، اما غذاها و باکتری ها در مکان هایی که مسواک به آن ها دسترسی ندارد، باقی می مانند.

بهترین نخ دندان

در اینجاست که نخ دندان به کمک می آید و غذاها و باکتری های موجود در آن قسمت ها را شل می کند و می توان پس از استفاده از آن، پلاک ها را به راحتی با آب شست.

غذاها و باکتری های باقی مانده در دهان باعث بوی بد دهان نیز می شوند. استفاده از نخ دندان با حذف غذا و باکتری باعث خوشبو شدن دهان می شود. تجمع پلاک ها در دهان به تدریج منجر به التهاب لثه می شود که اولین مرحله بیماری لثه است و معمولا با سوزش، قرمزی ویا خونریزی لثه همراه است.

اگر این بیماری درمان نشود، التهاب پیشرفت کرده و شرایط بدی ایجاد می کند که در نتیجه آن فرد دچار عفونت و عقب رفتگی لثه و افتادن دندان ها می شود. همه این اتفاقات ناگوار و تلخ با دو بار استفاده از نخ دندان در روز قابل پیشگیری هستند.

استفاده از نخ دندان علاوه بر حفظ بهداشت دهان و دندان، از نقطه نظر زیبایی نیز منافعی به همراه دارد. نخ دندان از رنگی شدن فاصله میان دندان ها جلوگیری می کند و بدین ترتیب لبخندی زیبا به شما هدیه می دهد. برخی نخ دندان ها حاوی مواد سفید کننده هستند و باعث سفیدی دندان ها می شوند و برخی دیگر این کار را با میکرو ذرات ساینده انجام می دهند.

نخ دندان به لثه هایم آسیب می زند، چه کنم؟

اگر مدت هاست که از نخ دندان استفاده نکرده اید، ممکن است در حین استفاده از آن در ابتدا کمی احساس سوزش و ناراحتی کنید. حتی ممکن است لثه هایتان کمی خونریزی کند. نگران نباشید.

این مشکل پس از چند هفته استفاده مداوم از نخ دندان از بین می رود، اما اگر این مشکل ادامه یافت و یا اینکه خونریزی شدید و دنباله دار بود، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

از چه نوع نخ دندانی باید استفاده کنم؟

هنگام انتخاب نخ دندان به دنبال نخ دندانی باشید که نواری عریض و مومی داشته باشد. نخ دندان عریض، سطح بزرگتری را نسبت به نخ دندان نازک پوشش داده و غذاها و باکتری های بیشتری را از مناطق غیر قابل دسترس خارج می کند.

نخ دندان مومی حداقل آسیب  را به لثه وارد می کند، زیرا به راحتی و بدون آسیب زدن در میان دندان ها قرار می گیرد.

آیا بهتر نیست که به جای نخ دندان از خلال دندان استفاده کنم؟

خلال دندان و مسواک برای کسانی که مهارت لازم در استفاده از نخ دندان را ندارند، جایگزین های خوبی هستند. اگر فاصله میان دندان های فرد زیاد باشد، به طوری که نتوان با نخ دندان به خوبی آن بخش ها را تمیز کرد استفاده از خلال دندان توصیه می شود. دلیل فاصله زیاد دندان ها می تواند ساختار طبیعی خود دندان و یا وجود بیماری های لثه باشد.

چگونه به طور صحیح از نخ دندان استفاده کنم؟

تکنیک صحیح استفاده از نخ دندان نکته مهمی است، زیرا در صورت استفاده ناصحیح از آن تمامی مزایای این محصول شامل حال شما نمی شود. ابتدا حدود ۴۵ سانتی متر از نخ دندان را جدا کنید.

هر سمتش را به دور یکی از انگشتانتان بپیچید و حدود ۱۵ سانتی متر از آن را باقی نگاه داشته و سپس نخ دندان را سفت بکشید و نگه دارید. نخ دندان را به آرامی در میان دندانتان به جلو و عقب بکشید و در حین این کار فشاری آرام را به سمت بالا اعمال کنید. ممکن است که در ابتدا نخ دندان به راحتی در میان دندانتان حرکت نکند.

در این صورت به هیچ عنوان نخ دندان را به زور میان دندان ها نکشید و از حرکات ضربه ای، ناگهانی و شدید استفاده نکنید، زیرا این کار به لثه ها آسیب رسانده و موجب خونریزی آن ها می شود. نخ دندان را به آرامی تا انتها و تا خط لثه بکشید و آن را در راستای منحنی بالایی میان لثه و دندان به عقب و جلو کشیده و سپس میان دندان‌هایتان به عقب بکشید.

سپس قسمت تمیز دیگری از نخ دندان  را انتخاب کنید (برای جلوگیری از انتقال باکتری توسط بخش استفاده شده نخ دندان) و به سراغ دندان بعدی بروید و همین روند را برای فاصله میان دندان های بعدی تکرار کنید.

منابع:

drnancyhalsema.com

mountainpeakdentistry.com

mouthhealthy.org

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *