خمیردندان مناسب چه ویژگیهایی دارد؟

ویژگیهای یک خمیردندان مناسب را به دو بخش ظاهری (حسی) و ذاتی تقسیم می کنیم :

1) ویژگیهای ظاهری خمیردندان مناسب

این بخش بوسیله مصرف کننده قابل مشاهده و محسوس است. نوع و ظاهر بسته بندی اولین ویژگی ظاهری خمیردندان مناسب است. هنگام مصرف نیز این مشخصات یک به یک خود را نشان می دهد و عبارتند از : نیرویی که صرف خروج خمیر از تیوپ آن می شود، خروج و ظاهر یکنواخت خمیردندان، قوام مناسب خمیر(نه آنقدر سفت که از روی مسواک به آسانی بیافتد و نه آنقدر شل که درون موهای مسواک فرو رود)، برش راحت ریبون خمیر، پخش آسان و یکنواخت در دهان، آزاد شدن سریع طعم دهنده، شستشوی راحت از دهان و عدم رسوب در لابلای دندانها، حجم وکیفیت مناسب کف، شستشوی راحت در سینک، طعم خوب و ماندگار و . . .

البته ویژگیهای ذاتی یک خمیردندان که به سادگی و به سرعت قابل مشاهده و محسوس نیستند از اهمیت بالاتری برخوردارند و سلامت دندانها و لثه ها به این ویژگیها مربوط است.

2) ویژگی های ذاتی خمیردندان مناسب

1- سایندگی مناسب :

یعنی اینکه خمیردندان بدون آسیب رساندن به مینای دندان و لثه، عمل سایندگی و لایه برداری را انجام دهد. امروزه ثابت شده است که بهترین ساینده بدین منظور “سیلیکا” می باشد.

2- ضد پوسیدگی دندان :

این کار توسط فلوراید موجود در خمیردندان صورت می گیرد. فلوراید باعث سخت شدن دندان و تخریب سیستم آنزیم باکتریهای مسبب پوسیدگی می شود. بهترین مقدار فلوراید برای خمیردندانهای بزرگسال حدود ppm 1500 – 1000 و برای خمیردندانهای بچه ppm 500-400 می باشد.

3- جلوگیری از تشکیل جرم :

این کار بوسیله ترکیباتی مانند تتراسدیم پیروفسفات (TSPP) صورت می گیرد. این ترکیب با جذب یونهای کلسیم (و منیزیم) موجود در بزاق دهان از تشکیل پلاکهای کلسیته که در نهایت منجر به جرم دندان می شود جلوگیری می کند. بر خلاف تصور عموم هیچ خمیردندانی قادر به از بین بردن جرم دندان نیست و تنها می تواند سرعت تشکیل آنرا کند نماید. جرم دندان را فقط دندانپزشک می تواند از بین ببرد. جرمها معمولاً در مرز بین دندان و لثه تشکیل می شود که علاوه بر کاهش زیبایی ظاهری، باعث اتلاف چسبندگی لثه به دندان شده و در سنین بالا سبب لق شدن و حتی افتادن زودرس دندانها می شود.

4- ضد پلاک :

این یکی از ویژگیهای مهم خمیردندانهای پیشرفته است. این کار بوسیله یک ماده ضدباکتری بنام “تری کلوزان” انجام می شود. تری کلوزان باعث از بین رفتن باکتریهای سطح دندان و لثه ها می شود. این عمل کمک شایانی به جلوگیری از پوسیدگی دندانها و بیماریهای لثه ای می کند.

البته تری کلوزان به تنهایی چسبندگی مناسبی با بافتهای دهان ندارد و بنابراین نمی توان انتظار داشت که بیش از 4 ساعت به وظیفه خود عمل کند. اما دانشمندان برای جبران این نقص نیز به نتایج چشمگیری دست یافته اند. امروزه خمیردندانهایی روانه بازار شده اند که با استفاده از فناوری پوشش ضد میکروبی، کارایی تری کلوزان را در سطح دهان تا 12 ساعت افزایش می دهد.

این کار بوسیله افزودن یک کوپلیمر ویژه و بی ضرر بنام “گانترز” صورت می گیرد. گانترز به سطح دندان و لثه ها می چسبد و بتدریج تری کلوزان را آزاد می کند و ماندگاری آنرا تا 12 ساعت افزایش می دهد.

ماده ضد باکتری تری کلوزان

بدین ترتیب ماده ضد باکتری تری کلوزان در طول این مدت در سطح دندان و لثه وجود دارد و هر گونه حمله میکروبی برای تشکیل پلاک با این پدافند دفع می شود. بنابراین با یکبار مصرف این خمیردندان، دندانها و لثه های شما تا 12 ساعت محافظت می شود.

گانترز همچنین ماندگاری طعم خمیردندان و کارایی TSPP را تا دو برابر افزایش می دهد. تحقیقات عمده ای در رابطه با خمیردندان حاوی “تری کلوزان / گانترز” انجام گرفته است که نشان دهنده ویژگیهای منحصربفرد زیر می باشد:

  • کاهش اتلاف چسبندگی بافتهای پیرادندانی در سنین بلوغ در مقایسه با خمیردندانهای معمولی
  • افزایش میزان جلوگیری از تشکیل جرم در مقایسه با خمیردندانهای معمولی
  • افزایش کارایی ضد پلاک در مقایسه با خمیردندانهای معمولی
  • کاهش بیماریهای لثه در مقایسه با خمیردندانهای معمولی
  • افزایش ماندگاری تری کلوزان در مقایسه با خمیردندانهای معمولی
  • کاهش قابل توجه باکتریهای مولد بوی بد در دهان در مقایسه با خمیردندانهای معمولی

این مطلب را از دست ندهید:

مسواک نرم استفاده کنیم یا زبر؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *