آشنایی با ویژگی ها و نحوه عملکرد خمیر دندان های ترمیم کننده برای تقویت و بازسازی دندان ها

انتظار اینکه با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی وقت آن رسیده است که نسل جدیدی از محصولات بهداشت فردی به بازار عرضه شوند و کم کم فراتر از یک پاک کننده و یا صرفاً پیشگیری کننده عمل نمایند، توقع بزرگ یا چندان عجیبی نیست! این روزها با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی و با ظهور هوش مصنوعی و انواع و اقسام تجهیزات جدید در مهندسی و پزشکی، قاعدتا باید راه حل های جذاب تر و کاربردی تری برای نگهداری از دندان ها پیش روی مصرف کنندگان باشد و برای رفع پوسیدگی های سطحی، حساسیت دندانی و سفید کنندگی دندان روش های بهتر و راحت تری نسبت به روش های تهاجمی مرسوم بوجود آمده باشد.

در ادامه تلاش می شود تا اطلاعات کامل تری در خصوص محصولات ترمیم کننده دندان به شما ارائه گردد تا بصورت ساده با مکانیسم عمل خمیردندان های ترمیم کننده آشنا شوید و بدانید که چه چیزی آن ها را از سایر خمیردندان‌ها متمایز کرده و چرا ادعا می شود که نسل جدیدی از محصولات مراقبت فردی هستند.

 

خمیردندان های ترمیم کننده مریدنت

ضرورت نیاز به محصولات ترمیم کننده چیست؟

پزشکان معتقد هستند که شایع ترین بیماری عفونی در سراسر جهان پس از سرما خوردگی، پوسیدگی دندان است، براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 60 تا 90 درصد کودکان با مشکل پوسیدگی دندان مواجه هستند و این مشکل در بین افراد بزرگسال نیز از شیوع بسیار بالایی برخوردار است. شاخص پوسیدگی دندان ها در کل دنیا و بخصوص کشورهای جهان سوم به ما خاطر نشان می کند که وضعیت بهداشت دهان و دندان افراد در اقشار مختلف جامعه رضایت بخش و کارا نیست و این یک واقعیت است و اگر فکر می کنید که این تنها شما هستید که از کیفیت و سلامت دندان های خود رضایت ندارید باید بدانید که اینطور نیست!!

از طرفی دیگر هزینه های دندانپزشکی در اکثر کشورهای جهان بسیار بالا است و بسیاری از افراد به دلیل مشکلات مالی، قادر به مراجعه به دندانپزشک نبوده و به ناچار مجبور به کشیدن دندان های خود می شوند. آمار سازمان بهداشت جهان در این خصوص نیز نشان می دهد که در سراسر جهان 30 درصد از افراد 65 تا 74 ساله فاقد دندان طبیعی هستند و این آمار در کشور ما نیز روبه رشد است، پس یکی از راه هاي جدید پیشگیری از پوسیدگی دندان، کمک به فرآیند بازسازی مینای دندان و ترمیم پوسیدگی های اولیه و سطحی دندان است، راهکاری که انتظار میرود با نسل جدید از خمیر دندان های ترمیم کننده، محقق شود.

خمیر دندان ترمیم کننده چیست؟

خمیر دندان ترمیم کننده یا ترمیمی (repair toothpaste)، به دسته‌ای از خمیردندان‌ها گفته می‌شود که با دارا بودن میزان بهینه از یک ماده موثره معدنی مثل نانوهیدروکسی آپاتیت به تقویت مینای دندان‌ها و حفظ سلامت آن کمک کرده و با بازسازی مینای دندان علاوه بر استحکام آن، پوسیدگی های سطحی دندان را نیز ترمیم و از عمیق شدن پوسیدگی ها جلوگیری بعمل می آورد .

خمیردندان ترمیم کننده و سفیدکننده مریدنت

نانو هیدروکسی آپاتیت چیست؟

“نانوهیدروکسی آپاتیت یک بایومتریال پرکاربرد در سایز نانو است” . اما این تعریف به زبان ساده تر یعنی چه؟!

در واقع بایومتریال، در اصل به مواد طبیعی یا مصنوعی اطلاق می شود که برای ترمیم یا جایگزینی در بدن موجودات زنده مهندسی شده اند و مهمترین ویژگی آنها زیست سازگاری شان با بدن موجود زنده است، این یعنی مواد بایومتریال اثر سمی و آسیب زایی در بدن ندارند و منجر به حساسیت زایی یا ایجاد تحریک در موجود زنده نیز نمی شوند، این مواد زمانی که در داخل بافت و یا اجزای بدن قرار می گیرند، بدن، آن ها را بصورت جزئی از مواد سازنده خود می پندارد و نسبت به آنها واکنش یا پس زدنی نشان نمی دهد.

نانو تکنولوژی نیز علوم جدیدی است می توان بطور خلاصه و کلی اینطور بیان کرد که  به دليل يک سری از قواعد علمی، مواد وقتی در مقیاس نانوذره، ریز می شوند، نسبت به وقتی که دارای سایز معمول هستند دارای خواص بسیار متفاوتی می شوند و به مراتب محكم تر، سبک تر و چسبنده تر و … می شوند و همین ویژگی های منحصر به فرد آن ها باعث می شود تا کاربری های جدیدی برای آن ها قابل تعریف باشد.

پس میتوان اینطور گفت که هیدروکسی آپاتیت ها یک ماده معدنی مهم زیستی و جزء اصلی سازنده بخش های معدنی استخوان و دندان در بدن می باشد و وقتی با کمک فناوری نانو، دارای ساختارهای نانویی می شوند به نانو هیدروکسی آپاتیت شناخته میشود. این ترکیب در حوزه های پزشکی، شاخه های ارتوپدی و ایمپلنتولوژی بسیار موثرتر و کارا ست.

بکارگیری نانو هیدروکسی آپاتیت در خمیردندان چه فوایدی دارد؟

سال ها تحقیقات گسترده در سرتاسر دنیا در حوزه مواد دندانی و مطالعات کلینیکی و بالینی، مشخص کرده است که هیدروکسی آپاتیت ها زمانی که با بهره گیری از نانوتکنولوژی، در مقیاس نانو ذره کوچک می شود، تمایل بیشتری با ساختار دندان و استخوان پیدا می کند و شباهت بیشتری با ساختار مینای دندان پیدا می کند، همچنین به علت خاصیت هایی که در مقیاس نانو می یابند، در حین استفاده موضعی بر سطح دندان ، یک لایه نازک اما قوی بر روی سطح مینای دندان تولید می کند که با تاج دندانی باند شده و باعث ترمیم مینای دندان می گردد.

ارزیابی ایمنی ماده نانو هیدروکسی آپاتیت

ارزیابی ایمنی مصرف برای نانوهیدروکسی آپاتیت به وفور و بطور مستمر در طول سالیان متمادی توسط محققین در سرتاسر دنیا و اتحادیه ها و نهاد های علمی و دولتی انجام پذیرفته و نتایج تمام این تحقیقات انجام شده تا به امروز بیانگر این واقعیت خوشحال کننده است که هیچ گونه ساید افکتی یا عوارضی برای این ماده در کل دنیا اعلام نشده است.

خمیردندان های ترمیم کننده مریدنت

نانو هیدروکسی آپاتیت مصرفی در خمیردندان های ترمیم کننده پس از پشت سرگذاشتن تمام مراحل فنی تولید و انجام آزمون های سم شناسی، کارایی و بالینی و ارزیابی در کمیته های نظارتی از جمله ستاد نانوی کشور، بهداری و سازمان غذا و دارو و همچنین پس ارزیابی های فنی لازم به منظور امکان سنجی بکارگیری آن در محصولات مراقبت فردی( حوزه بهداشت دهان و دندان ) ، توانست با اطمینان خاطر، به عنوان یک ترکیب موثر در دو ورژن خمیردندان ترمیم کننده و سفید کننده و ترمیم کننده و مناسب دندان های حساس در سبد کالای برند مریدنت بکار گرفته شود و نسل جدیدی از خمیردندان ها به عنوان گروه محصولات حرفه ای مریدنت ، به سبد کالای این خانواده اضافه شود.

خمیردندان ترمیم کننده دندان های حساس

 

با استفاده ی مداوم از محصولات سبد کالای خمیردندان های ترمیم کننده مریدنت در دو ورژن سفید کننده و مناسب دندان های حساس انتظار می رود علاوه بر استحکام مینای دندان ، بازسازی و ترمیم پوسیدگی های سطحی دندان نیز حاصل شود به گونه ای که از عمیق شدن پوسیدگی ها جلوگیری بعمل آید.

در خمیردندان های ترمیم کننده و مناسب دندان های حساس، علاوه بر ترمیم پوسیدگی های سطحی دندان به شرحی که توضیح آن رفت، با انسداد توبول های باز دندانی( کانال های ظریف دندانی در سطح عاج که به دلایلی از قبیل پوسیدگی یا تحلیل لثه و …نفوذ پذیر شده اند) به کمک خاصیت نانو هیدروکسی آپاتیت، از دردهای ناشی از شوک های محیطی (مثل سرما و گرما و..)به دندان کاسته و این محصول در دراز مدت به عنوان یک ضدحساسیت دائم عمل میکند، یعنی با از بین بردن عامل ایجاد کننده حساسیت، صرفا به عنوان یک مسکن عمل نکرده و تاثیرات درمان کنندگی نیز خواهد داشت.

در خمیردندان های ترمیم کننده و سفید کننده، مکانیسم مهم دیگری  در جریان است. در واقع ترکیبات نانو هیدروکسی آپاتیت علاوه بر نقش ترمیم کنندگی در بخش هایی از مینا که دچار پوسیدگی سطحی شده اند، با چسبیدن و بازنشینی در بخشهای دیگر مینا اقدام به پوشاندن سطح دندان بطور یکنواخت نموده و با کاهش خلل و فرج موجود در سطح دندانی منجر به سفید تر شدن ظاهر دندان میشوند. گفتنی است این تغییر رنگ دندان ها در صورت استفاده منظم و مستمر خمیردندان های ترمیم کننده، در آزمایش ها دقیق رنگ شناسی در مراکز معتبر علمی، مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است و نتایج آن با استدال و مستندات علمی اثبات گردیده.

سفید شدن مینای دندان با بهره گیری از تاثیرات نانوهیدروکسی آپاتیت در قیاس با دیگر روش های مرسوم در محصولات مشابه سفید کننده دندان، این تفاوت مهم را دارد که غیر تهاجمی عمل کرده و منجر به سایش مینای دندان یا فعل و انفعلات شیمیایی و بالتبع ان حساسیت های دندانی نمی شود و بالعکس با استحکام بیشتر دندان، سفید کنندگی را سبب می شود. همچنین مصرف این نوع از محصولات سفید کننده محدودیت دوره ای نداشته و در عوض استفاده ی مستمر از آن ها نتایج بهتری را برای مصرف کندده رقم خواهد زد.

تهیه شده :در واحد تحقیق توسعه گروه صنعتی پاکشو

نویسنده: فاطمه شهابی –رئیس بخش تحقیق و توسعه –

           حوزه مراقبت های دهان و دندان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *