نگین دندان و روکش دندان ،وقتی دنیای مد بر روی دندان تاثیر می گذارد

صنعت مد همیشه به صورت چرخشی در تاریخ تکرار می شود؛ بدین صورت که مثلا آیتم هایی که در دهه 90 جزو مد روز به شمار می رفتند، اکنون پس از سه دهه دوباره به صنعت مد بازگشتند. یکی از این موارد، نگین دندان می باشد که استفاده از آن در دهه 90 بسیار رایج بوده و البته شواهد نشان می دهد که سال ها پیشتر در مصر باستان نیز مورد استفاده قرار می گرفته و نماد ثروت بوده است. حال ما سعی داریم در این مقاله درباره خطرات استفاده از نگین دندان برای سلامت دهان و دندان توضیحاتی را به شما ارائه دهیم:

نگین دندان چیست؟

نگین دندان، سنگ های کوچکی است که به سطح دندان چسبانده می شود. پس از مدتی استفاده از این جواهرات و در صورت عدم مراقبت مناسب از دهان و دندان، مثلا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، باکتری های مضر و باقی مانده های غذا در کنار و روی نگین دندان جمع می شوند. استفاده از روکش تزیینی دندان خطرات بیشتری نیز دارد، زیرا در این صورت باکتری های بیشتری بر روی فلز جمع شده و منجر به بیماری لثه و واکنش های آلرژیک می شود. هرچه مدت استفاده از نگین و روکش بیشتر باشد، خطرات احتمالی آن نیز بیشتر خواهد بود.

چه چیزی باعث تجمع باکتری های دهان و دندان می شود؟

ماده چسبنده زیر نگین باعث تجمع باکتری ها بر روی دندان می شود. ماده چسبنده باید قوی باشد تا نگین به خوبی بچسبد، اما استفاده از نخ دندان می تواند باعث حذف باکتری های اطراف آن شود. از طرفی اگر چسب دندان به اندازه کافی قوی نباشد، ممکن است با جویدن غذا یا گاز زدن، نگین دندان کنده شده و فرد آن را ببلعد که در این صورت سریعا باید به اورژانس مراجعه شود.

حتی با وجود مراقبت های دهان و دندان، استفاده از نگین دندان ریسک های زیادی در بردارد

حتی اگر چسب نگین دندان به اندازه کافی قوی باشد که به مدت طولانی بر روی دندان باقی بماند و فرد نیز مراقبت های دهان و دندان را به خوبی انجام دهد، باز هم فرد در معرض خطر می باشد. بنابراین بهتر است که پیش از استفاده از نگین دندان حتما با دندانپزشک مشورت کنید، زیرا مراقبت های دهان و دندانی مانند مسواک زدن اطراف محل کاشت با وجود نگین دندان بسیار دشوار است.

خطرات استفاده از نگین دندان و روکش دندان

استفاده طولانی مدت از نگین دندان به مرور زمان باعث تغییر رنگ سطح دندان می شود و حتی ممکن است با از بین بردن سطح مینای دندان، خطر پوسیدگی دندان و عفونت را افزایش دهد. از طرفی برخی افراد خودشان در منزل نگین را بر روی دندانشان نصب می کنند که این امر ممکن است موجب آسیب به دندان و عوارض مهمی همچون پوسیدگی دندان شود.

یکی دیگر از مواردی که پیش از استفاده از نگین دندان باید به یاد داشته باشید، این است که دندان هایی که بر اثر مواردی همچون مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی های اسیدی، تضعیف شده اند، نباید در معرض برخورد با مواد چسبنده نگین دندان قرار بگیرند، زیرا مقاومتشان کمتر از دندان های معمولی بوده و ممکن است آسیب بیشتری ببینند. یکی دیگر از مشکلاتی که نگین دندان به همراه دارد، شکستن یا لب پر شدن دندان است که ممکن است در حین پروسه چسباندن آن به دندان اتفاق بیفتد.

روکش دندان (البته منظور ما روکش های تزئینی است) از نگین دندان نیز خطرناکتر است. استفاده از فلزات پایه در ساخت روکش دندان در بسیاری افراد موجب واکنش های آلرژیک و بیماری های لثه می شود. استفاده طولانی مدت از روکش دندان باعث آسیب به سطح دندان، از بین رفتن مینای دندان و قرار گرفتن لایه های زیرین دندان در معرض باکتری های خطرناک می گردد.

نگین دندان و روکش طلا

سخن آخر

زیبایی و متفاوت بودن یکی از مسائلی است که از دیرباز برای انسان ها به خصوص زنان حائز اهمیت بوده و همین باعث شده که در تمام این سال ها صنعت مد بیشتر و بیشتر گسترش یابد؛ اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که زیبایی چه مزایا و معایبی برای شخص دارد.

استفاده از نگین دندان باعث زیباتر شدن دندان ها و لبخند شما می شود، اما مشکلات و بیماری های زیادی نیز به همراه دارد. ممکن است که این بیماری ها برای تمامی افرادی که از نگین دندان استفاده می کنند، اتفاق نیفتد، اما احتیاط شرط عقل است و از آنجا که سلامت دهان و دندان تاثیر زیادی بر روی سلامتی کل بدن دارد، بهتر است که لبخندتان را با دندان هایی سفید و سالم بیارایید (به طور مثال می توانید از خمیردندان سفید کننده و خمیردندان از بین برنده پلاک، دهانشویه و نخ دندان استفاده کنید).

منابع:

toothgems.com.au

mywilliamsburgdentist.com

drsmilez.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *