فسفر و کربوهیدرات موثر در بهداشت دهان و دندان

فسفر

فسفر از جمله مواد معدني است كه مزایای بسیاری دارد، يكي از مزاياي مهم آن اينست كه به سلامتي دندان ها كمك مي كند و در كاهش دردهاي استخواني موثر مي باشد. به نوعي فسفر براي داشتن دندان سالم و استخوان هاي محكم ضروري است.

حضور ويتامين D و كلسيم براي جذب و كاركرد بهتر فسفر ضروري است. بدين معني كه براي اينكه فسفر بتواند فعاليت هاي خود را بهتر انجام دهد، بايد مقدار كلسيم دريافتي بدن، دو برابر مقدار فسفر باشد.

منابع غذایی حیوانی،غنی از فسفر

فسفر در بسيار از مواد غذايي بخصوص منابع حیوانی موجود است. مواد غذایی حاوی فسفر عبارتند از: مرغ، ماهي هاي آزاد، گوشت گاو بدون چربي، لبنیات، تخم مرغ، آجيل و … ؛ كمبود فسفر باعث نرمي استخوان شده و عفونت لثه را نيز به همراه خواهد داشت.

بنابراين لازم است كه مواد غذايي فسفردار را در برنامه غذايي روزانه خود جاي دهيم و به خصوص اين ميزان بايد براي زنان باردار افزايش يابد.

کربوهیدرات

کربوهیدرات بخش مهمی از یک رژیم متعادل و سالم هستند، اما از اصلی ترین عاملان فرسایش و پوسیدگی دندان هستند. اگرچه ما نمی توانیم کلسیم را از رژیم های غذاییمان به طور کامل حذف کنیم، اما اگر بدانیم چگونه کربوهیدراتها سلامت دهان را تحت تاثیر قرار می دهند میتوانیم از آسیب دندانی جلوگیری کنیم.

کربوهیدرات ها باعث ایجاد باکتری های حفره ای می شود که در دهان شما قرار دارد. باکتری با استفاده بیشتر کربوهیدرات ها رشد می کند و سپس محیط اسیدی در دهان شما ایجاد می کند. حضور این اسید برای مینای دندان خطرناک است و می تواند دندان های شما را از بین ببرد این یعنی گام های اول به سمت پوسیدگی دندان.

چه کاری می توان انجام داد؟

از آنجایی که تقریبا غیرممکن است که کربوهیدرات ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، رعایت چند نکته ساده ، می تواند به دندان ها و مینای دندان شما کمک کند.

  1. از مصرف کربوهیدرات هایی که به دندانتان میچسبد، اجتناب کنید. هنگامی که مواد غذایی به دندان های شما می رسد، منبع تغذیه ای ثابتی را  برای باکتری ها در دهان شما فراهم می کند. هنگامی که باکتری های دهانی رشد می کنند، دندان هایتان آسیب میبینند.
  2. دهان را تمیز نگه دارید. پس از استفاده از کربوهیدرات، دندان ها را شستشو دهید و تلاش کنید این منبع تغذیه محبوب را از باکتری ها دور کنید. بعد از غذا خوردن به سم زدایی و شستشو بپردازید و مسواک بزنید.
  3. مواد اسید غیر ضروری استفاده نکنید. سعی کنید از غذاهای بسیار اسیدی مانند نوشابه های گازدار، مرکبات و دانه ها اجتناب کنید. با کاهش مصرف غذاهای دارای اسیدیته بالا، سلامتی کلی دهان شما بهبود خواهد یافت.
  4. بعد از غذا آدامس بجوید. آدامس پس از غذا باعث تولید بزاق می شود. افزایش تولید بزاق به خنثی کردن سطح اسیدی در دهان کمک می کند و دندان ها و مینای دندان را حفظ می کند.

در مورد تاثیر رژیم غذایی بر سلامت دهانتان چه نظری دارید؟

این مطلب را نیز مطالعه نمایید:

غذاهایی که با بوی بد دهان مبارزه میکنند

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *