نقش خمیر دندان و مسواک زدن در جلوگیری از ویروس کرونا (کوید 19)

همه محققین بر این باورند که بین سلامت دهان و دندان و سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم وجود دارد و بسیاری از ویروس ها از طریق بینی، دهان یا گوش  وارد بدن می شود. مسواک زدن دندان ها و تمیز کردن صحیح دهان با خمیردندان ممکن است به کاهش عفونت ها و بیماری ها کمک کند. بسیاری از محققان، بهداشت دهان و دندان را با مشکلات تنفسی مانند ذات الریه و اخیراً کرونا ارتباط داده اند. همچنین معتقدند استفاده از خمیردندان برای شستوی دندان ها و انجام بهداشت دهان و دندان مناسب می تواند مانع پیشرفت چنین عفونت هایی در بدن شود.

 

مطالعات دکتر آدی: خمیر دندان و احتمال ابتلای ویروس کرونا

مارتین آدی، استاد برجسته دندانپزشکی دانشگاه بریستول معتقد است خمیر دندان می تواند احتمال ابتلا به بیماری یا شیوع بیماری از طریق دهان را کاهش دهد. با این حال، وی هشدار داد که اثر ضد میکروبی خمیر دندان فقط از سه تا پنج ساعت طول می کشد. بنابراین وی پیشنهاد می کند كه در صورت تماس با افراد دیگر، دندان های خود را قبل از بیرون رفتن مسواك بزنند تا احتمال انتقال را کاهش دهند.

طبق گزارشی در ITV، مایکل لوئیس از کاردیف می گوید که صرف چهار دقیقه در روز برای تمیز کردن دندان ها هرگز چنین اهمیتی نداشته است. طبق اظهارات این دندانپزشک، کوید 19 از طریق بزاق، یا قطرات عطسه از فرد آلوده به فرد دیگر پخش می شود. خمیردندان، دهانشویه ها و سایر مواد بهداشتی دهان حاوی مواد تشکیل دهنده مشابه ضدعفونی کننده های دستی، دارای خاصیت ضد ویروسی هستند.

 

فرمولاسیون مشابه خمیر دندان و ژل های شستشوی دست

آقای آدی در مقاله منتشر شده در روزنامه تایمز نوشت: “دانشمندانی که بر استفاده ماسک و پوشش دهان و بینی تاکید کرده اند، بر نقش قطرات بزاق در شیوع کوید 19 آگاه هستند و جای تعجب دارد که بر مسواک زدن با خمیر دندان به عنوان یک روش مؤثر تأکید نکرده اند.” در این مقاله به فرمولاسیون خمیردندان ها اشاره می شود که عمل ضد میکروبی خمیردندان در دهان سه تا پنج ساعت ادامه دارد و از این طریق می توان بار ویروسی در بزاق یا عفونت توسط ویروس های وارد شده به دهان را کاهش داد.”

 

آیا قرقره کردن دهان شویه های رایج در بازار می تواند مانع از ابتلا به ویروس های آنفولانزا و کرونا شود؟

 

عوامل پیشگیری از کرونا و مسواک زدن

در نتیجه اکیدا توصیه می شود افرادی که مایل به به حداکثر رساندن عوامل پیشگیری از کرونا هستند دندانهای خود را درست قبل از ترک خانه مسواک بزنند. از آنجا که بخش اعظمی از جمعیت دنیا در قرنطینه است، مسواک زدن می تواند بلافاصله قبل از ترک خانه برای ورزش، خرید و غیره… یکی از عوامل موثر جلوگیری از ابتلا به ویروس باشد.

با توجه به اهمیت بهداشت دهان و دندان، می بایست مسواک زدن دو بار در روز به مدت دو دقیقه الزامی و در مراکز عمومی و سازمان ها آموزش داده شود. دکتر آدی معتقد است که بسیاری از کسانی که مسواک زدن را در برنامه های سلامت دهان در نظر نمی گیرند از آسیب پذیرترین اقشار در ابتلا به کرونا هستند. افرادی مانند سالمندان که در خانه های سالمندان برای مسواک زدن متکی به پرستاران هستند.

 

گردآوری

عاطفه فریدون نیا- واحد توسعه برند گروه صنعتی پاکشو

منبع

Addy, M. Toothbrushing against coronavirus. Br Dent J 228, 487 (2020). https://doi.org/10.1038/s41415-020-1450-9

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *