لاک سفید کننده دندان چیست و چگونه عمل می کند

همه ما خوب می دانیم که حتی با وجود حفظ بهداشت دهان و دندان و رعایت نکات لازم، باز هم به مرور زمان و به دلیل تجمع جرم و پلاک، دندان ها ممکن است تغییر رنگ دهند و کدر شوند. این مسئله برروی زیبایی دندان ها و لبخند شما تاثیر گذاشته و به مرور و درصورت بی توجهی ممکن است باعث بروز مشکلاتی نیز دررابطه با دهان و دندان شود. یکی از روش هایی که در چندین سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ است. این کار یا توسط دندانپزشک و در مطب و به وسیله ابزار دندانپزشکی انجام می شود و یا به وسیله موادی مانند لاک سفید کننده دندان ، ژل سفید کننده، دستگاه سفیدکننده، برخی دهانشویه ها و…. انجام شود. ما در این مقاله به بررسی لاک سفیدکننده دندان می پردازیم.

لاک سفیدکننده دندان یا همان ژل سفید کننده دندان چیست؟

مهمترین ماده تشکیل دهنده این نوع لاک ها، ماده ای به نام کاربامید پروکساید است؛ یک عامل سفید کننده در محصولات دندانپزشکی. هنگامی که این ماده برروی دندان قرار می گیرد، به هیدروژن پروکساید و اوره تجزیه می شود که عمل سفید کنندگی دندان را هیدروژن پروکساید ازطریق واکنش با لکه ها و رنگ های موجود برروی دندان و تغییر ساختار شیمیایی آن ها انجام می دهد، به طوری که دیگر اثری از لکه ها و رنگ های به وجود آمده برروی دندان ها نخواهد بود. سفید کردن دندان ها با هیدروژن پروکساید به حذف لکه ها و تغییر رنگ های عمده برروی دندان ها کمک می کند.

لاک سفید کننده دندان

نحوه عملکرد لاک سفید کننده دندان

کاربامید پروکساید، یک ماده سفید کننده موجود در لاک های سفید کننده دندان است که واکنش آهسته ای داشته و شما می توانید با توصیه دندانپزشکتان در خانه از آن ها استفاده کنید. در ملاقات اول، دندانپزشکتان وضعیت دهان و دندان هایتان را بررسی کرده و اگر قصد سفیدکردن دندان ها را در خانه دارید، معمولا در جلسه دوم نوع لاک و مقدار مصرفی مناسب برای شما را تعیین خواهد کرد. معمولا مقدار کاربامید پروکساید در لاک های سفیدکننده ای که در منزل به کار برده می شوند، 10 درصد است که به 3.5 درصد هیدروژن پروکساید تجزیه می شود.

خمیردندان سفید کننده

نوعی لاک یا ژل سفید کننده دندان با واکنش سریع نیز وجود دارد که غلظت بالاتری از هیدروژن پروکساید داشته و تنها دندانپزشکان در مطبشان از آن استفاده می کنند. غلطت این نوع لاک ها، 25 الی 40 درصد هیدروژن پروکساید است. معمولا نیم ساعت پس از استفاده از چنین لاک هایی، حدود نیمی از تاثیر آن ها اعمال می شود و بنابراین فرآیند سفید کردن دندان در دندانپزشکی معمولا بیش از یک ساعت طول نمی کشد.

راهکار مقابله با حساسیت دندانی پس از استفاده از لاک سفید کننده

بسیاری از افراد، دندان های حساسی داشته و پس از بلیچینگ و استفاده از لاک سفیدکننده دندان دچار حساسیت می شوند، اما به برخی از این لاک ها موادی اضافه می شود که از این حساسیت کاسته و مزایایی نیز دارد. حساسیت دندانی تا ابد ادامه ندارد، اما حدود 18 الی 78 درصد از افراد مبتلا به بیماری های دهان و دندان از آن رنج می برند. دو ماده افزودنی که برای کاهش حساسیت دندانی از آن ها در لاک های سفیدکننده استفاده می شود، پتاسیم نیترات و آمورفوس کلسیم فسفات هستند. پتاسیم نیترات، ماده ای است که معمولا از آن در تولید خمیردندان های ضد حساسیت نیز استفاده می شود.

ژل سفید کننده دندانموارد منع استفاده از لاک سفید کننده دندان

لاک های سفید کننده دندان، لکه های روی دندان ها را از بین می برد، اما این ماده برای همه مناسب نیست. والدین نباید پیش از رویش دندان های دائمی جلویی کودکان، از لاک سفیدکننده برروی دندان های آن ها استفاده کنند، زیرا در این صورت، رنگ دندان هایی که بعدا درمی آیند، با رنگ دندان های پیشین متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، دندانپزشکان ترجیح می دهند که بیماران، پیش از اینکه از لاک سفیدکننده استفاده کنند، به آن ها مراجعه کنند. درضمن برروی دندان هایی که لکه های تیره دارند و یا پر شده اند، نباید از لاک سفید کننده استفاده کرد، زیرا نتایج چندان خوبی دربرندارد. بهتر است که پیش از استفاده از لاک با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مضرات استفاده از لاک سفیدکننده دندان

بهتر است بدانید که استفاده از لاک سفیدکننده دندان نیز مضراتی در پی دارد. موسسه سلامت دندان آمریکا در اینباره عنوان کرده که مواد سفیدکننده ای که برپایه پروکساید درست می شوند (مانند مواد استفاده شده در لاک های سفید کننده دندان)، می توانند به لثه آسیب برسانند. حساسیت دندان نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که بعد از استفاده از این لاک ها برای برخی از افراد پیش می آید. بهترین راه پیشگیری از این مسائل، مراجعه به دندانپزشک برای سفید کردن دندان هاست.

نکاتی در رابطه با استفاده از لاک سفید کننده دندان در منزل

بهتر است که پیش از انجام هر کاری، نحوه استفاده از لاک را از دندانپزشکتان بیاموزید.

مراقب باشید که به هیچ عنوان لاک را قورت ندهید و تمامی باقی مانده های لاک را از دهان خود خارج کنید.

مدت زمان استفاده از لاک سفیدکننده دندان به نظر دندانپزشک بستگی دارد. مراقب باشید که لاک، به هیچ عنوان بیشتر از زمان موردنظر برروی دندان باقی نماند و بیشتر از دفعات مشخص شده نیز استفاده نشود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *