غذاهایی که با بوی بد دهان مبارزه میکنند.

بوی بد دهان برای همه افراد آزار دهنده است. اگر خوب فکر کنید متوجه می شوید محیط دهان زیاد بهداشتی نیست: بیش از 600 نوع باکتری در دهان زندگی می کنند. بسیاری از این باکتری ها زمانی که ذرات پروتئین را هضم می کنند از خود گازهای حاوی سولفور متصاعد می کنند.

این گاز بعد از خوردن سیرو پیاز هم ایجاد می شود. رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، مسواک، نخ دندان، تمیز کردن زبان و مراجعه مرتب به دندان پزشک اولین قدم ها هستند.

آیا محصولات خوشبو کننده دهان  واقعا موثرند؟

حتی با وجود رسیدگی های کامل باز هم ممکن است دچار بوی بد دهان شوید. سالانه هزینه زیادی صرف محصولاتی مانند قرص های خوشبوکننده و انواع آدامس می شود. اما این محصولات به طور موقتی جلوی بو را می گیرند. خوشبختانه  تعدادی غذا وجود دارد که با خوردن ان ها می توانید به جنگ بوی بد دهان بروید.

البته اگر بوی بد دهان شما از بین نمی رود حتما با دندانپزشک مشورت کنید چرا که ممکن است نشانه مشکل جدی تری باشد.

چای

برای داشتن نفسی تازه و خوشبو، یک فنجان چای بنوشید. مطالعات نشان داده که نوشیدن یک فنجان چای سیاه یا سبز بدون شیرینی می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. هر دو نوع چای حاوی آنتی اکسیدانی به نام پلیفنول هستند که می تواند رشد باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان را متوقف کند (البته میزان پلی فنول موجود در چای سبز بیشتر است چرا که به شکل دیگری فراوری می شود). پلی فنول هم چنین می تواند میزان ترکیبات سولفوری موجود در دهان را نیز کاهش دهد.

ماست پروبیوتیک

مطالعات اخیر نشان می دهد که خوردن حدود 200 گرم ماست پروبیوتیک در طول روز می تواند میزان هیدروژن سولفید (ایجاد کننده بوی بد دهان) را کاهش دهد. باکتری های فعال در ماست با باکتری های موجود در دهان که باعث ایجاد بوی بد می شوند، مبارزه می کنند. تجمع پلاک و بروز بیماری پریودنتال در میان کسانی که ماست پروبیوتیک می خورند نیز کاهش می یابد. یک فنجان ماست پروبیوتیک روزانه بخورید و از انواعی که دارای شکر هستند دوری کنید (شکر به رشد باکتری در بدن و به خصوص دهان کمک می کند).

آب

آب بنوشید! بسیاری از باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان، در دهان خشک زنده می مانند. بنابراین نوشیدن آب ذرات غذا و باکتری های موجود در دهان و بین دندان ها را می شوید. نوشیدن آب همچنین به تولید بزاق کمک می کند که خود عامل تمیزکننده دهان است.

جعفری و ریحان

هیچ چیز مانند سیر و پیاز بوی بد دهان را یادآوری نمی کند. علت این امر این است که در سیر و پیاز 33 ترکیب مختلف سولفور وجود دارد، این ترکیبات در دهان شما باقی می ماند و جذب جریان خون شما شده  و با هر بازدم خارج می شوند. ریحان و جعفری به از بین بردن بوی سیر از دهان کمک می کنند. پلی فنول های موجود در این سبزی ها ترکیبات سولفوری موجود در سیر را می شکنند. بهترین حالت ترکیب سیر و پیاز  با ریحان و جعفری می باشد. هرچند که می توانید بعد از خوردن سیر و پیاز هم با خوردن ریحان و جعفری بوی بد دهان را از بین ببرید.

سیب و اسفناج

هرچند که نمی توانیم تضمین کنیم که خوردن روزانه سیب شما را سالم نگه می دارد، تحقیقات نشان داده که خوردن سیب بعد از خوردن سیر می تواند بوی نامطبوع ان را از بین ببرد. اسفناج نیز حاوی مقادیر زیادی پلی فنول بوده که می تواند ترکیبات بد بوی سولفور را شکسته و از ایجاد بوی بد جلوگیری کند.

این مورد هم مانند ریحان و جعفری در صورتی خیلی خوب عمل می کند که به طور همزمان مصرف شود. خوشبختانه ترکیب سیر و اسفناج بسیار خوشمزه است.

گیلاس و کاهو

طبق پژوهش های اخیر گیلاس و کاهو می توانند بوی متیل مرکاپتان، گازی بدبو که با هضم ذرات غذا ایجاد می شود، را از بین ببرند.

۵ غذایی که به سفید شدن دندان شما کمک میکند

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *