چگونه از دندان کامپوزیت و لمینت شده خود نگهداری کنیم؟ خمیردندان مناسب برای این دندان ها کدام است؟

آیا دندان های روکش شده به خمیردندان ویژه ای نیاز دارند؟

در دندانپزشکی زیبایی، اصطلاحی رایج است به نام ونیر. ونیر یک لایه نازک از ترکیباتی از جنس پرسلن یا کامپوزیت است که بر روی دندان قرار میگیرد و ظاهر دندان را به لحاظ فرم، رنگ و ظاهر اصلاح می کند. نگهداری از دندان ها پس از اینکه این پوشش با هزینه نسبتا بالا بر روی دندان انجام می شود یکی از مواردی است که ذهن افراد تحت درمان را به خود مشغول می کند. دراین مقاله بصورت مختصری نکات مهم در این خصوص را مرور خواهیم کرد.

به طور کلی دو نوع ونیر دندانی وجود دارد: لمینت سرامیکی و کامپوزیت.  این دو نوع ونیر چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ برخی ویژگی ها دارای تفاوت هایی هستند.

به عنوان مثال:

کامپوزیت دندان نسبت به لمینت ارزانتر و مقرون به صرفه تر می باشد اما استحکام لمینت سرامیکی از کامپوزیت دندان بیشتر است و در برابر ضربه و زرد‌شدن مقاوم تر هستند. کامپوزیت ها سریعتر زرد می شوند و در صورتی که فشار زیادی به آنها وارد شود، احتمال شکستن و ساییده شدن آنها وجود دارد. همچنین تراش دندان در لمینت بیشتر از کامپوزیت اتفاق خواهد افتاد . 

و اما نکات مهم در نگهداری دندان های لمینت و کامپوزیت شده

واقعیت این است که برخلاف انتظار ما، دندان لمینت و یا کامپوزیت شده نیاز به مراقبت ویژه ای ندارند!!!  شاید تعجب کنید اما بهترین مراقبت ها بعد از روکش دندان، همان کاری است که قبل از این نیز میبایست انجام میدادیم یعنی مسواک زدن دندان ها روزی دو بار و هر بار به مدت 2 دقیقه، استفاده از نخ دندان روزانه یک بار، استفاده از دهانشویه (فاقد الکل) و انجام چکاپ ها هر 3 تا 6 ماه یکبار.

اما نکته مهم در این بین این است که پس از روکش دندان ها در انتخاب خمیردندان مناسب باید اندکی حساسیت بیشتری به خرج داد و به برخی نکات در محصول انتخابی دقت بیشتری کرد.

برخی از افراد گمان می کنند که باید از خمیردندانهای ویژه ای برای دندان های روکش شده خود استفاده کنند. اگرچه محصولات ویژه ای برای دندان های روکش شده طراحی شده و در بازار موجود است اما باید اعتراف کرد اغلب آنها تنها هزینه ساز هستند و یه قیمت های گزافی به فروش می رسند و این درحالی است که کمی توجه به نکات اشاره شده ذیل کافی است تا بتوانید یک محصول مناسب را برای دندان های زیبا شده خود با خیال اسوده انتخاب کنید.

  • به قسمت مواد تشکیل‌دهنده خمیردندان ها بر روی جعبه و تیوپ آنها دقت بیشتری کرده و مطمئن شوید که از هیدروژن پراکسید، سدیم کربنات یا جوش شیرین در آن ها استفاده نشده باشد. هیدروژن پراکسید باعث از بین رفتن سطح دندان و پوشش دندانی می شوند و جوش شیرین نیز از درخشندگی روکش می کاهد. همچنین خمیردندان های زغالی به هیچ وجه توصیه نمی شوند. دندانپزشکان اغلب توصیه میکنند که چنانچه خمیردندان انتخابی برای دندان روکش شده فاقد رنگ باشد گزینه به مراتب بهتری می باشد.
  • ساینده استفاده شده در خمیردندان انتخابی بهتر است که از نوع سیلیکا باشد چرا که نوع مورفولوژی این ساینده ها به گونه ای است که کمترین آسیبب را به سطح دندان و روکش وارد کرده و پاکیزگی مناسبی نیز به دندان ها می دهند.
  • چنانچه میزان درجه سایندگی خمیردندان (RDA)، بر روی محصول درج شده بود حتما به آن دقت کنید و سعی کنید تا محصولی را انتخاب کنید که درجه RDA آن کمتر از 80 باشد. ولی اگر این ویژگی بر روی محصولات درج نشده بود، نگران نباشید و تنها سعی کنید که از ورژن سفید کننده برند خمیردندان مصرفیتان استفاده نکنید. چرا که این نوع از محصولات به لحاظ ماهیت عملکردی از درجه سایندگی بالایی (بیش از 80) برخودار هستند و ممکن است به سطح پوشش دندان آسیب بزنند و با ایجاد خش بر روی روکش دندان ها، آنها را بیشتر مستعد پذیرش لکه کنند.
  • بهترین ورژن خمیردندان ها ورژن ضد حساسیت است که در روزهای نخست درمان، از دردهای احتمالی دندان های حساس شده شما نیز می کاهد و با دارا بودن ویتامین E  و دارا بودن ترکیبات آنتی باکتریال، باعث تقویت لثه و جلوگیری از التهاب و عفونت لثه نیز می گردند (در ورژن ضدحساسیت مریدنت این ویژگی ها موجود است و نه در ورژن ضدحساسیت همه برندها. لذا در حین اتنخاب برند به ویژگی های درج شده بر روی محصول حتما دقت کنید. خمیردندان با اثر طولانی مدت مریدنت نیز چون به لحاظ بافت ریبون، فاقد رنگ است و همچنین دارای ترکیبات انتی باکتریال بوده و از رشد باکتریها در دهان به مدت 12 ساعت نیز جلوگیری می کند، گزینه مناسب دیگری است که برای این امر توصیه می شود). مراقبت از لثه ها یکی از آیتم های موثر در طول عمر روکش های شماست.
  • فلوراید عامل موثری در جلوگیری از پوسیدگی دندان هاست، این ماده در خمیردندان ها برای دندان بسیار مفید است و هیچ تهدیدی برای روکش دندان ها نیست. لذا به هیچ عنوان به دنبال خمیردندان های فاقد فلوراید نباشید.

از دیگر نکات  مهم در کمک به افزایش طول عمر روکش ها و حفظ زیبایی آنها این است که پس از هر وعده غذایی ترجیحا مسواک بزنید و اگر این کار را انجام ندادید خوردن آب بعد از هر وعده غذایی را به هیچ وجه فراموش نکنید. آب مواد باقی مانده در دندان را کاهش خواهد داد و میزان حالت اسیدی (pH) دهان را اصلاح خواهد کرد و به سلامت دندان ها کمک می کند. پس اگر دچار خشکی دهان هستید (میزان ترشح بزاق دهان شما کم است)، حتما به این موضوع بیشتر اهمیت دهید و برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

 مصرف مواد غذایی رنگی یک تهدید برای پوشش دندانی ست و ممکن است باعث رنگ پذیری کامپوزیت و لمینت شود لذا مصرف موادی مانند چای، توت ها، نوشیدنی های رنگی و شکلات یا سس های رنگی باید بسیار محدود شود و یا پس از مصرف آنها بلافاصله مسواک زده شود همچنین، مصرف دخانیات یا جویدن محصولات حاوی تنباکو باعث تغییر رنگ کامپوزیت ها به زرد یا قهوه ای می شود و باید دانست که بلیچینگ یا عملیاتی که برای سفید کردن دندان ها کاربرد دارد عملا بر روی کامپوزیت تاثیری ندارد، لذا پیشگیری بهتر از هر درمانی خواهد بود.

گردآوری

فاطمه شهابی – واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی پاکشو

منابع

https://wilkdental.com/how-to-care-for-dental-veneers/

https://www.dufffamilydental.com/how-to-care-for-veneers/

https://www.goochdental.com/blog/2019/09/11/selecting-the-best-toothpaste-for-201377

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *