دلیل شکستن دندان پس از عصب کشی چیست؟

بیماران زیادی وجود دارند که پس از عصب کشی دندان ها به دندانپزشک مراجعه می کنند و از “شکستن دندان پس از عصب کشی” شکایت می کنند که به آن “سندروم دندان ترک خورده” می گویند. برخلاف شکستگی عادی دندان که کاملا قابل مشاهده است، شکستگی و ترکی که در اثر عصب کشی به وجود می آید، بسیار کوچک بوده و حتی گاهی تشخیصش در عکسبرداری با اشعه ایکس به سختی انجام می شود.

این ترک ممکن است گاهی در زیر خط لثه ایجاد شود. دندان هایی که تحت درمان عصب کشی قرار گرفته اند، ضعیف تر از سایر دندان ها هستند، زیرا در پروسه درمان، مغز دندان به دلیل عفونت و یا سایر موارد، خارج شده و خونرسانی کافی به دندان انجام نمی شود، در نتیجه دندان به عبارتی به تدریج می میرد؛ به همین دلیل احتمال شکستگی آن بیشتر است.

شکستن دندان پس از عصب کشی

بهترین مسکن برای دندان درد چیست؟

نشانه های شکستن دندان پس از عصب کشی چیست؟

نشانه های سندروم دندان ترک خورده گاهی بروز پیدا کرده و گاهی نیز ناپدید می شود. ممکن است شخص هنگام گاز زدن چیزی یا خوردن برخی غذاها احساس درد یا فشار کند. اگر این عارضه درمان نشود، به مرور باعث افتادن دندان می گردد. اگر ترکی که در دندان ایجاد شده، واضح و مشخص باشد، هنگام نگاه کردن به آینه می توان آن را دید و یا می توان با زبان، آن را حس کرد. اگر شخص شکستگی را مشاهده کرد، حتما باید در اسرع وقت به مطب دندانپزشک مراجعه کند تا از آسیب های بیشتر پیشگیری کند.

تشخیص سندروم دندان ترک خورده

تشخیص عارضه سندروم دندان ترک خورده دشوار است. بدین منظور، آزمایشات کاملی بر روی دندان انجام می شود. دندانپزشک به دقت دندان ها و به خصوص اطراف خط لثه را چک­آپ می کند و ممکن است که عکسبرداری با اشعه ایکس نیز انجام شود. گاهی دندانپزشک ها از نور لیزری برای تشخیص بهتر ترک خوردگی های کوچک استفاده می کنند.

با شکستگی دندان های کودک خود چه کنیم؟

درمان سندروم دندان ترک خورده

اگر ترک دندان واضح و مشخص باشد، دندانپزشک ها معمولا با استفاده از تاج مصنوعی دندان، آن را ترمیم می کنند. این کار باعث می شود که دندان از آسیب های بعدی در امان بماند. اگر شکستگی شدید یا متعدد باشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. در این صورت می توان ایمپلنت دندانی، پل دندان و یا دندان مصنوعی را جایگزین دندان فرد کرد تا از سایر دندان ها محافظت شود و از آسیب به لثه نیز پیشگیری گردد.

شکستن دندان پس از عصب کشی

هزینه درمان

هزینه درمان ترک خوردن دندان پس از عصب کشی به شدت عارضه بستگی دارد، اما معمولا هزینه آن کمتر از هزینه مرحله قبلی یعنی عصب کشی دندان می باشد. درضمن بهتر است بدانید که در برخی موارد نیاز است که عصب کشی دندان یک بار دیگر انجام شود.

برای پیشگیری از شکستن دندان پس از عصب کشی چه باید کرد؟

از آنجا که دندان ها پس از عصب کشی ضعیف می شوند، بهتر است که پس از این نوع درمان از جویدن خوراکی های سفت و محکم مانند یخ، آجیل یا شکلات سفت خودداری کنید. به دندان هایتان فشار وارد نکنید و آن ها را در معرض دمای بالا نیز قرار ندهید. درضمن بهتر است که تا مدت زیادی پس از عصب کشی دندان، مرتبا به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در صورت بروز هرگونه عارضه، سریعا مطلع شوید و پیش از اینکه دیر شود، اقدام به درمان کنید.

انواع مواد پر کننده دندان

منابع:

advanceddentalcareofaustin.com

beachfrontdentistry.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *