خمیردندان 12 ساعته چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از مهمترین روش های حفظ سلامت دهان و دندان، مسواک زدن است. متخصصان به حداقل دو بار مسواک زدن در هر روز توصیه می کنند، اما نکته مهم اینجاست که ما هرچقدر هم که مسواک بزنیم و یا از نخ دندان استفاده کنیم، باز هم در فاصله میان مسواک زدن ها جرم ها به واسطه غذا خوردن در دهان و دندان شکل می گیرند. به همین دلیل است که برخی برندها خمیردندان هایی تحت عنوان خمیردندان 12 ساعته را تولید کرده اند که از این اتفاق جلوگیری می کند. ما نیز در این مقاله سعی داریم که شما را با خمیردندان های 12 ساعته بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید:

خمیردندان 12 ساعته چیست؟

خمیردندان های 12 ساعته درواقع محصولاتی با عملکرد طولانی مدت هستند که تاثیری طولانی مدت دارند. تاثیر این خمیردندان ها برخلاف سایر همتایانشان چندین ساعت بوده و در واقع تا ساعت ها پس از مصرف، کلسیم، فسفات و یون فلوارید آزاد کرده و باعث می شوند به اندازه یک نصفه روز از دندان ها محافظت شود.

در حقیقت می توان گفت که مدت زمان ماندگاری این نوع خمیردندان ها حدودا چهار برابر بیشتر از خمیردندان های معمولی است.

خمیردندان 12 ساعته از چه موادی تشکیل شده و چه ویژگی هایی دارد؟

در مدت زمان هشت الی 12 ساعته، یون های فلوراید، مینای دندان را با لایه ای فعال پوشانده و در مقابل نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی از آن محافظت می کنند، البته لازم به ذکر است که در بسیاری از خمیردندان های 12 ساعته از سدیم فلوراید استفاده می شود که علاوه بر وظیفه مذکور، مقاومت مینا را نیز در برابر اسید و مواد اسیدی افزایش داده و در صورت آسیب دیدگی و خورده شدن مینای دندان نیز روند بازسازی آن را تسریع می کند.

از طرفی این خمیردندان ها حاوی مواد دیگری نیز هستند که از میان آن ها می توان به آب، سوربیتول، سیلیکا که نوعی ماده ساینده است، گلیسیرین، تتراسدیم پیروفسفات، پلیمر متیل وینیل اتر مالئیک اسید و… اشاره کرد.

سوربیتول ماده ای مرطوب کننده است که باعث جلوگیری از تبخیر آب خمیردندان شده و غلظت آن را افزایش می دهد. درضمن طعم شیرینی که در این نوع خمیردندان ها حس می کنید، مربوط به سوربیتول است.

همانطور که گفتیم، سیلیکا ماده ای ساینده است، اما میزان سایندگی آن به حدی نیست که برای مینای دندان ضرر داشته باشد و درواقع بیشتر به منظور از بین بردن رسوبات روی دندان به محصول اضافه شده است.

وظیفه گلیسیرین نیز علاوه بر مرطوب کنندگی، ایجاد درخشندگی در دندان می باشد. تتراسدیم پیروفسفات نیز از تشکیل جرم و زرد شدن دندان پیشگیری می کند، اما باید به یاد داشته باشید که این ماده جرم هایی را که از پیش بر روی دندان ایجاد شده اند، از بین نمی برد.

از دیگر ویژگی های خمیردندان های 12 ساعته می توان به پاک کنندگی دندان اشاره کرد. موادی که به این خمیردندان ها اضافه می شوند، باعث نرم شدن جرم ها و رسوبات روی دندان ها شده، به طوری که با برخورد آب با آن ها کنده شده و از دهان خارج می شوند.

خمیردندان های 12 ساعته خاصیت ضد باکتریایی نیز دارند که از تشکیل پلاک میکروبی جلوگیری کرده و در نتیجه بوی بد دهان را از بین می برند. هرچند که در اکثر این خمیردندان ها از محصولات طعم دهنده نیز به منظور ایجاد بوی خوش در دهان استفاده می شود.

آیا خمیردندان 12 ساعته به دندان آسیب می زند؟

خمیردندان های 12 ساعته آسیبی به دندان وارد نمی کنند، بلکه از دندان ها در مقابل آسیب محافظت نیز می کنند. شما بدین منظور می توانید آزمایشی انجام دهید.

بخشی از پوست تخم مرغی را (ساختمان پوست تخم مرغ شباهت زیادی به مینای دندان دارد) با خمیردندان 12 ساعته بپوشانید و بخشی را نه، سپس تخم مرغ را درون سرکه قرار دهید، پس از مدتی آن بخشی که خمیردندان بر روی آن قرار گرفته بود، سالم باقی مانده و بخش دیگر نرم و چسبناک خواهد شد.

آیا کودکان نیز می توانند از خمیردندان 12 ساعته استفاده کنند؟

بهتر است که کودکان زیر شش سال از خمیردندان های مخصوص کودکان استفاده کنند، زیرا خمیردندان های مخصوص بزرگسالان به گونه ای ساخته شده اند که پس از مصرف از دهان بیرون ریخته شوند، اما معمولا کودکان قادر نیستند تا تمامی محصول را به بیرون تف کنند، البته اگر مسواک زدن با نظارت بزرگترها انجام شود و والدین از اینکه کودکشان تمامی محصول را به بیرون تف می کند، مطمئن باشند، می توان در هر بار مصرف به اندازه یک نخود بر روی خمیردندان کودکان گذاشت و از آن استفاده کرد.

در صورتی که کودکتان خمیردندان را قورت داد و یا مدتی پس از استفاده دچار التهاب و قرمزی و خونریزی لثه و یا سایر نشانه های بروز مشکل شد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

تعداد دفعات استفاده از خمیردندان های 12 ساعته چگونه است؟

از خمیردندان های 12 ساعته می توان روزی دو بار استفاده کرد، البته بهتر است که پیش از استفاده از این محصول با دندانپزشک خود مشورت کنید، خصوصا اگر دندان های حساس و یا شرایط ویژه ای دارید.

منابع:

coolthings.com

reddit.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *