مشکلات سلامت دهان و دندان در سنین میانی و بالاتر

بهداشت دهان و سلامت دندان ها با نظارت دندانپزشک همیشه و در همه سنین مهم است، اما با افزایش سن، این امر بسیار مهمتر می شود. چرا که افراد مسن در برابر بسیاری از مشکلات دهان و دندان مانند انحلال بافت لثه، حساسیت دندان و حفره ها حساس تر هستند.

 

یکی از عوامل مهم چیست؟

داروهای رایج می توانند باعث خشکی دهان افراد در سنین بالا شود. آلیس بوگوسیان، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) و استاد بالینی در دانشگاه ایلینوی در کالج دندانپزشکی شیکاگو می گوید: “بزاق دهان یک محافظ طبیعی است زیرا باکتریها و پلاک ها را از دندان می شوید.” او ادامه می دهد که “بدون بزاق، پلاک ها به دندان می چسبند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهند.” وی پیشنهاد می کند که یکی از بهترین راه های دفاع از این فرسودگی، مسواک زدن کامل و دو بار در روز است.

 

چه مسواکی مناسب بهداشت و سلامت دندان ماست؟

قیمت مسواک دستی در بازار متفاوت است ولی آیا مسواک مناسب سلامت دندان، گرانترین ها هستند؟ این بازه قیمتی از کمتر از 10 هزار تومان آغاز می شود و تا مسواک های مجهز با قیمت 200 هزار تومان و حتی تا دستگاه های الکترونیکی سطح بالا با بیش از 3 میلیون پیش می رود.

ورا تنگ استادیار بالینی، نایب رئیس کالج دندانپزشکی دانشگاه نیویورک می گوید: “مینای دندان (و بافت لثه) حتی با فشار کم آسیب دیده و طولی نمی انجامد که منجر به پوسیدگی دندان و رکود لثه ها می شود.” برخی تحقیقات نشان داده است که سر برس ها با موهای مخروطی یا موج دار نرم، اثربخشی بیشتری در تمیز کردن دندان ها و حفاظت از لثه ها دارند.

 

انواع برس ها چه کمکی به سلامت و پاکسازی دندان ها می کنند؟

از طرف دیگر برخی تحقیقات نشان می دهد که برس های محکم ممکن است در پاکسازی پلاک ها و سلامت لثه ها تا حدی موثرتر باشند. پائولو کامارگو، رئیس پریودنتیکس دانشکده دندانپزشکی UCLA می گوید: “افراد کار بلد می توانند از هر نوع مسواک به خوبی استفاده کنند و از مسواک های محکم مناسب نوع دندان شان بیشتر بهره ببرند.”

بسیاری از برس های مجهز دارای دسته های بزرگی هستند که باعث سهولت در دست گرفتن آنها می شود. دکتر تانگ پیشنهاد می کند از آنجا که ممکن است با افزایش سن مهارت حرکت دست کمتر شود، با انواع برس ها و امکانات شان آگاهی داشته باشید.

 

گردآوری

مرجان حنیفی- واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی پاکشو



 

منبع

Your toothbrush grows more important as you grow older”. Washington Post: Copyright 2020, Consumer Reports Inc. https://www.washingtonpost.com/health/your-toothbrush-grows-more-important-as-you-grow-older/2020/06/05/12816c58-9701-11ea-9f5e-56d8239bf9ad_story.html

https://www.preferreddentalcaresantarosa.com/types-of-toothbrush-choosing-the-best-toothbrush-bristl

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *