دلایل بوی بد دهان چیست و برای از میان بردن آن چه می توان کرد؟

دلایل بوی بد دهان چیست

بوی بد دهان که به آن پیاستو یا تنفس بدبو نیز می گویند، موجب خجالت است و حتی گاهی باعث بروز اضطراب در فرد بیمار می شود.

به همین دلیل است که قفسه های فروشگاه ها مملو از انواع آدامس ها، قرص های نعنایی، دهانشویه و دیگر محصولات طراحی شده برای از میان بردن بوی بد دهان هستند،

اما از آنجا که بسیاری از این محصولات، منبع بروز مشکل را از بین نمی برند، تاثیراتی موقتی دارند.

دلایل بوی بد دهان چیست

حفظ بهداشت دهان و دندان

مصرف برخی غذاها، بروز بعضی بیماری ها و انجام برخی عادات روزانه باعث بروز بوی بد دهان می شوند.

در بسیاری موارد شما می توانید با رعایت منظم و همیشگی بهداشت دهان و دندان این مشکل را حل کنید.

اگر حفظ بهداشت دهان و دندان باعث حل مشکل نشد، بهتر است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید، زیرا ممکن است بیماری خاصی دلیل بروز این پدیده باشد.

معایب تنفس با دهان

نشانه ها و علائم بوی بد دهان

از آنجا که ممکن است خودتان متوجه بوی دهانتان نشوید، بهتر است که از یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیکتان بخواهید تا در اینباره به شما پاسخ دهد، اما درکل تغییر مزه دهان، خشکی دهان و ایجاد لایه ای بر روی زبان از جمله نشانه های تشخیص این بیماری هستند.

دلایل بوی بد دهان چیست

دلایل بوی بد دهان

از جمله دلایل بوی بد دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذا: تجزیه اجزای غذا درون دهان و اطراف دندان های شما باکتری های دهان را افزایش داده و موجب بوی بد می شود. مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های خاصی مانند پیاز، سیر، ادویه، قهوه و نوشیدنی های الکلی نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود. این غذاها پس از هضم شدن وارد جریان خون شده و به سمت شش ها و ریه ها رفته و بر روی تنفس و بوی دهان تاثیر می گذارند.
  • تنباکو و محصولات مشابه: سیگار کشیدن نیز باعث بوی بد دهان می شود. سیگاری ها و کسانی که تنباکو را به صورت خوراکی مصرف می کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری لثه که خود یکی از دلایل بوی بد دهان می باشد، قرار می گیرند.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: اگر شما هر روز مسواک نزنید و از نخ دندان استفاده نکنید، ذرات غذا درون دهان شما باقی مانده و باعث بوی بد دهان می شوند. غشای چسبنده و بی رنگی از باکتری ها (پلاک) بر روی دندان های شما شکل می گیرد. اگر این پلاک ها با مسواک از بین نروند، به لثه آسیب رسانده و کم کم سوراخ های پر از پلاکی را میان دندان ها و لثه هایتان تشکیل می دهند که به آن التهاب لثه نیز می گویند. زبان نیز یکی از منابعی است که باکتری ها در آن، جا خوش کرده و موجب بوی بد دهان می شوند. دندان های مصنوعی نیز اگر مرتبا تمیز نشوند، با تجمع باکتری و اجزای غذا موجب بوی بد دهان می گردند.
  • خشکی دهان: آب دهان به تمیز شدن دهان و حذف اجزای غذایی که موجب بوی بد آن می شوند، کمک می کند. خشکی دهان یا زیروستومیا نام یک نوع بیماری است که در آن تولید آب دهان کاهش یافته و دهان بوی بدی می گیرد. خشکی دهان معمولا در هنگام خواب ایجاد شده و موجب بوی بد دهان در هنگام بیداری اول صبح می گردد. هنگامی که با دهان باز می خوابید، اوضاع وخیم تر نیز می شود.این بیماری باعث بروز مشکلاتی برای غدد سازنده آب دهان و برخی بیماری های دیگر نیز می شود. یکی از روش های جلوگیری از خشکی دهان، نوشیدن آب زیاد است.
  • مصرف برخی داروها: برخی داروها به طور غیرمستقیم و به دلیل ایجاد خشکی دهان باعث بروز بوی بد دهان می شوند.برخی داروها نیز برای آزادسازی مواد شیمیایی در بدن تجزیه شده و باعث بدبو شدن دهان می گردند.
  • عفونت دهان: زخم های جراحی پس از جراحی دهان از جمله کشیدن دندان ها و نیز بیماری هایی مانند پوسیدگی دندان، بیماری های لثه یا زخم دهان نیز باعث بوی بد دهان می شوند.
  • دیگر عوامل: برخی بیماری های نادر از جمله کتواسیدوز دیابتی (چاقی ناشی از دیابت)، انسداد روده، برونشکتازی و ذات الریه استنشاقی نیز به دلیل عملکرد و تاثیراتشان بر روی سیستم گوارشی دلیل بروز بوی بد دهان هستند. برخی سرطان ها، برخی اختلالات مانند اختلالات متابولیکی نیز به دلیل تولید مواد شیمیایی در بدن موجب بروز بوی بد دهان می شوند. رفلاکس شدید معده و ترشح زیاد اسید معده نیز از دیگر عوامل محسوب می شوند. بوی بد دهان در کودکان ممکن است به دلیل گیر کردن اجسام خارجی در گلو یا راه بینی اتفاق بیفتد.

غذاهایی که با بوی بد دهان مبارزه میکنند.

درمان بوی بد دهان

همانطور که گفته شد، بوی بد دهان نوعی بیماری جنبی می باشد که به دلیل بروز برخی شرایط و بیماری های دیگر پدید می آید.

بنابراین برای از میان بردن آن باید دلیل وجودی آن را از بین برد. به همین دلیل شما باید پس از بروز این بیماری، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و بیش از پیش در حفظ بهداشت دهان و دندان خود کوشا باشید و اگر بوی بد دهان رفع نشد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا پس از انجام آزمایش ها و چک آپ های لازم، علت را تشخیص داده و درصدد درمان آن باشد.

منابع:

mayoclinic.org

medicinenet.com

mouthhealthy.org

medicalnewstoday.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *