چرا و چگونه دندان مصنوعی خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن روزانه دندان های مصنوعی و حفظ بهداشت آن برای تمیز کردن غذای باقی مانده و پیشگیری از لک برداشتن دندان ها کاملا ضروری است.

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند باید به این نکته توجه کنند که لک افتادن بر روی دندان و عدم رعایت بهداشت آن می تواند مشکلات زیر را برای آن ها بوجود آورد:

  • آسیب رسیدن به ظاهر دندان
  • بوی بد دهان
  • التهاب لثه و ایجاد سوزش و خارش
  • عفونت کردن دهان

دندان های مصنوعی را در طی شبانه روز حتما ۸ ساعت از دهان خود خارج کنید. پیش از خوابیدن زمان مناسبی برای این کار است.

اگر دندان های مصنوعی را به طور مداوم در دهان نگه دارید باعث فشار بر روی لثه شده و آن را ملتهب می کند و این تورم موجب فشار آمدن بیش از حد به استخوان فک شده و در دراز مدت به بافت لثه آسیب می رساند.

توصيه مي کنیم شب ها قبل از خوابیدن، دندان مصنوعی خود را از دهان خارج كرده و پس از شستشوی دندان توسط مسواك و خمير دندان، آن را درون يك ظرف آب قرار داده و در يخچال نگهداری نمایید.

نکته: ماساژ دادن آرام لثه توسط دست بعد از خارج كردن دندان مصنوعي باعث میشود که خون در لثه جریان بهتری پیدا کند. برای این منظور از مسواک های نرم نیز می توانید استفاده کنید.

شستشوی دندان مصنوعی توسط مواد شوينده غليظ مانند وايتكس و الكل اشتباه است، زيرا اين مواد شيميايي جذب بافت پروتز شده و پس از قرار گرفتن در دهان مواد شيميايی جذب شده مجددا آزاد می شوند.

افرادی كه از دندان مصنوعی استفاده مي‌كنند بایستی هر 6 ماه يكبار به دندانپزشك مراجعه كرده و از سلامت لثه خود اطمينان حاصل كنند.

فراموش نکنید که بهداشت دندان مصنوعی به طور روزانه اهمیت زیادی دارد.

باید خرده های غذای باقی مانده و باکتری هایی که موجب بوی بد دهان و عفونت می شود را از بین ببرید.

لطفا با دندان مصنوعی نخوابید

روش تمیز کردن دندان های مصنوعی

دندان های مصنوعی یا به صورت متحرک است و یا به صورت ثابت، همچنین نوع متحرک آن خود بر دو نوع است که یا به طور کامل قوس فکی را در برمی‌گیرد و یا فقط بخشی از قوس فکی را می‌پوشاند و جایگزین تعدادی از دندان‌ها می‌شود.

به طور کلی دندان های مصنوعی از هر نوعی که باشد دارای روش‌های متفاوتی برای حفظ سلامت خواهد بود.

نوع متحرک به راحتی با مسواک قابل تمیز کردن هستند اما در نوع ثابت استفاده از مسواک و نخ دندان (به هر نحوی که متناسب با دندان باشد) همراه با راهنمایی پزشک موثر است.

خمیر دندان را با چه معیاری انتخاب می کنید؟

همانطور که گفته شد استفاده مداوم از پلاک‌های مصنوعی (که در نوع متحرک به کار می‌رود) منجر به تحریک و التهاب مخاط ریز آن می‌شود بنابراین تمیز کردن پلاک از دهان و شستشوی مخاط زیر پلاک بسیار ضروری است.

توصیه می کنیم جهت شستشوی لثه ها و زبان ها از مسواک های نوع نرم استفاده شود علاوه بر آن قابل ذکر است که استفاده از خمیر دندان برای شستن دندان‌ مصنوعی مناسب نیست و بهتر است به جای آن از مایع دستشویی استفاده کرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *