بروز بیماری های دهان و دندان در بیماران کرونا (کوید 19)

ویروس کرونا (کوید 19) تهدیدی مهم و فوری برای سلامت جهانی است. کرونا با بروز علائم جدید در دهان و دندان بسیاری از متخصصین را به تحقیق در مورد وسعت تاثیرگذاری بر سیستم بدن واداشته است. این ویروس سندرم حاد تنفسی است که ریه ها محل اصلی ابتلا به آن شناسایی شده اند. به گواهی گوان و همکارانش (2020) در این بیماران علائمی خفیف مانند آنفولانزا تا ذات الریه کامل و پریشانی تنفسی کشنده وجود دارد.



 

بروز علائم جدید بیماری های دهان و دندان

در مطالعات پورتا و همکارانش (2020) در بسیاری از گزارش مبتلایان اخیر به کرونا، بیماری های حاد دهان و دندان گزارش شده است. از آنجا که سلامت دهان و دندان بیماران کوید 19 می تواند تحت تأثیر عفونت قرار بگیرد، هنوز تردید وجود دارد که آیا این بیماری ها الگوی معمول ناشی از عفونت مستقیم ویروسی است یا خیر. اما این امکان وجود دارد که با توجه به احتمال عفونت های فرصت طلب و واکنش های جانبی به درمان، ضایعات دهانی در اثر زوال سیستم بدن ایجاد شود. بنابراین، دامنه بروز ویروس کوید 19 در حفره دهان محتمل و مشهود است.

بیمار مورد مطالعه این تحقیق، مرد شصت و هفت ساله قفقازی بوده است. آزمایشات وی ویروس کرونا را با بروز بیماری دهان مانند هرپس سیمپلکس و کاندیدیازیس مثبت نشان داد. در این شرایط برخی از بیماری های دهانی ممکن است عوارض ثانویه باشند که تا حدی ناشی از وخامت سلامت سیستم بدن در دوره درمان است.

فارغ از زمان بروز بیماری دهان، این واکنش اهمیت حضور دندانپزشکان در تیم حرفه ای واحد مراقبت ویژه را نشان می دهد. حضور دندان پزشک برای بهبود سلامت دهان و دندان در بیماران خاص مانند بیماران کوید 19 ضروری است. تصمیم گیری در مدیریت بیماریهای عفونی امری بسیار مهم است که در کنترل آسیب ویروس کرونا به دستگاه های تنفسی و سایر اندام ها همچون دهان و دندان تاثیر گذار است.

 

توصیف علمی بروز بیماری های دهان و دندان در بیماران کوید 19

تحقیقات فعلی نشان می دهد که آسیب ویروس کرونا به دستگاه های تنفسی و سایر اندام ها می تواند به توزیع گیرنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) در سیستم انسانی مربوط باشد (زو و همکاران ، 2020). بنابراین، سلولهایی که گیرنده ACE2 دارند ممکن است به سلول میزبان ویروس تبدیل شده و بیشتر باعث واکنشهای التهابی در اندامها و بافتهای مرتبط مانند مخاط زبان و غدد بزاقی شوند (اکسو و همکاران 2020). همچنین، عفونت حاد ناشی از کوید 19 و اقدامات درمانی مرتبط به آن، می تواند به طور بالقوه به عواقب نامطلوبی در سلامت دهان و دندان منجر شود. از این عواقب می توان از انواع عفونت های قارچی فرصت طلب، عفونت مکرر (HSV-1)، زخم های دهانی برفکی، دیسژوزیا، زخم و التهاب لثه در نتیجه نقص در سیستم ایمنی بدن و یا حساسیت مخاط دهان نام برد.

 

توصیه های اولیه در مورد علائم بیماری کرونا در دهان و دندان

مطالعات شرایط دهانی ارائه شده توسط بیماران، اهمیت حضور دندانپزشک به عنوان بخشی از تیم درمانی در حمایت از بیماران کوید 19 را نشان می دهد. همچنین، بیماران می بایست پس از ترخیص از بیمارستان معاینات دهان و دندان را تحت نظر دندانپزشک ادامه دهند. شستشوی مکرر دندان ها با مسواک در 3 نوبت و استفاده از دهانشویه ها جهت کاهش میزان باکتری در دهان طبق توصیه پزشک از مراحل اولیه درمان است. بنابراین، با توجه به نیاز به کنترل درد و حفظ سلامت و کیفیت زندگی، بر اهمیت معاینات بالینی دندانپزشکی بیماران مبتلا به بیماریهای عفونی و کوید 19 تأکید می شود.

 

 

گردآوری

عاطفه فریدون نیا

 

منبع

JulianaAmorim dos Santosa and et al. “Oral mucosal lesions in a COVID-19 patient: New signs or secondary manifestations” International Journal of Infectious Diseases Volume 97, August 2020

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *