بهترین زمان استفاده از دهانشویه

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین کارهایی است که هر فرد باید در تمام طول زندگی خود به آن توجه کند تا علاوه بر حفظ سلامتی، زیبایی دندان ها و لثه و در نتیجه زیبایی چهره اش نیز حفظ شود. راهکارهای زیادی برای حفظ سلامت دهان و دندان وجود دارد که باید از همان بدو تولد در دستور کار قرار گیرند. از مهمترین آن ها می توان به دو بار مسواک زدن در روز، استفاده از نخ دندان و نیز مصرف دهانشویه اشاره کرد. استفاده از دهانشویه یکی از مواردی است که در ایران کمتر از دو مورد دیگر به آن توجه می شود. بنابراین ما در این مقاله به بررسی این ماده، تاثیراتش و نیز بهترین زمان استفاده از دهانشویه پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

چرا باید از دهانشویه استفاده کرد؟

دهانشویه مایعی آنتی باکتریال است که به حذف باکتری های موجود بر روی دندان ها، شل شدن پلاک روی دندان ها و ذرات باقی مانده میان آن ها کمک کرده و درواقع دهان را ضد عفونی می کند، البته برخی از انواع دهانشویه ها نیز تنها به خوشبو شدن دهان کمک می کنند و برخی دیگر نیز خاصیت درمانی داشته و برای جلوگیری از بروز عفونت های پس از جراحی دندان و…. به کار می روند.

برخی از مردم تنها پیش از قرارهای کاری مهم و یا پس از مصرف غذاهای ادویه دار یا مصرف سیر و پیاز از دهانشویه برای خوشبو کردن دهانشان استفاده می کنند، در صورتی که کارکرد دهانشویه بسیار گسترده تر است. دهانشویه ها به میان دندان ها رفته و جرم ها و میکروب ها را از بین می برند. این ماده حتی به زیر خط لثه نفوذ کرده و باکتری های آن بخش را نیز نابود می کند. لازم به ذکر است که باکتری های پنهان شده میان دندان ها و زیر لثه ها منجر به بروز بیماری لثه می شوند؛ نوعی بیماری خطرناک که لثه ها را به حدی تضعیف می کند که احتمال افتادن دندان ها وجود دارد. به همین دلیل استفاده از دهانشویه برای حفظ سلامت دهان و دندان ها بسیار مهم است.

دهانشویه خوب

نحوه استفاده از دهانشویه

در هربار مصرف، حدود 20 میلی لیتر و یا به عبارتی حدود چهار قاشق چای خوری دهانشویه را در دهان بریزید. دهانشویه را حدود 30 ثانیه درون دهان نگاه دارید تا به همه قسمت های دهان شما از جمله دندان ها، لثه ها، سقف دهان و زبان برخورد کند؛ زیرا برخی بخش های دهان و دندان را نمی توان با مسواک و نخ دندان به خوبی تمیز کرد، اما دهانشویه به دلیل مایع بودن به تمامی بخش های دهان دسترسی خواهد داشت.

کودکان از چه سنی قادر به استفاده از دهانشویه خواهند بود؟

کودکان زیر 12 سال نباید از دهانشویه استفاده کنند. آن ها در این سن برای حفظ سلامت دهان و دندان هایشان نیازی به استفاده از دهانشویه ندارند، اما اگر مشکلاتی در این زمینه پیش آمد که تصور کردید به استفاده از دهانشویه احتیاج دارند، درواقع باید بر روی تعداد دفعات و نحوه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان آن ها نظارت و کنترل بیشتری داشته باشید و یا به دندانپزشک کودکتان مراجعه کنید.

بهترین زمان استفاده از دهانشویه

هنگامی که دندان های شما بیش از حد حساس شده و یا پس از مصرف هر وعده غذایی دچار ساییدگی و درد می شوند، باید به سراغ انتخاب دهانشویه بروید. درواقع در طول این مدت، مسواک زدن به تنهایی باعث ساییدگی هرچه بیشتر دندان ها می شود، زیرا اسید موجود در غذاها باعث تضعیف دندان و حساسیت آن می گردد، اما استفاده از دهانشویه در کنار مسواک زدن اسیدهای مضر را از روی دندان ها پاک کرده و باکتری ها را از بین می برد. در مورد زمان استفاده از دهانشویه نظرات متفاوتی وجود دارد.

فلوراید ناجیِ مینای دندان

نظر دندانپزشکان

برخی دندانپزشک ها مصرف آن را پس از مسواک زدن توصیه می کنند و برخی دیگر پیش از مسواک زدن. اگر دهانشویه پیش از مسواک زدن استفاده شود، از آنجا که پلاک ها و مواد غذایی چسبناک روی دندان را نرمتر می کند، این پلاک ها با مسواک زدن راحت تر از روی دندان برداشته می شوند، اما عده ای معتقدند که مسواک زدن پس از مصرف دهانشویه، به بافت روی دندان آسیب رسانده و آن را تضعیف می کند. از طرفی بهتر است که پس از مصرف دهانشویه تا مدتی (حدود یک ساعت) چیزی نخوریم و نیاشامیم تا تاثیر این ماده از بین نرود، بنابراین مسواک زدن پس از مصرف دهانشویه ممکن است از تاثیر آن بکاهد. در نتیجه و با جمع بندی تمامی مطالب ارائه شده، به نظر می رسد که بهترین زمان استفاده از دهانشویه، پیش از رفتن به رختخواب و پس از مسواک زدن است. به این ترتیب ماده مورد نظر فرصت کافی برای مقابله با باکتری ها و پلاک های موجود در دهان را خواهد داشت.

سخن آخر

مصرف دهانشویه به همراه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان یکی از مهمترین راهکارهای حفظ بهداشت دهان و دندان می باشد، اما بهتر است بدانید که استفاده بیش از حد از این ماده نیز موجب بروز بیماری هایی در دهان و دندان و حتی سرطان دهان می شود. بهترین شیوه مصرف دهانشویه، استفاده حداکثر دو بار از آن در طی 24 ساعت می باشد. درضمن به یاد داشته باشید که دهانشویه های مختلف از مواد سازنده متفاوتی تشکیل شده اند و کاربردهای متفاوتی دارند، بنابراین بهتر است که پیش از خرید آن ها به برچسب اطلاعاتی روی بسته توجه کنید و یا با دندانپزشک خود مشورت کنید.

۶ فعالیتی که به مینای دندان شما آسیب می زند

منابع:

quora.com

oderndentistryne.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *