بدترین نوع آبنبات و شکلات برای دندان ها

شکلات و آبنبات، ازجمله خوراکی هایی هستند که بزرگ و کوچک نمی شناسند و عاشقان زیادی در سرتاسر دنیا دارند. مقدار مصرف شکلات و آبنبات، خصوصا هنگام فرارسیدن جشن ها بسیار بالاست، اما آیا از مضرات این خوراکی های خوشمزه برای دندان اطلاع دارید؟ می دانید بدترین و بهترین انواع آبنبات ها و شکلات ها برای دندان ها کدامند؟ با ما همراه باشید.

چرا شکلات و آبنات برای دندان ها مضر است؟

باکتری های موجود در دهان افراد، بیش از خود شخص، از مصرف شیرینی و شکلات، خوشحال می شوند. هنگامی که باکتری ها از شکر باقی مانده در دهان تغذیه می کنند، اسید ضعیفی در دهان تولید می شود. این اسید، همان عامل ایجاد پوسیدگی است. بنابراین هرچه مصرف شیرینی و شکلات افزایش پیدا کند، احتمال پوسیدگی دندان نیز بیشتر می شود؛ اما نمی توان شکلات و شیرینی را به طور کامل از زندگی حذف کرد؛ پس چه باید کرد؟

یکی از بهترین راه حل ها این است که مصرفشان را کنترل کنیم، اما پیشنهاد ما به شما این است که با خواندن این مقاله، شکلات ها و آبنبات هایی را که بیش از سایر همتایانشان برای دندان مضر هستند، بشناسید تا از خوردن آن ها اجتناب کنید.

بدترین شکلات ها و آبنبات ها برای دندان

شکلات های چسبنده و آدامسی

این نوع شکلات ها، یکی از بدترین ها برای دندان های شما هستند، زیرا تمیز کردن آن ها از روی دندان سخت است و ممکن است تا مدت ها بر روی دندان هایتان باقی بمانند که همین امر موجب بروز پوسیدگی باکتریایی دندان می شود.

شکلات های سفت

شکلات های سفت نیز یکی از شکلاتهای پرطرفدار هستند که ضرر زیادی برای دندان ها دارند. اگر مراقب نباشید، ممکن است این شکلاتها دندان هایتان را بشکنند و یا لب پر کنند. درضمن شما مجبور هستید که این شکلات ها را به مدت طولانی تری در دهانتان نگاه دارید تا آب شوند، بنابراین در این مدت، شکر بیشتری با آب دهان شما مخلوط شده و دندان هایتان را می پوشاند.

آبنبات های شور

شاید اکثر شما فکر کنید که آبنبات های شور، ضرری برای دندان ها ندارند. اگر اینگونه فکر می کنید، سخت در اشتباه هستید. آبنبات های شور بسیار اسیدی هستند و این اسیدها، غشای بیرونی دندان را تضعیف کرده و دندان ها را نسبت به پوسیدگی ها آسیب پذیرتر می کنند؛ به خصوص اگر چسبنده بوده و لایه سطحیشان پوشیده از شکر باشد.

شکلات و دندان

آبنبات های ساخته شده از میوه های خشک شده

این نوع آبنبات ها نیز به دلیل چسبنده بودن و شکر زیادی که دارند، برای دندان ها مضر هستند. بهتر است که اگر به فکر مصرف میوه هستید، به جای این نوع آبنبات ها، میوه واقعی مصرف کنید.

آبنبات های مکیدنی

هنگامی که صحبت از ضرر رساندن آبنباتها و شکلاتها به دندان پیش می آید، آنچه مهمتر است، تعداد دفعات برخورد آن ها با دندان هاست، نه مقدارشان. اگر شما شکلاتی را سریع خورده و بلافاصله، دهانتان را آب بکشید، بهتر از این است که یک آبنبات را به مدت چنین دقیقه یا چند ساعت بمکید، زیرا این کار، احتمال آسیب رساندن به دندان ها را افزایش می دهد.

پاستیل های شکری

پاستیل ها و به خصوص انواع شکری آن ها بسیار اسیدی هستند. از آنجا که اسید، سطح مینای دندان (لایه محافظ دندان) را می پوشاند و باعث شکسته شدن یا لب پر شدن دندان می شود، ماده مضری است. اگر مدت زمان تماس مینای دندان با اسید زیاد شود، امکان از بین رفتن آن نیز وجود دارد. از بین رفتن مینای دندان، به عصب های دندان آسیب زده و باعث بروز حساسیت های دندانی، نسبت به خوراکی ها و نوشیدنی های گرم و سرد می شود.

آبنباتها و شکلاتهای مضر

تافی های کاراملی

تافی های کاراملی نیز از انواع شکلات های چسبنده هستند و پاک کردن آن ها از روی دندان بسیار دشوار است، اما مسواک زدن با خمیر دندان مناسب و نخ دندان کشیدنِ به موقع در پاک کردن این نوع شکلات ها از روی دندان، تاثیر زیادی دارد.

آبنبات های ترش با طعم مرکبات

بااینکه این نوع آبنبات ها محبوبیت زیادی درمیان مردم دارند، اما برای دندان بسیار مضر هستند، زیرا هم سرشار از شکر هستند و هم اسید زیادی دارند که هردوی این مواد به دندان ها آسیب می زنند. یکی از محبوب ترین و البته مضرترین انواع این نوع آبنبات ها، آبنبات های لیمویی و پرتقالی هستند.

شکلات لیمویی

آیا باید مصرف آبنبات و شکلات را به طور کلی کنار گذاشت؟

شاید با خود فکر کنید که با فهرستی که تهیه کردیم، دیگر نمی توانید هیچ نوع شکلات و آبنباتی مصرف کنید، اما اینطور نیست. برخی از انواع آبنباتها و شکلاتها هستند که ضرر کمتری برای دندان ها دارند و مصرف آن ها (البته بدون زیاده روی)، آسیب چندانی به دندان ها وارد نمی کند.

شکلات (به خصوص شکلات تلخ)

شکلات ساده جزو آن دسته از شیرینی جات است که ضرر چندانی برای دندان ها ندارد، زیرا به راحتی از روی دندان قابل شست و شو می باشد؛ البته در این میان، شکلات تلخ، بهترین نوع شکلات برای دندان هاست. حتی برخی تحقیقات نشان می دهند که شکلات تلخ در مبارزه با پوسیدگی دندان، از فلوراید نیز موثرتر است و ترکیبات موجود در آن به سخت تر شدن مینای دندان کمک می کند. ترکیبات موجود در دانه های کاکائو، تاثیرات آنتی باکتریال نیز دارد که برای مبارزه با پلاک های دندانی مفید است.

آبنبات های بدون قند

شکلاتها و آبنباتهای بدون قند که به نام آبنبات های دیابتی نیز معروف هستند، برای دندان ها مفیدتر هستند، زیرا سرشار از شکری نیستند که محیط دهان را اسیدی کرده و به دندان ها و مینای آن ها آسیب می رساند؛ البته بسیاری از متخصصان معتقدند که این نوع شکلات ها، ضررهای دیگری برای بدن دارند.

شکلات آجیلی (شکلات ها و آبنبات های حاوی مقادیر زیادی آجیل)

از آنجا که بیشتر مواد تشکیل دهنده این نوع آبنباتها و شکلاتها، آجیل ها هستند، چسبندگی زیادی نداشته و درنتیجه، علاوه بر تامین پروتئین و فیبر بدن، ضررهای مربوط به شکلات های چسبنده را نیز ندارند.

منابع:

askthedentist.com

mouthhealthy.org

seemorgh.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *