دندان عقل نهفته و علائم آن

دندان عقل 4 دندان آخر از 32 دندان ما هستند که در می آیند. طبق گفته متخصصین این دندان ها معمولا بین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند. زمانی که یکی از این دندان ها فضای کافی نداشته باشد که بتواند به صورت طبیعی در آید، آن را نهفته (دندان عقل نهفته )در نظر می گیرند. ممکن است دندان زمانی که تلاش می کند خارج شود بپیچد، کج شود و یا از جای خود خارج شود.

دندان عقل نهفته

به گفته متخصصین نهفتگی دندان عقل با توجه به جایی که دندان در فک شما قرار دارد، دارای درجات مختلفی می تواند باشد.

نهفتگی بافت نرم زمانی رخ می دهد که تاج دندان از استخوان خارج شده ولی همچنان بخشی از آن توسط لثه پوشانده شده است.

زمانی که بخشی از دندان بالا آمده ولی بخش دیگر آن در همچنان در استخوان فک قرار دارد، آن را نهفتگی جزیی استخوانی می نامند.

تهفتگی کامل استخوانی زمانی رخ می دهد که دندان کاملا در استخوان فک گیر کند.

سرطان دهان ، علائم و نشانه ها

نشانه ها و عوارض

دندان عقل نهفته همیشه با نشانه و عوارض همراه نیست، به این معنی که شما ممکن است دارای دندان عقل نهفته باشید و خودتان خبر نداشته باشید.

اگر عوارض خود را نشان دهند معمولا به دلیل التهاب یا عفونت لثه روی دندان عقل است. عوارض می تواند شامل درد، لثه ملتهب و دارای خونریزی، تورم در نزدیکی فک، نفس بدبو، سردرد یا فک درد و احساس مزه بد در دهان هنگام خوردن.

برخی افراد ممکن است دچار سفتی فک و یا تورم غدد لنفاوی در گردن شوند.

چنانچه هرکدام از این عوارض دندان عقل نهفته را داشتید، به دندانپزشک مراجعه کنید. چنانچه دندان عقل نهفته را درمان نکنید، منجر به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها می شود.

همچنین ممکن است دندان عقل نهفته به سایر دندان های شما آسیب هایی، مانند عفونت و یا کج شدن دندان ها، وارد کند. در موارد نادری می تواند منجر به ایجاد کیست و تومور شود.

مراجعه مرتب سالانه به دندانپزشک و عکس های اشعه ایکس می تواند قبل از بروز عوارض و نشانه ها دندان های عقل نهفته را شناسایی کند. معمولا برای برداشتن دندان عقل نهفته از باید از جراحی استفاده شود.

بارداری و بهداشت دهان و دندان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *