مسواک نرم استفاده کنیم یا زبر؟

مسواک راهی طولانی را طی کرده است. اولین مسواک ها در واقع شاخه هایی بودند که افراد برای خلاص شدن از شر باقی مانده غذا و سایر مواد بر روی دندان های خود می کشیدند. مسواک در طی ده ها سال تکامل یافته و کم کم از موی گراز به عنوان موهای مسواک استفاده شد. بلاخره در دهه 30 میلادی، دوپونت دی نمورس مسواک هایی را معرفی کرد که موهای آن نایلونی بودند، که مردم همچنان نیز از این مسواک ها استفاده می کنند.

انواع موهای مسواک

زمانی که در مورد موی مسواک صحبت می کنیم شما معمولا می توانید مسواک نرم ، خیلی نرم و متوسط پیدا کنید. مسواکی که موهای آن زبر باشد را معمولا به راحتی نمی توان یافت. نوع مسواک مناسب شما بسته به نیازهای خاص دهان و دندان شما و مشکلاتی که در آن زمان دارید، متفاوت خواهد بود.

به عنوان یک قانون کلی، سعی کنید در حالت عادی از مسواک نرم استفاده کنید و نه مسواک زبر یا متوسط. اگر شما دندان هایی حساس و یا نشانه های فرسایش مینای دندان را داشته باشید ممکن است حتی پیشنهاد شود از مسواک خیلی نرم استفاده کنید.

کاربرد موی مسواک چیست؟

اشتباه مسواک زدن با توجه به نوع موی مسواک و میزان نیروی به کار گرفته شده از طرف فرد، می تواند آسیب های زیادی به دندان و لثه های شما وارد کند. یکی از مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، به شناسایی عواملی می پردازد که هنگام مسواک زدن بیشتر از منفعت برای دندان ها و لثه ضرر دارد. هرچند وقت یکبار مسواک میزنید، فشاری که بر روی دندان های خود هنگام مسواک زدن وارد می کنید، میزان زبری موی مسواک و کیفیت خمیر دندان مورد استفاده شما می تواند در فرایند تمیز کردن پلاک و باکتری، دارای عوارض جانبی نیز باشد.

مطالعه دیگری که در سال 2015 انجام شد به اتفاقی که برای لثه ها زمان مسواک زدن میفتد، پرداخت. هدف این مطالعه بررسی تاثیر مسواک زدن خشن بر روی فرسایش لثه و ضایعات روی لثه بود. عوامل مختلفی بر روی فرسوده شدن لثه افراد مورد مطالعه تاثیر گذاشته بود: چگونه مسواک میزنند، هر چند وقت یکبار مسواک می زنند و میزان نرمی موهای مسواک آنها چقدر است.

انتخاب مسواک

آیا کلا دلیلی برای اینتخاب مسواک زبر وجود دارد؟ معمولا خیر. اما هستند افرادی که مسواک زبر را ترجیح می دهند اما این مسواک ها بیشتر موجب فرسایش لثه و مینای دندان می شوند و معمولا انتخاب مناسبی نیست. مزیت شناخته شده مسواک زبر نسبت به مسواک نرم این است که کمی بیشتر از مسواک نرم می تواند پلاک را از بین ببرد که این مزیت نیز برای انتخاب این نوع مسواک کافی نیست.

اگر شما فکر می کنید که مسواک زبر انتخاب بهتری برای شماست و یا به سلامت دهان و دندان شما کمک می کند، بهترین کار مشورت با دندانپزشک است. شاید استفاده از مسواک برقی به شما حس تمیزی بیشتر را بدون آسیب به لثه ها، بدهد.

مسواک برقی بهتر است یا مسواک معمولی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *